„Šmejdi“ zkouší další fintu. Prostřednictvím SMS zpráv lákají z lidí peníze

24. 8. 2018
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Cílem této nové nekalé praktiky jsou opět lidé ve vyšším věku. Odborníci radí na zprávy nereagovat a hlavně nic neplatit.

Smsky, které se zaplavily mobily českých spotřebitelů, obsahují text, ve kterém je jim oznámeno, že jim během několika dnů bude doručeno zboží v hodnotě stovek až tisíců korun. Většinou si však lidé žádné zboží neobjednali. 

Žádné zboží nepřebírat, radí odborníci

Jedinou cestou, jak se nekalé praktice vyhnout obloukem a nepřijít o své peníze, je SMS zprávu ignorovat, žádné zboží nepřebírat a už vůbec ne platit. Pokud zboží spotřebitel převezme, ale nezaplatí, pak má prodávající povinnost zpětného sběru u spotřebitele. Není tedy případně potřeba zasílat nevyžádané zboží zpět.

Psali jsme: „Šmejdi“ ve směnárnách už okrádat nebudou. Co se změní?

V každé SMS je uvedeno jiné zboží za jinou cenu. Jednou jsou to prášky na hubnutí za 1 580 korun a podruhé třeba náplasti za 2 500 korun. Dále jde o fixační pomůcky na pokřivené palce, kapky do uší, ale i přípravek na čištění motoru, uvádí Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra při České obchodní inspekci. 

Šablona textu je vždy podobná

„Vazenyzakazniku, Vasezasilka s (název zboží) byla odeslana a behemnekolika dni bude dorucena (nazevspolecnosti). Pripravte si castku (výše částky) Kc pro dorucovatele. Hezky den!“

Někteří lidé, kterým SMS zpráva dorazila, přiznávají, že si podobné zboží už někdy dříve objednali. Ale zásilka již byla doručena. SMS zpráva není podepsaná a není uvedeno ani číslo či adresa odesílatele, a tak jsou zmatení. Zjistili jsme, že je kontaktovala polská logistická společnost, která distribuuje většinou zdravotní pomůcky a přípravky pro lidi ve vysokém věku. Tato skupina spotřebitelů patří mezi nejzranitelnější – hrozí tedy, že by mohli doručené zboží převzít a zaplatit. Proto jsme považovali za nutné informovat média a veřejnost co nejdříve, vysvětluje Ondřej Tichota.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Šmejdi jsou nuceni vymýšlet stále nové praktiky, protože ty staré jsou již pod příliš velkým drobnohledem. Více v článku Poučení šmejdi? Nekalých praktik na předváděcích prodejních akcích výrazně ubylo

Na tuto polskou logistickou společnost existují už dřívější stížnosti, když například od spotřebitelů nepřijala odstoupení od smlouvy bez udání důvodu při nákupu na dálku a nevrátila jim peníze. Při mimosoudním řešení těchto sporů má ale 100% úspěšnost díky spolupráci s kolegy z Evropského spotřebitelského centra Polsko. Těm se zatím společnost nepodařilo kontaktovat s žádostí o vysvětlení k dnes odeslaným SMS zprávám, uzavírá Tichota. 

Autor článku

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).