Snažíte se podnikáním prozuřit? Se svou zlostí se radši odvážně poperte

8. 12. 2016
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Možná zuříte, když si jen vzpomenete na #EET a na to, jaké změny v zákonech chystá rok 2017. Nebo vás vytočila dopravní zácpa. Jak v podnikání překonat zlost?

Zlost je běžná lidská emoce, která se nevyhýbá ani podnikatelkám a podnikatelům. Vyvolá ji vlastní chyba nebo chyba někoho jiného. Případně zaměstnanec se špatnými výsledky.

Nebo zase nový komplikovaný zákon. Elektronická evidence tržeb. Neseriózní dodavatel. Arogantní nebo rozzlobený zákazník. Reklamní kampaň, která nezabrala. Dopravní zácpa cestou na důležitou schůzku a navíc čerstvá skvrna od kávy na bílé košili. Roztržená punčocha při pracovním obědě… Příležitostí, které podnikatele či podnikatelku pořádně navztekají, může být za den hned několik.

Jak jste na tom se sebekontrolou?

To, jak je jednotlivec citlivý na emocionální podněty, závisí na jeho temperamentu. A souvisí s mnoha faktory, například i s tím, jak rozvinutou má schopnost sebekontroly. Emocionalita jako trvalejší vlastnost osobnosti určuje především dynamiku prožívání emocí, tj. citlivost, hloubku prožívání, jeho délku v čase a doznívání, častost, stálost emocí a přiměřenost emočních reakcí dané situaci, vysvětluje psycholog Milan Nakonečný (Psychologie osobnosti, Academia 1998). Člověk může mít větší sklon k radosti, ke strachu nebo ke hněvu – a v posledním případě ho pak často rozzlobí i malé překážky, nad kterými by někdo jiný jen mávl rukou, a jakákoliv nesnáz ho hned příšerně podráždí.

Čtěte také: Emoce jsou nakažlivé. Poznejte, jak ovlivňují vaše lidi i firmu

Emoce totiž nejsou nějaký pevný a jednoznačný stav, ale spíše kontinuum, jak dodává neuropatolog František Koukolík (Lidský mozek, Galén 2012), rozlišitelné podle intenzity a síly. V takovém kontinuu má hněv nejasné hranice a plynule může přejít do stresu nebo ustrašenosti, nebo stres a ustrašenost naopak mohou vyústit ve zlost. Je to, jako by byla emoce škálou, na které se nacházejí odstíny jedné barvy, které se mění podle intenzity a síly emoce.

Zlost souvisí s pohledem na svět

Jak ovšem také připomíná Milan Nakonečný, emoce vyjadřují vždy subjektivní význam objektu (věci, události atd.), který je vyvolává (vyvolává je proto, že mají význam). Souvisí tedy s odlišným a individuálním pohledem na svět. A tady se otevírá možnost s emocemi (tedy i se zlostí) pracovat a jejich sílu, prožívání i projevy postupně měnit. A zaměřit se také na proměnu zmíněného subjektivního významu věcí.

Čtěte také: Naštvaný nebo znuděný obchodník kšefty nepřiláká. Pracujte s emocemi

Jako je tomu i v jiných situacích, snaha něco udělat s vlastní zlostí, pokud se objevuje příliš často a komplikuje život, začíná všímavostí. První krok může být pozorování vlastní zlosti, snaha získat od ní určitý odstup a pochopit její mechanismy. Co jí předchází? Jak přesně se projevuje? Jaké reakce vyvolává? Jak konkrétně a za jak dlouho odeznívá? Jaké má důsledky?

Podceňovat a neřešit zlost se nemusí vyplatit. Kromě toho, že má tendenci negativně ovlivňovat mezilidské vztahy, totiž ovlivňuje i tělo – je to přirozená lidská emoce, jejíž původní funkcí bylo připravit tělo na útok. A tak zvyšuje tep a tlak, způsobuje zrudnutí, zrychluje dech, a to ve snaze zvýšit fyzické síly člověka. Podle psychosomatiky, celostního pohledu na člověka, který spojuje duševní procesy se zdravím, respektive nemocemi, pak může chronická zlost vyústit až do nemoci.

3 kroky proti zlosti

Ve chvíli, kdy se daří ke zlosti přistupovat z pozice výzkumníka, který zkoumá sám sebe, je možné zkoušet mezi podnět a reakci, tedy spouštěč zlosti a její projevy, vklínit krátký čas na rozhodnutí – o tom, jak významný podnět je a jak na něj reagovat. To je mechanismus tří kroků, který také vysvětluje publicistka a mistryně v paměťových sportech Christiane Stenger (Nenechte svůj mozek zahálet, Grada 2015) – kdo zakopne na schodech, může se rozhodnout, jestli začne zuřit, nebo spíš bude mít radost, že se mu nic nestalo. Předpokládá to ale nenechat se vztekem úplně ovládnout a přestat smysluplně uvažovat.

Psycholog William Davis stejné schéma přirovnává ke světlům na semaforu (Jak překonat vztek a podrážděnost: Zachovejte chladnou hlavu, Grada 2014). Červená podle něj symbolizuje rozčilující podnět a znamená „stop“, tedy pokyn zastavit, nikoliv ještě víc sešlápnout plyn. Oranžová je časem pro zastavení a na úvahu o reakci, na vychladnutí. Zelená je samotnou reakcí na podnět, ale už ne reakcí pod vlekem původního vzteku.

Čtěte také: Bez emocí se v podnikání neobejdete, tvrdí podnikatelští matadoři

Emoce jako motivace ke změně

Podporou při práci se zlostí je i uvědomění si toho, co podnikatel vlastně může skutečně změnit. Každý člověk se totiž nachází ve svých sférách vlivu. Něco může svou aktivitou přímo změnit, něco může částečně ovlivnit. Jsou ale také záležitosti, které změnit ani ovlivnit nedokáže – nebo jen velmi obtížně.

Tady jsou příklady: Menší podnikatel může přímo rozhodovat o tom, kdo v jeho firmě bude vykonávat jakou práci, kterého kandidáta nebo kandidátku přijme na uvolněné místo, a když chce ve firmě vymalovat, zavolá malíře. Částečně ovlivnit může to, jak zaměstnanec zvládne svůj úkol nebo jestli dostanou zákazníci odeslané zboží včas. Protože se však na této práci podílejí i jiní lidé, jeho vliv není stoprocentní. Velmi těžké ale je prosadit z pozice samotného podnikatele nový zákon, a podnikatel by se proto musel rozhodnout, že bude občansky aktivní. A úplně nemožné je ovlivnit počasí.

Čtěte také: Jak používat emoční inteligenci pro úspěšný byznys? Inspirujte se příběhem

skoleni_8_1

Zlost je silná energie, která také může dobře zafungovat jako motivace ke změně. Pokud jsou zdrojem opakované zlosti záležitosti, které lze přímo změnit nebo alespoň ovlivnit, může ke změně nakopnout. Pokud ji stále způsobují jen věci, které jsou mimo dosah přímého podnikatelova vlivu, je načase takový začarovaný kruh opustit a poprat se se zlostí samotnou.

Sféry vlivu souvisí i s prioritami. Tedy s povědomím o tom, co je skutečně důležité a kam se tedy vyplatí energii zlosti přesměrovat. Zlost nakumulovanou neovlivnitelným počasím nebo nezměnitelnou dopravní zácpou je přitom lepší vytlouct na tenise než si vybít na podřízených.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).