Server Podnikatel.cz již popisoval služby ePortálu ČSSZ pro osoby samostatně výdělečně činné. Služby jsou poskytovány také zaměstnavatelům. V určitých případech jsou dobrovolné, jinde je naopak zaměstnavatelé využít musí, protože jinou možnost ani nemají.
Co se dozvíte v článku
Služby ePortál ČSSZ pro zaměstnavatele
Služby pro zaměstnavatele samozřejmě nejsou a nemohou být přístupné komukoliv. K jejich využití se musí zaměstnavatel přihlásit. A to prostřednictvím datové schránky či identity občana (k prokazování totožnosti online slouží různé identifikační prostředky, jejichž poskytovatelé získali akreditaci a jsou napojeni na národní bod. Mezi ně patří například nový občanský průkaz s čipem, který je vydáván od 1. července 2018, nebo přihlášení pomocí uživatelského účtu národní identitní autority). Přihlašuje se sám zaměstnavatel, případně jím pověřená osoba – zaměstnanec či externí účetní. K tomu využije samostatnou službu Správa plných mocí. Ta umožní vystavit jinému subjektu plnou moc k využívání online služeb ePortálu ČSSZ a zasílání tiskopisů.
Seznam zaměstnanců, respektive otevřených pojistných vztahů
Služba poskytuje seznam zaměstnanců, u kterých ČSSZ eviduje za všechny mzdové účtárny (zvolenou mzdovou účtárnu) k aktuálnímu datu otevřené pojistné vztahy (tj. vztahy, které založily účast na nemocenském pojištění). Jsou zde údaje o zaměstnavateli, u zaměstnanců příjmení, jméno, RČ/EČP, variabilní symbol, začátek pojistného vztahu, druh činnosti – kód a slovní popis, příznak, zda se jedná o zaměstnání malého rozsahu, a identifikátor, pod kterým je pojistný vztah evidován v registru ČSSZ. Vyhledat je také možné informace pouze o konkrétním zaměstnanci či konkrétním otevřeném pojistném vztahu.
Informace z oblasti nemocenského pojištění
Z oblasti služeb nemocenského pojištění je možné využít tyto služby:
- Informace o dočasné pracovní neschopnosti zaměstnance – služba poskytuje údaje o dočasných pracovních neschopnostech (DPN) zaměstnanců, a to nejdéle 3 roky zpětně v rozsahu, který se vztahuje k době trvání zaměstnání.
- Přehled dočasné pracovní neschopnosti zaměstnanců – zde zaměstnavatel získá seznam zaměstnanců, u kterých ČSSZ eviduje za zvolenou mzdovou účtárnu a za zvolené období (max. 31 dnů) dočasnou pracovní neschopnost (DPN). U každého zaměstnance jsou zobrazeny údaje o DPN, včetně možnosti zobrazení detailních informací. Služby jsou opět k dispozici 3 roky zpětně (vztahují se k době trvání zaměstnání).
- Přehled zpracovaných podání o dočasné pracovní neschopnosti zaměstnanců – zaměstnavatel si může za vybranou mzdovou účtárnu (dle variabilní symbolu) a za zvolené období zobrazit přehled všech zpracovaných podání o vzniku, potvrzení trvání a ukončení dočasné pracovní neschopnosti (DPN) jeho zaměstnanců, o změnách rozhodných údajů, případně o stornování DPN. Službou jsou prezentovány údaje ve stejném rozsahu, jako je tomu v případě zasílání notifikací do datové schránky určené zaměstnavatelem (o zasílání notifikací lze požádat tiskopisem nebo online službou). Za Českou správu sociálního zabezpečení doplnila Tereza Koukolová, že služba Přehled zpracovaných podání o dočasné pracovní neschopnosti zaměstnanců zaznamenala za rok 2023 do konce září 1 224 232 volání.
