Souboj Ježíšek vs. Santa Claus. Čtěte, kdo má navrch v reklamních kampaních

26. 11. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek.
Vánoční reklamní kampaně míří pomalu a jistě do finiše. Zeptali jsme se proto odborníků, na co se v nich ještě zaměřit a zda využít Ježíška, nebo Santu Clause.

Zatímco do Štědrého dne zbývá ještě necelý měsíc, vánoční marketingové kampaně probíhají již v plném proudu. V řadě z nich nechybí ani odkaz na postavy, které nosí dárky. Souboj svádí mezi sebou v tomto ohledu tradiční český Ježíšek a americký Santa Claus. Zeptali jsme se proto odborníků, jaké mají oba výhody a nevýhody v reklamě a na co se zaměřit ve vánoční marketingové kampani.

Čeští zákazníci nedají na Ježíška dopustit

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Je lepší v reklamě používat Santu Clause nebo Ježíška?

V kamenných obchodech už lze zaznamenat písničky typu “Vánoce, Vánoce přicházejí,” a vánoční výzdobu. E-shopy zase zakomponovaly do své grafiky vánoční stromečky a dárky a jak tištěné, internetové nebo televizní reklamy vyzývají k nákupům dárků. Není se čemu divit, pro obchodníky totiž nastává nejplodnější a hlavně nejvýnosnější období roku a do upoutání zákazníků se vyplatí zainvestovat. Cílem podnikatelů je samozřejmě přilákat zákazníky k sobě a přimět je k nákupu svého zboží. A vzhledem k tomu, že Vánoce se pojí s dáváním dárků, které “nosí” (v Česku) Ježíšek, v reklamních kampaních se dostává vidu a slechu i jemu. Jenže i Ježíšek má už řadu let konkurenci. V dobách minulých se ho komunisté snažili nahradit ruským Dědou Mrázem. V posledních několika dekádách pak na Ježíška útočí americký Santa Claus.

Čtěte také: Obchod se více zaměřuje na Santu Clause. Proti Ježíškovi je univerzálnější

V 90. letech to dokonce vypadalo, že se prošedivělý stařík v červeném mundúru stane marketingovým symbolem Vánoc i v Česku. Santa Claus se nesl na porevoluční vlně a stejně jako další věci ze západu se těšil velkému zájmu. Navzdory raketovému startu se však Santa Claus v českých srdcích výrazněji nezabydlel. Velmi rychle se oba pojmy začaly dětem plést. Rodiče a dospělá populace byla tedy s postupem času ochotnější spíše akceptovat starého dobrého českého Ježíška, vysvětlil serveru Podnikatel.cz Pavel Brabec, prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace. Santa Claus patří především do americké a britské tradice a v Česku je spousta lidí nepřijala za vlastní a dokonce se proti nim v posledních letech zvedá určitá vlna odporu. Takže využití Santy Clause může být kontraproduktivní, připojil se Vladimír Kuchař, poradce pro marketing a rozvoj firem z Marketingová Kancelář.cz.

Jak navíc doplnil Pavel Brabec, ani podle výzkumů český zákazník příliš americkému Santovi nefandí. Prioritní je podle něj vždy pozitivní emoční náboj, který má vánoční reklama přenášet. Český Ježíšek se tedy zdá být pro využití v předvánočním marketingu efektivnější.

Původ Santy Clause jako vousatého staříka

Postava Santy Clause jakožto obtloustlého dobrosrdečného vousatého staříka, který má na sobě červenobílé oblečení, se objevila přibližně před sto lety. Samotný Santa Claus má samozřejmě delší tradici, až do začátku 20. století ale neměl ustálenou podobu. Přestože se má všeobecně za to, že dnešní Santovu podobu vymyslela v reklamě v roce 1931 společnost Coca Cola, realita je poněkud odlišná. Poprvé se Santa totiž objevil už v roce 1915 v reklamní kampani na nápoje společnosti White Rock. Faktem nicméně zůstává, že Coca Cola vousatého Santu Clause asi nejvíce proslavila.

Ježíšek triumfuje ve slovním popisu


Oproti Ježíškovi však Santa měl, a stále má, výhodu v tom, že je jasně definovaný po všech stránkách a obchodníci ho mohou velmi jednoduše využít ve vizuální reklamě. Santa působí více na děti a dle mých zkušeností také na cílovou skupinu s nižším vzděláním a příjmy, uvedl serveru Podnikatel.cz Jan Janča, obchodní ředitel internetové agentury Cognito.cz. Jasná podoba Santy Clause však může být i určitou nevýhodou, jelikož se jím obchodník jen stěží dokáže odlišit od konkurence.

Čtěte také: Ježíšek: Santa Clausovi už prostě nevěřím

Ježíšek, jakožto tradiční český symbol Vánoc, má oproti Santovi výhodu, že k němu mají větší vztah zákazníci, kteří drží kasu. Konkrétně se jedná o rodiče a prarodiče, pro které je Santa povětšinou prvkem zcela cizím. Na druhou stranu se Ježíšek může jen stěží uplatnit v nějaké vizuální podobě reklamy a jeho využití se omezuje pouze na slovní popis, například na slogany jako “Dopřejte si bohatého Ježíška”.

skoleni_8_1

V reklamě musí jít o víc než o Ježíška nebo Santu

Odborníci se nicméně shodují, že marketingová komunikace by se v období vánočních nákupů neměla smrskávat na komunikaci Ježíška nebo Santy Clause. Podle Jana Janči z agentury Cognito.cz jsou oba koncepty natolik proprané, že jejich využití obchodníky místo odlišení od konkurence zažene zpět do šedivého davu. Klienty totiž spíše zajímá garance doručení před svátky nebo prodloužená garance výměny zboží po svátcích. Čím výše cílíme, tím více bychom se měli zaměřovat na styl komunikace typu „krásné, klidné Vánoce v rodinném kruhu, které vám zajistíme včasným dodáním kvalitního zboží“ a omezovat výše uvedené postavičky. Není však daleko doba, kdy bude dětem nosit dárky Batman, Ironman nebo Thor, uzavřel Jan Janča.

Čtěte také: Vánoce způsobují nákupní horečku. Víme, jak na nich vydělat více

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).