Snižte si ještě před koncem roku daně. Poradíme jak

23. 12. 2011
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Zbývá vám poslední týden, abyste si optimalizovali svoji daňovou povinnost za letošní rok. Poradíme vám, jakými všemi způsoby to můžete udělat.

Konec roku se kvapem blíží a podnikatelům zbývá v podstatě poslední týden na to, aby si upravili svoji daňovou povinnost za rok 2011. Přinášíme proto tipy a rady, jak ještě před Silvestrem optimalizovat své příjmy a výdaje a snížit si tak základ daně.

Rozdíl mezi evidencí a účetnictvím

Předně je nutné koncepčně rozlišit o jakého podnikatele se jedná, respektive jakou “evidenci” vede. Pokud jde o podnikatele (fyzickou osobu), který vede daňovou evidenci, tak ten má při ovlivňování základu daně relativní výhodu. Za výdaje, které může podnikatel v roce 2011 odečíst, se považují totiž ty výdaje, které jsou v roce 2011 realizovány (pokud se samozřejmě jedná o výdaje na dosažení, zajištění a udržení příjmů). Naopak vede-li podnikatel (fyzická i právnická osoba) účetnictví, to je založeno na tzv. akruálním principu, kdy se náklady účtují do období, se kterým časově a věcně souvisí. Čtěte také: Víte jak optimalizovat základ daně?

Z toho tedy vyplývá, že podnikatel vedoucí daňovou evidenci může snížit základ daně například tím, že zaplatí nájemné na příští rok, zálohu na dodávku zboží, materiálu nebo prostě dopředu uhradí jakékoli další položky výdajů. U podnikatele vedoucího účetnictví nic takového nepomůže, protože ten bude účtovat o nájemném až v období příštího roku. Zboží zaúčtuje do nákladů až tehdy, kdy ho prodá, materiál tehdy, kdy ho spotřebuje. Tomuto podnikateli tedy vůbec nepomůže, že dopředu něco zaplatí. Na druhou stranu je tato skutečnost zároveň i výhodou. Vedu-li účetnictví, nákladem se položka stává i tehdy, pokud ji nezaplatím (souvisí-li s daným obdobím). Nájemné za prosinec 2011 je v účetnictví nákladem roku 2011 i tehdy, pokud ho nezaplatím. Naopak v daňové evidenci to bude výdajem, až pokud ho zaplatím,  doplnil serveru Podnikatel.cz Jan Molín, daňový analytik společnosti MIVO.

Nakupujte kancelářské vybavení

Co se týče konkrétních tipů, pak lze samozřejmě doporučit nákupy kancelářského vybavení (počítače, tiskárny atp.) realizované (popřípadě zaplacené – v daňové evidenci) do konce roku. V předvánočním období lze také doporučit různé reklamní dárky pro klienty – podmínkou je cena do 500 korun bez DPH s tím, že reklamní dárek musí být opatřen logem a nesmí podléhat spotřební dani (kromě tichého vína).

Dále je možné doporučit poskytnutí příspěvků na životní pojištění a penzijní připojištění zaměstnanců ještě do konce roku 2011. Do částky 24 000 korun jsou tyto platby osvobozeny od daně a obou pojistných u zaměstnance a u zaměstnavatele jsou daňovým výdajem. Obdobně je možné zvážit poskytnutí darů na vyjmenované účely (ty sice nejsou daňovým nákladem/výdajem), ale lze je možné odečíst (do určitého procenta) od základu daně. Čtěte také: Nezdanitelné částky v daňovém přiznání

Zvažte výdajové paušály

Další tipy se týkají obecně daňové optimalizace. Fyzická osoba má například možnost uplatnit buď skutečné výdaje nebo paušální výdaje. Dále mají všichni poplatníci možnost uplatit tzv. výdajové paušály při použití vozidla namísto skutečných výdajů za parkovné a pohonné hmoty. U poplatníků, kteří vedou účetnictví, je možné vytvářet tzv. zákonné opravné položky k pohledávkám. Ty se tvoří určitými procenty z hodnoty pohledávky. Pozor však na to, že v řadě případů je pro možnost tvorby vyšších (i základních) opravných položek nutnost zažalovat dlužníka a řádně se účastnit soudního řízení, upozornil Jan Molín.

V některých případech můžete také zvýšit daňový odpis v prvním roce. Podnikatelé by rovněž měli dbát na to, že uplatnění některých výdajů (nákladů) je vázáno na podmínky v zákoně. Třeba u poplatníků, kteří vedou účetnictví, je daňovým nákladem pojistné za zaměstnance tehdy, pokud jej podnikatel uhradí do konce ledna 2012 (obecně do konce následujícího měsíce po skončení zdaňovacího období). Další položkou jsou například úroky z půjček fyzických osob, které nevedou účetnictví (například společník – FO nepodnikatel půjčuje do svého s.r.o.). Podmínkou daňové uznatelnosti úroků je však jejich uhrazení do konce roku, což si podnikatelé musí ohlídat.

Dále je možné přerušovat daňové odpisování. To se může jevit jako výhodné v případě, kdy končí možnost uplatnění daňových ztrát za předcházející období. Abych si tedy vytvořil dostatečně velký základ daně, vůči kterému to mohu uplatnit, je někdy výhodné odpisování přerušit. V neposlední řadě se optimalizace může týkat i DPH, a to v kontextu zvýšení snížené sazby daně. Vyplatí se tak přijmout zálohu (platbu) ještě v roce 2011, kdy platí 10% sazba DPH. Čtěte také: Rok 2012 přináší smršť zákonných změn. Připravte se na ně včas

Foto: www.isifa.com

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).