I přesto, že si šmejdi našli nové nástroje, kterými klamou zákazníky, jako je například telefon nebo internet, stále ještě jsou v kurzu také klasické předváděcí akce, kde dochází k nekalým praktikám na zákazníky.
Organizátoři takových akcí mají problém. Porušují zákon tím, že o nich zapomínají informovat Českou obchodní inspekci (ČOI). Oznámit musí prezentaci nabízených produktů spolu s dalšími náležitostmi, jako je například místo konání, identifikace výrobku nebo IČO organizátora akce.
Agresivní praktiky i chybějící oznámení
Česká obchodní inspekce provedla ve 2. čtvrtletí tohoto roku kontrolní akci zaměřenou na nabídku a prodej výrobků a služeb v rámci předváděcích prodejních akcí. Vedle odhalování používání zakázaných nekalých obchodních praktik, včetně praktik agresivních, byla v rámci prováděných kontrol věnována zvýšená pozornost plnění zákonem stanovených oznamovacích povinností souvisejících s konáním organizovaných akcí.
Celkem ČOI uskutečnila 21 kontrol, při kterých v 6 případech zjistila porušení právních předpisů.
O dalších nekalých praktikách a fintách ze strany šmejdů čtěte v článku „Šmejdi“ zkouší další fintu. Prostřednictvím SMS zpráv lákají z lidí peníze
Novela zákona o ochraně spotřebitele vstoupila v platnost na začátku roku 2014 a měla zamezit zneužívání důvěry a zranitelnosti spotřebitelů, zejména pak seniorů. Česká obchodní inspekce však stále zjišťuje, že se na českém trhu pohybují společnosti, které své zákonné povinnosti při organizování předváděcích akcí neplní,
uvedl ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.
Pokuty dosahují téměř 2,5 milionu
Česká obchodní inspekce uložila od 1. dubna do 30. června 2018 celkem 6 pokut v hodnotě 2 308 000 Kč. V souvislosti s uvedenými pokutami je třeba zdůraznit, že celková výše pokut byla ve sledovaném období ovlivněna uložením jedné pokuty ve výši 1 500 000 Kč společnosti WORM, s.r.o. a jedné pokuty ve výši 500 000 Kč společnosti BNM-MEDICAL CZECH SE, s.r.o.