Blížící se Vánoce jsou pro slevové servery nejdůležitějším obdobím roku. Poptávka po slevových akcích roste až na dvojnásobek běžného ročního průměru. A protože touha nakoupit co nejvýhodněji je obrovská, obchodníci se slevami očekávají, že jejich Vánoce budou letos směrem od zákazníků k nim samým ještě bohatší než ty loňské. Například portál Zapakatel.cz předpovídá, že zákazníci utratí okolo 94 milionů korun, tedy zhruba o 15 % více než před rokem. Podle našich odhadů nakoupí Češi na slevových serverech 10 až 15 % všech vánočních dárků,
říká Vladimír Hlaváček, marketingový ředitel slevového portálu Zapakatel.cz.
I vzhledem k rostoucí oblibě nákupů na internetu očekáváme, že také letos pro nás budou Vánoce z hlediska obratu klíčové. Letošní sezónu očekáváme úspěšnější především z důvodu zaznamenaného meziročního růstu poptávky v průběhu celého roku,
naznačuje trend Tomáš Bátrla, spoluzakladatel slevového serveru Vykupto.cz. Slevové portály sice čeká největší pracovní nasazení v celém roce, ale zároveň také přijdou odměny v podobě nejvyšších zisků. V loňském předvánočním období utratili Češi na slevových portálech zhruba jednu miliardu korun. Letos to celkově bude o polovinu víc., tedy asi 1,5 miliardy korun.
Zatímco některé slevové servery počítají v nárůstem poptávky kolem 70 %, lídr trhu si slibuje, že zájem bude více než dvojnásobný. Potvrzuje to už teď zvýšený zájem, který je znát od října. Už minulý měsíc jsme prodali 30 000 kusů módního zboží, díky čemuž je Slevomat největším prodejcem módy na českém internetu. S blížícími se Vánocemi zájem o toto zboží stále stoupá. Nyní už z našeho skladu v Jablonci expedujeme více než 2000 kusů módního zboží denně,
uvádí Peter Irikovský, výkonný ředitel portálu Slevomat.cz. Slevomatu se během minulého prosince podařilo pokořit hranici obratu 100 milionů korun za měsíc a předpokládá, že letos to bude o další třetinu až polovinu více. V reálných číslech by měl obrat Slevomatu činit více než 300 milionů korun za celé předvánoční období a celoročně překoná jednu miliardu. Pokud se plány naplní, stane se tak nejrychlejší internetovou firmou v České republice, která dokázala takového obratu dosáhnout za tři a půl roku existence.
I na slevových portátech se plácneme přes kapsu
Vánoční dárky na slevových portálech každý rok nakoupí velké množství lidí, o loňských Vánocích to byla skoro čtvrtina, konkrétně 71 %, dotázaných. Letos podle průzkumu portálu Zapakatel.cz plánují zákazníci nejčastěji utratit 2000 až 5000 korun. Na nejnižší úrovni nakoupí polovina všech zákazníků slevových portálů, slevové akce do 5000 korun pak lákají dalších 41 % dotázaných. Nejčastěji lidé na slevovém portálu nakoupí dárky pro partnera či partnerku (33 %), rodiče (31 %) a děti (25 %). Najdou se ale i ti, kteří na slevových portálech dárky nenakupují. Nejčastěji z toho důvodu, že nenašli nic, co by je zaujalo nebo neměli dostatek peněz na nabídku. 17 % dotázaných se také obává toho, že zboží nedorazí včas a proto se nákupům na internetu zvláště před Vánocemi vyhýbá.
Pod stromečky bude hlavně móda
Nejprodávanější bude v příštích týdnech už tradičně zboží, které bude následováno módou a nabídkami cestování. Enormně se zájem v porovnání s loňskými Vánocemi zvedl právě u zboží, především v podobě značkové módy. Oproti loňsku vzrostl zájem o módu o neuvěřitelných 1500 % a zboží a móda tvoří dohromady již více než 60 % celkové poptávky,
komentuje Petr Kováčik, ředitel vyhledávače slev Skrz.cz. Móda a krása budou hrát prim na většině velkých portálů. Oproti loňskému roku je očekáván výraznější nárůst také u drogerie a rychloobrátkového zboží. Na to sází i portál Pepa.cz. Jak v průběhu celého roku, tak i ve vánočním období jsou naší cílovou skupinou ženy. Letos jsou velkým trendem primárně doplňky do domácnosti, doplňky ke stravě na hubnutí a kosmetické přístroje. Je možno říci, že právě tímto segmentem se liší letošní poptávka od loňského roku,
říká Levon Ter-Ghazaryan, obchodní ředitel Pepa.cz.
Další silnou kategorií jsou pobyty, které se sice podílejí na poptávce z hlediska počtu nabídek jen necelými 10 %, na obratu celého trhu mají stále významný, téměř 50% podíl. A podobné rozložení lze očekávat i před Vánocemi. Vánoční svátky jsou typické také tím, že lidé nakupují více voucherů, ale jejich průměrná cena je lehce nižší, než je tomu během roku. Obecně mají mít během předvánočních nákupů největší zastoupení zážitkové vouchery. Rostoucí tendenci budou vykazovat pobyty.