- Žádost o zasílání / zrušení zasílání informací o dočasných pracovních neschopnostech zaměstnanců – zde si může zaměstnavatel požádat o zasílání notifikací – sdělování údajů o dočasných pracovních neschopnostech jeho zaměstnanců a určit způsob jejich zasílání do datové schránky nebo na e-mail. Stejnou službou může zaměstnavatel požádat i o zrušení zasílání notifikací.
Služby v oblasti pojistného na sociální zabezpečení
Také v oblasti pojistného na sociální pojištění zaměstnavatel může (případně musí) využít některých služeb:
- Evidence záměru uplatňovat slevu na pojistném za zaměstnance – zaměstnavatel je povinen před uplatněním slevy na pojistném oznámit záměr uplatňovat slevu na pojistném za jednotlivého zaměstnance. Nárok na slevu má pouze jeden zaměstnavatel zaměstnance (ten, který záměr oznámil jako první). Služba slouží zaměstnavatelům k ověření, zda ČSSZ již neeviduje oznámení záměru uplatňovat slevu za jednotlivého zaměstnance od jiného zaměstnavatele. Podle informací ČSSZ zaznamenal od zavedení slevy v únoru 2023 do konce měsíce září 2023 ePortál ČSSZ 49 795 volání.
- Informace o stavu pohledávek na pojistném a penále pro fyzické osoby – zaměstnavatele – služba poskytuje informace o stavu pohledávek na pojistném na sociální zabezpečení, které ČSSZ eviduje vůči zaměstnavateli – fyzické osobě. Dluh na pojistném na sociální zabezpečení zahrnuje dluh na pojistném, penále a na pokutě.
- Informace o stavu pohledávek na pojistném a penále pro právnické osoby – služba poskytuje informace o stavu pohledávek na pojistném na sociální zabezpečení, které ČSSZ eviduje vůči zaměstnavateli – právnické osobě. Dluh na pojistném na sociální zabezpečení zahrnuje dluh na pojistném, penále a na pokutě.
- Milostivé léto v podmínkách ČSSZ – mimořádné odpuštění penále z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a exekučních nákladů pro zaměstnavatele (dle zákona č. 181/2023 Sb.). Služba zobrazí přehled aktuálně dlužného pojistného, které bylo splatné před 1. říjnem 2022 a s ním související penále a exekuční náklady stanovené exekučním příkazem vydaným do 30. září 2022, pro využití zákona o mimořádném odpuštění penále z dlužného pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a exekučních nákladů. Milostivé léto v podmínkách ČSSZ je klientům, zaměstnavatelům i OSVČ, dostupné pouze prostřednictvím ePortálu ČSSZ.
Od 9. července 2023, kdy byly příslušné služby spuštěny, do 3. října 2023 se přihlásilo do služby pro zaměstnavatele celkem 10 167 zaměstnavatelů. K akci se aktivně podáním oznámení připojilo 1769 zaměstnavatelů, kteří se rozhodli zavázat se svůj dluh splatit (918 zaměstnavatelů podalo oznámení o úhradě do 30. listopadu 2023 a 851 zaměstnavatelů podalo oznámení o splátkách),
doplnila za ČSSZ Tereza Koukolová. - Potvrzení o bezdlužnosti fyzických osob zaměstnavatelů a Potvrzení o bezdlužnosti právnických osob – služba umožňuje podání žádosti o potvrzení stavu splatných nedoplatků na pojistném na sociálním zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, tzv. žádost o bezdlužnost.
Evidenční listy důchodového pojištění
Zaměstnavatelé využívají služby ČSSZ rovněž k odeslání evidenčních listů důchodového pojištění. Odesílají se povinně elektronicky. ČSSZ přijala v roce 2023 do konce září 5 728 063 elektronicky podaných ELDP, z toho bylo 1 738 485 podáno datovou schránkou, 3 588 376 ELDP bylo zasláno přes Veřejné rozhraní pro e-Podání ČSSZ (VREP) podepsané uznávaným elektronickým podpisem a 401 202 bylo podáno přímo přes rozhraní ePortálu ČSSZ. Pro podání ELDP v jiné formě než ve formě elektronického tiskopisu musí mít zaměstnavatel prokazatelné objektivní důvody.