Slibovali 70procentní slevy, realita byla ale zcela jiná. Teď za to zaplatí

28. 11. 2018
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Slevy a výprodeje jako lákadlo na zákazníky stále skvěle fungují. Nesmí však dojít pouze na sliby. ČOI tohle nekalé chování trestá.

V hledáčku inspektorů České obchodní inspekce jsou mimo jiné prodejci, kteří lákají do svého byznysu na velké slevy a sezónní výprodeje. Jak se ukázalo na základě posledních kontrol, obchodníci stále více v této oblasti porušují právní předpisy. Oproti stejnému období roku 2017, tedy od 1. července do 30. září, je nárůst porušení právních předpisů o 6 procent. 

Někteří obchodníci nadále klamou spotřebitele tím, že neuvádí deklarované avizované slevy nebo akční ceny nesprávně účtují. Česká obchodní inspekce doporučuje spotřebitelům kontrolovat si zboží nabízené v akci, zda je cena po slevě také správně naúčtována u pokladny a aby případné nesrovnalosti ihned řešili. Spotřebitel má nárok na cenu, s jakou byl seznámen, upozorňuje ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

Během kontrol se inspektoři ČOI dokonce setkali s tím, že v některých provozovnách byla deklarována taková výše slev, která není uplatněna u žádného druhu zboží. Například stojan s oděvy, kde je uvedena výše slevy až 70 %. Na stojanu jsou však oděvy zlevněné maximálně o 30 %.

skoleni_8_1

Zjištěné nedostatky:

  • porušení zákona o ochraně spotřebitele č. 634/1992 Sb.: prodávající neinformoval spotřebitele v souladu s cenovými předpisy o ceně prodávaných výrobků, často šlo o případy, kdy spotřebitel nebyl seznámen s konečnou cenou, tzn. že ceny byly uváděny před slevou, nikoli po slevě
  • nebyla dodržena poctivost prodeje výrobků a služeb, zejména nesprávné účtování cen
  • nebyl vydán doklad při zakoupení výrobku.

Za zjištěné nedostatky uložila ČOI 418 pokut v celkové výši 13 682 500 Kč. Ve 3. čtvrtletí 2017 to bylo téměř o 70 pokut (351 pokut) méně a téměř o 6 milionů korun méně (7 712 500 Kč).

Kouzla s online slevami byla opět evidentní při slevovém svátku Black Friday. Jak už dříve informoval server Podnikatel.cz, žádné výrazné slevy u akcí Black Friday nemohou zákazníci očekávat. Paradoxem v některých případech je, že za zboží zaplatili dokonce více než před akcí. Více v článku E-shopy opět kouzlí u Black Friday s čísly. Jeden z nich přiznal, jak slevy dělá.

Autor článku

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).