Sociální kapitál je zdrojem, který se dnes firmám vyplácí více než kdy jindy. Chtějí inovovat, digitalizovat, využívat AI a další moderní technologie, jenže bez vzájemné důvěry a ochoty spolupracovat na změnách je obtížné čehokoliv dosáhnout.
Co se dozvíte v článku
Role externích vazeb v podpoře digitalizace je zřejmá. Čím více lidí a obchodních partnerů známe, tím větší máme přístup k informacím, technologiím, příležitostem a trendům. Nová studie z Fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické v Praze potvrdila, že firmy s bohatou sítí externích vazeb dokážou efektivně digitalizovat své procesy. Není tedy divu, že odborná literatura se jednoznačně shoduje na tom, že silné externí vazby podporují schopnost reagovat na změny, inovovat a uspět na trhu.
Role interních vazeb může být dvojsečná
Na jednu stranu je zřejmé, že firmy, které mají vybudovanou kulturu důvěry a spolupráce, dokáží snadněji přijímat technologické změny. Pokud jsou zaměstnanci zvyklí spolu otevřeně a často komunikovat, sdílet nápady a navzájem si pomáhat, jsou ochotnější správně uchopit a využít nové technologie. Tento lidský faktor je často tím, co rozhoduje o úspěchu nebo neúspěchu digitálních projektů.
Na druhou stranu ale přílišná důvěra a těsnost vazeb může vést k určitému zahledění do sebe. Pokud jsou zaměstnanci „příliš spolu“, je pravděpodobnější, že mají stejné kontakty a podobné zkušenosti. To může omezit schopnost firmy vnímat externí příležitosti a nové trendy. Možná právě kvůli tomu již zmíněná studie nenalezla přímý vliv interního sociálního kapitálu na digitalizaci firem. Našla však jiný mechanismus, jakým sociální kapitál podporuje inovace – a tím je tzv. ambidexterita.
Co je to ambidexterita?
V běžném životě tento pojem označuje schopnost využívat pravou i levou ruku stejně obratně a bezpochyby se při určitých činnostech jedná o výhodu. Ve světě firem se jedná o jev, kdy je firma schopna efektivně využívat existující znalosti a příležitosti a zároveň stejně efektivně hledat příležitosti nové.
Ambidexterita je klíčovou výhodou při přijímání nových technologií, protože umožňuje firmám oba přístupy kombinovat a být flexibilní a inovativní zároveň. A protože oba druhy sociálního kapitálu – interní i externí – ambidexteritu podporují, hraje sociální kapitál zásadní roli v úspěšném přechodu na digitální technologie.
Jak tedy sociální kapitál ve firmě podpořit?
Klíčové je podporovat otevřenou komunikaci a investovat do rozvoje důvěry a spolupráce mezi zaměstnanci. Toho může být dosaženo nejen fyzickou úpravou kanceláří tak, aby podněcovaly neformální interakce a spolupráci, ale i pravidelným organizováním týmových aktivit a společenských akcí nebo vytvořením systému pobídek a uznání zaměstnanců, kteří přispívají k týmové práci. Lze využít také méně tradiční metody, jako je reverse mentoring, kdy mladší zaměstnanci pomáhají starším osvojit si nové technologie, nebo rotace pracovníků mezi odděleními, což zvyšuje motivaci, spolupráci a vzájemný respekt napříč firmou.
Důležitá je také síť kontaktů
Neméně důležité je ale také udržovat širokou síť kontaktů a partnerství, díky kterým budou otevření novým technologiím a příležitostem. Data z jiné studie autorů z VŠE přitom ukazují, že nestačí mít pouze přístup k externím sítím kontaktů, ale partnery je nutné aktivně oslovovat a využívat, a tedy tyto sítě tzv. „mobilizovat“.
To je možné podpořit účastí zaměstnanců na oborových konferencích či workshopech a podporou jejich členství v profesních organizacích a online komunitách. Navazování partnerství, společných projektů a výměnných programů s externími partnery, jako jsou výzkumné instituce nebo technologické firmy, může zajistit přístup k novému výzkumu a inovacím.
Tato doporučení platí zejména pro firmy, které často vkládají přílišnou důvěru ve své vlastní schopnosti a nerady mění zavedené postupy. Typické je to například pro rodinné firmy, které často nejsou ochotné najímat do vedení lidi z vně rodiny, byť jejich role pro úspěch v digitálním světě může být klíčová.