SOS: Obchodníci se zeleninou klamou spotřebitele v oblasti jakosti

23. 9. 2008
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek

Situace na trhu se zeleninou zůstává v Česku špatná. Obchodníci prodávají nekvalitní zboží, neuvádějí místo původu zeleniny a prodávají zboží horší jakosti, než jakou deklarují. Vyplývá to z testu Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) provedeného v létě u obchodníků v českých městech kromě Prahy, jehož výsledky SOS představilo na dnešní tiskové konferenci.

SOS se zaměřilo jak na větší supermarkety, tak na menší prodejny i tržiště. Podle tiskové mluvčí SOS Ivany Pickové kvalita prodávané zeleniny v Česku není dobrá a situace se navíc nelepší. Letošní letní test sedmi druhů sezonní zeleniny vpodstatě potvrdil výsledky čtyř loňských testů. Po stopách loňských testů SOS šli navíc podle Pickové inspektoři Státní zemědělské a potravinářské inspekce, jejichž šetření potvrdilo výsledky SOS. Podle tiskové mluvčí obchodníkům nahrává také fakt, že čeští spotřebitelé jsou stále málo ochotní se na místě (tedy přímo v prodejně nebo u stánku) ptoti špatné kvalitě nabízené zeleniny ohradit či informovat personál, že porušuje zákon.

Právě lidský faktor totiž podle zjištění SOS hraje v kvalitě nabízené zeleniny roli. V různých bobočkách jednoho řetězce proto může být nabízená zelenina v diametrálně odlišné kvalitě podle toho, jak se personál prodejny o zboží stará.

SOS připomíná, že obchodníci mají zákonnou povinnost uvádět u zeleniny nejen cenu, ale také místo jejího původu. A to i v případě, že jde o zeleninu z České republiky. U domácí zeleniny může být navíc, vedle země původu, uvedený také konkrétní pěstittel.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).