„Šmejdi“ zase řádí. Zazvoní a vydávají se za dodavatele elektřiny

16. 4. 2018
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Nekalé praktiky „šmejdů“ jsou na jaře na vzestupu. Tentokrát se vydávají za obchodní zástupce energetické společnosti.

Celý podvod spočívá v přepsání k jinému dodavateli elektřiny, i když se falešný obchodní zástupce vydává za současného dodavatele. 

Podvodníci se nebojí ani nátlaku, cílí především na seniory. Těm slibují výhodnější ceny elektřiny a slibují nereálné budoucí úspory. Upozornila na to společnost ČEZ potom, co pro své klienty nedávno své dodávky elektřiny zdražila, a právě toho falešní obchodní zástupci využívají. 

Falešní obchodní zástupci se vydávají většinou za současného dodavatele elektřiny. Oblíbenou záminkou ke kontaktu se zákazníky bývá takzvaná výměna elektroměru, vrácení přeplatku, kontrola údajů, ukončení produktové řady či poskytnutí slevy. 

Falešní obchodní zástupci si hledají záminku, jak se dostat do bytu či domu

V zájmu ochrany našich zákazníků před nimi si je dovolujeme důrazně upozornit na skutečnost, že jsme přímý prodej v terénu, takzvaný podomní prodej, zrušili a domácnosti se u sebe doma nemohou setkávat s obchodními zástupci společnosti ČEZ, upozornil generální ředitel společnosti ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.

Čtěte také: Předváděcí akce jsou konečně na ústupu, “šmejdi” nově cílí na telefon a internet

Podvodníci ale stále hledají nové kličky, jak se do domácností dostat. Často argumentují tím, že 

  • že přicházejí zkontrolovat elektroměr,
  • že přicházejí zkontrolovat, zda správně zákazník využívá nízkého tarifu,
  • že přicházejí zkontrolovat, jestli má zákazník správné údaje na faktuře,
  • že přicházejí zkontrolovat, zda má nastaveny správně slevy,
  • že přicházejí zkontrolovat, zda neuniká plyn,
  • že jsou novým distributorem,
  • že ČEZ koupila jiná firma,
  • nebo že jdou zkontrolovat správnost účtování na SIPO dokladu. 

Dalším neseriózním jednáním je nátlak a spěch. Při slíbené slevě na oslovené naléhají, aby rychle podepsali smlouvu a přitom tvrdí, že tato sleva je jenom krátkodobá, čímž zákazníkovi nedávají ani čas si přečíst podmínky této smlouvy. 

Podvodníka poznáte i podle nabídky úsporných žárovek zdarma

Už v březnu varovala také Česká obchodní inspekce (ČOI), že počet falešných obchodních zástupců narůstá. Ti totiž také nabízejí k úspoře jako dárek žárovky. Jenže ty si zákazník tvrdě zaplatí, pokud od smlouvy nakonec odstoupí. 

 Je to totiž „skrytý“ poplatek za to, že si spotřebitelé smlouvu o změně dodavatele energií rozmysleli a odstoupili od ní. Dodavatelé energie tím ale porušují zákon, protože spotřebitel má právo od smlouvy na novou dodávku energií odstoupit do 14 dnů od uzavření nebo ji bez sankce vypovědět až do 15. dne od zahájení dodávek. 

Čtěte také: „Šmejdi“ se nepoučili, za předváděčky dostávají stále až milionové pokuty

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Často se ale stává, že zákazníci tento postup dodrží a přesto společnost stále za žárovky žádá přemrštěnou částku, nebo dokonce hrozí načítáním penále, sankčními poplatky či exekucí. Česká obchodní inspekce přesto radí nic neplatit a doporučuje takový postup podnikatelů hlásit Energetickému regulačnímu úřadu. 

V případech, kdy vznikne spor o obvyklou hodnotu žárovek, které spotřebitel podnikateli nevrátil nebo je vrátil použité či poškozené, doporučujeme podat návrh na mimosoudní řešení spotřebitelského sporu u České obchodní inspekce, uzavřel Jiří Fröhlich, mluvčí ČOI. 

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).