Bla bla bla ...
Je zajímavé, že u mnoha zboží mají všechny velké eshopy u konkrétního modelu na korunu stejné ceny (přímo v jejich eshopech, ne nějaké nesmysly z Heureky). Tenhle trend lze pozorovat už dlouho. Nabídka se liší pouze tím, co vám k tomu dají navíc, například k fotoaparátu karta, druhá baterie, power banka atd. Ale cena, ta je stále naprosto stejná. Zváštní jak se všichni shodnou u tolika položek :-)
Ohledně "slev", například v Polsku běžně koupíte stejný objektiv za cenu o 30% nižší než v ČR a to bez slev. Takže prostor tu je, vše ostatní jsou jen kecy.
Jde i o cenovou politiku výrobce, který uvede, za jakou nejnižší cenu má obchod prodávat, aby se zachovala prestiž značky. Proto ty stejné ceny, každý eshop pak volí tu nejnižší hladinu. Nic divného. Ne každý prodejce může odebrat najednou tisíc kusů a mít tak nejvyšší marži, tímto si výrobce hlídá, aby produkt nebyl nabízen jen giganty, ale i menšími shopy, které se mnohem víc věnují zákazníkovi a také o produktu ví vše. Mám také rodinný eshop a zákazníky máme právě díky tomu a nerozhoduje tedy cena, ale péče o klienta, znalost problematiky kolem zboží a vstřícnost ke každému, čímž se buduje věrná klientela a win_win je na obou stranách. Tohle operátor u gigantu se zákazníkem neumí.
Takže "prestiž značky" je v okolních zemích zřejmě nižší než v ČR :-) To se týká hlavně oblečení, které je tu násobně dražší. Proto se některým eshopům vyplatí nakupovat jako běžný zákazník v UK, dopravit to do ČR, kde je to nakonec o polovinu levnější a přitom na tom ještě vydělají. Všichni kdo se na prodeji v UK podílí tam mají výrazně vyšší platy.
Nějaká další pohádka?
8 let jsem pracoval jako vedoucí prodejny, Sony, Panasonic, Philips atd. všichni nám diktovali ceny pod které nesmíme prodávat jakmile by jsme šli s cenou níž (a to nikoliv neférově pod nákupní cenu, ale v rámci naší provize) přestali by nám dodávat, zajišťovat servis... Jelikož jsme spoustu jiných značek a hlavně noname nakupovali napřímo naším zástupcem v asii (rabat u takového zboží byl u některých položek i 1000% a to jsme měli nejnižší ceny) občas se vyskytla možnost nakoupit výhodně i ty "světové" značky riskly jsme to u pár produktů Panasonic které zdejší české zastoupení vůbec nemělo v nabídce, byly za super cenu doslova ze dne na den jsme celou zásilku vyprodali, ale Panasonic se to dověděl a půl roku nám nedodával zboží....
Za mne je cena diktovaná dodavatelem prachsprostá kartelová dohoda! nic jiného! prostě šmejdi
Mě osobně, coby potenciálního zákazníka, slevová akce typu Black Friday vysloveně uráží,
vyvolává ve mně pochybnosti o prodejci a kdyby ji nasadil prodejce, u kterého bych právě chtěl něco koupit, důrazně bych si nákup právě u něj rozmyslel.
Nejen proto, že naznačuje klamavou slevu a vysoké běžné ceny,
ale hlavně v případě Black Friday naznačuje, že prodejci chybí základní schopnost se zamyslet či základní historická znalost anebo že má zákazníka za hlupáka, když dokáže slevu nazvat Black Friday.
České slevy, z toho už se stává pomalu světoznámý termín :) Je zajímavé, že například v USA jsou ty slevy opravdu závratné a zboží se dá pořídit za zlomek původní ceny. Což u nás rozhodně neplatí. Nejvíc člověk ušetří, když bere zboží z druhé ruky (2. jakost), tam je záruka stále 2 roky ale zboží už je použité. Tam jsou ty slevy taky dost často zajímavé . Ale klasické "slevové" akce, kde se sleva děla z doporučené ceny nepřináší v konečném důsledku nic ...