Podle Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS) jsou obchodní praktiky některých směnáren diskriminační, a to především vůči cizincům bez zkušeností s českým směnárenstvím. SOS ověřilo průzkum z listopadu 2007. Pozornost jsme koncentrovali zejména na informování o obchodních podmínkách, relevantnost vyvěšovaných kurzových poměrů, kurzové rozdíly mezi jednotlivými směnárnami a samotný průběh transakcí,
informuje SOS.
Výsledky potvrdily rozdělení směnáren na dva typy – směnárny pro zahraniční turisty a pro Čechy. Ty druhé sice sídlí na méně frekventovaných adresách než první, mají ale výrazně lepší kurzy. Rozdíl může dosahovat až 30 %.
Průběh samotné transakce většinou nevykazoval žádná pochybení. Po formální stránce tedy směnárny dodržují závazná pravidla. Mají vylepené obchodní podmínky, kurzy jsou řádně vyznačeny. Zpravidla však nechybí upozornění, že podmínky konkrétní transakce je možné dohodnout před jejím uzavřením,
informuje dále SOS. Problémem však podle sdružení je, že ne vždy je upozornění na možnost smlouvat vylepeno v jiném jazyce než v češtině. SOS však tvrdí, že při smlouvání jsou směnárníci ochotní dát naopak i lepší kurz než poskytují například banky.
Na základě šetření podalo SOS podnět na prošetření Českou obchodní inspekcí. Ta však nikoho nepostihla, protože po formální stránce bylo vše v pořádku.