Zatímco dříve platilo, že firmy zakládají své profily na sociálních sítích jenom proto, že je to „in“, dneska je to naprostá nezbytnost. Neexistuje firma, které by nedávalo smysl zahrnout sociální sítě do svého komunikačního mixu,
říká Jakub Mach, šéf webu Zoomsphere.com, který monitoruje dění na sociálních sítích. Ostatně email a telefon také firmy mají, že?
dodává Mach příměr, jak běžný by dneska měl být firemní sociální profil.
Stejný názor má i „chief shark“, šéf firmy Socialsharks, Petr Andrýsek. Minimálně pro podnikatele působící na internetu není jiné cesty. Nevím o typu produktu, který se prodává online, kterému by inzerce na Facebooku nemohla pomoci,
říká šéf „Žraloků“.
Facebook je základ
Začněte Facebookem a až ho budete dělat na 110 procent, přidejte další sociální sítě,
radí Petr Andrýsek. To ale neznamená, že by firmy neměly využívat i další sociální sítě. Žádná sociální síť není kopií té druhé. Každá má své specifické využití a své uživatele,
vysvětluje Jakub Mach.
Twitter tak podle něho má jako hlavní přednost stoprocentní dosah a velký počet uživatelů, kteří mají vliv na ostatní. Velkou výhodou Google+ je zase možnost propagace prostřednictvím reklamního systému Google Adwords. V Čechách je obvyklá kombinace Facebook + Twitter + Youtube s tím, že registrujeme zvyšující se zájem o Instagram a LinkedIn,
dodává šéf Zoomsphere.
Není to zlo, ale příležitost
Firmy zjistily, že Facebook funguje skvěle v rámci akvizice, budování značky, distribuci obsahu i v rámci zákaznického servisu,
vyjmenovává výhody David Lörincz, specialista na facebookový marketing. Pokud máte malou restauraci v malém městě, nepotřebujete velký rozpočet, abyste oslovovali v podstatě všechny potenciální klienty,
dodává.
Každý máme nějakou tu drogu. A pro někoho to jsou fanoušci. I o tom je můj článek na @podnikatel http://t.co/NsPqC3VzDQ #facebookmarketing
— David Lörincz (@davidlorincz) August 5, 2014
Každá služba něco stojí
Poslední dobou si ovšem hodně expertů stěžuje, že Facebook potlačuje organický dosah jednotlivých příspěvků – čili že bez placené inzerce nejste u fanoušků moc vidět. Není to tak. Prostě je obrovská konkurence,
míní Matěj Michlík, šéf sociálního týmu agentury Médea Public Relations.
Je to v podstatě blábol vzešlý z nepochopení,
souhlasí s ním Jakub Mach. Musíme si uvědomit, že dříve měli lidé v průměru pár desítek kamarádů a sledovali menší počet stránek. Dnes lidé mívají vyšší stovky přátel a sledují výrazně více stránek, což má za následek rapidní zvýšení konkurence mezi příspěvky. Firmám, které na tento trend nezareagovaly a publikují dvakrát týdně nudné komerční posty, těm logicky organický dosah klesá,
vysvětluje Mach.
Pokud to ale firmy myslí se svojí propagací vážně, měly by využívat i placené služby. Apeluji na firmy, aby přestaly hledat cesty, jak obejít utrácení na Facebooku a našly si důvod, proč by tam měly utrácet,
doporučuje Petr Andrýsek, podle kterého je přece víc než cena podstatnější možný přínos sociálních sítí.
Letáky vám taky nikdo nevytiskne a neroznese zdarma. Reklama v tištěných médiích, rádiu nebo televizi taky nikdy zdarma nebyla,
lakonicky shrnuje David Lörincz.
Čtěte také: Distribuce vašich letáků. Na kolik to vyjde a kdo takovou službu nabízí?
Zvládnu to sám?
Samozřejmě zřídit stránku na Facebooku či jiný profil na sociální síti zvládne každý. Odborníci ale doporučují najmout si zkušeného profíka. Expert v podstatě nedělá chyby. I když to může být drahé, může se to vyplatit, protože se násobně zvýší efektivita,
říká Matěj Michlík. Podle něho cena profíka je od několika stokorun až něco přes tisíc korun na hodinu.
Jeden člověk nedokáže nabídnout zázemí agentury, tedy aby byl za vás stále někdo online. Pokud to chcete brát vážně, potřebujete minimálně tři lidi na plný úvazek,
přidává se Petr Andrýsek, podle kterého základní paušál za služby agentury začíná na dvaceti tisících korunách měsíčně. Otázkou je, co vám sociální sítě přinášejí. Máme zkušenost, že jsme s klienty vyrostli z malých investic na statisícové roční rozpočty. Jako ideální model se nám osvědčil interní člověk na straně klienta a my jako odborný poradce,
dodává šéfžralok.
Sociální menu
Dobré je vědět, že s jednou sítí dneska zpravidla nevystačíte. Lidé sítě kombinují a přihlásí se tam, kam právě chtějí – pro obrázky na Instagram, pro hodnocení míst na Foursquare, pro rychlé informace na Twitter,
vysvětluje Matěj Michlík.
Čtěte také: 5 bodů, kterými se řídím při propagaci na Facebooku
Představovat „síť sítí“ Facebook jistě není třeba. Měl by být páteří firemní komunikace. Snad jen pro úplnost dodejme, že pro firemní prezentaci je nutné zvolit formát stránky. Chybně někteří podnikatelé komunikují se svými zákazníky prostřednictvím osobního profilu.
Twitter je sociální síť umožňující zveřejňovat krátké zprávy podobné esemeskám, tedy maximálně 140 znaků. Součástí zprávy může být samozřejmě i odkaz (pozvánka na firemní web) nebo obrázek (například slevový kupón či ukázka nabízeného zboží).
Zmiňovaný YouTube je videokanál, na kterém můžete zákazníkům předvést svoje výrobky, zaznamenávat významné firemní události, například křty nebo dětské akce. Může sloužit jako podpora prodeje (můžete třeba předvést přípravu nějakého jídla) i jako servis zákazníkům (nahradíte tak papírové návody k použití).
Pokud máte restauraci, využívejte profil na Foursquare, což je síť, která v poslední době lidi trochu naštvala, když jim současně nutí používat i sesterskou aplikaci Swarm. Prostřednictvím jedné se lidé o vašem podniku dozvědí, druhá slouží k soutěžení mezi kamarády, kdo dané místo navštíví nejčastěji. Alternativou, zatím nepříliš v Česku používanou, ale v souvislosti s rozdělením Foursquare na dvě aplikace stále oblíbenější, je Yelp.
Instagram je sociální síť postavená na obrázcích. Velmi často zde lidé sdílejí fotky jídel, ale i módu, knížky nebo snímky z cest. Velmi populární je síť mezi mladými lidmi.
LinkedIn je naopak dobrý k prezentování svého profesního životopisu. Jako firma se zde ale můžete představit jako ve svém oboru na slovo vzatý odborník, informovat o novinkách v odvětví i ve firmě a užitečná může být síť i tehdy, pokud často hledáte nové kolegy.