Souhlas s ukládáním cookies je v Česku. Jak na to připravit vaše weby?

27. 8. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Google vyžaduje od webů, které používají jejich reklamní systém, aby nasadily souhlas s ukládáním cookies. Doporučuje to i Úřad pro ochranu osobních údajů.

Už i uživatelé v Česku se brzy uklikají. Na většině webů, které navštíví, budou muset odkliknout souhlas s ukládáním souborů cookie. Může za to směrnice Evropského parlamentu a Rady EU, která tím údajně chrání osobní data uživatelů. Že většina z nich vůbec netuší, co to znamená a rovnou otravný pruh odklepnou, netřeba komentovat. Provozovatelé webů, kteří používají reklamní systémy od Googlu (např. AdSense), mají nyní čas do konce září na implementaci příslušné hlášky a nastavení systémů. Google tak přenáší právní odpovědnost na provozovatele webů, i když to český zákon nevyžaduje. Přitom odmítá komentovat, co se stane, pokud provozovatelé souhlas nenasadí.

Ilustrační obrázek
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek

Český zákon Cookie Policy nevyžaduje, Google to i přesto chce

V prvé řadě je nutné připomenout, že směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/58/ES ze dne 12. července 2002 o zpracování osobních údajů a ochraně soukromí v odvětví elektronických komunikací, ve znění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/136/ES není v českém právním řádu zcela implementována. Je zasazena pouze částečně.

Zatímco evropská směrnice přímo vyžaduje, aby uživatel aktivně odklikl souhlas s ukládáním souborů cookie, a teprve až poté může provozovatel webu jednotlivé soubory ukládat, český zákon o elektronických komunikacích pouze provozovateli nařizuje, aby uživatele předem prokazatelně informoval o rozsahu a účelu jejich zpracování a je povinen nabídnout jim možnost takové zpracování odmítnout. To většina provozovatelů dělá skrze všeobecné podmínky, tudíž nemusejí mít na webu příslušný pruh. Jenže to Google příliš nezajímá. Všem uživatelům, kteří používají Google AdSense, DoubleClick for Publishers a DoubleClick Ad Exchange, rozeslal upozornění, že si mají souhlas na svých webech nastavit a zároveň to označuje jako povinnost provozovatelů:

Chtěli bychom vás informovat o nových zásadách pro získání souhlasu koncových uživatelů v EU, které vychází z pokynů regulačních orgánů a doporučených postupů. Tyto zásady jasně stanovují vaši povinnost získat souhlas koncového uživatele…

Povinnost se navíc dotýká i těch webů, které používají pro měření návštěvnosti kód od Google Analytics, zde je však nastavena povinnost pouze ve smyslu opt-out.

  • Evropský systém: opt-in – vyžaduje se aktivní souhlas uživatele se zpracováním souborů cookie.
  • Český systém: opt-out – není třeba dopředu získávat souhlas s tím, že si stránka bude pamatovat cookies. Uživatelé tak tedy neklikají, že "souhlasí“, ale naopak mohou kdykoliv dodatečně vyjádřit svůj nesouhlas.

Seznam.cz evropskou směrnici kritizuje

Že se však jedná o povinnost českých provozovatelů, jak tvrdí Google, není až tak pravda, právě s ohledem na český právní řád, a upozorňuje na to i společnost Seznam, a.s., provozující mimo jiné také reklamní systém s názvem sKlik. Její ředitel pro právní a legislativní záležitosti Michal Feix navíc zdůrazňuje i absurditu příslušného nařízení dané evropskou směrnicí: Pokud v informačním okně webové stránky požadující souhlas s uložením cookies zvolíte variantu „odmítnout", pak se informace o vaší volbě uloží typicky právě do cookie v počítači. Konkrétně pak proto, aby vás tímto dotazem stránka neobtěžovala při každém jejím dalším zobrazení/návštěvu, řekl serveru Podnikatel.cz Feix.

Je zde proto patrné, že Google se jen zbavuje své evropské právní odpovědnosti a přehazuje ji na provozovatele webů. Nikdo však neví, co se stane, pokud provozovatelé využívající služeb od Googlu budou požadavek ignorovat. Hovoří se například o penalizaci v samotném vyhledávání, Lupa.cz zmiňuje i možnost ukončení spolupráce, tedy zablokování používání služeb: Mohlo by to vést až k ukončení spolupráce s dotyčným vydavatelem, píše sesterský server Lupa.cz. Čtěte více na Lupa.cz: Povinné vyžadování souhlasu s uložením cookies dorazilo do Česka

Google: Odmítáme to komentovat, najděte si to na webu

Server Podnikatel.cz se proto snažil kontaktovat české zastoupení společnosti Google v Praze. Na opakovanou žádost o vyjádření se společnost odmítla vyjádřit s odůvodněním, že jako internetová společnost nabízí všechny informace pouze na internetu.

Ne zrovna příliš vstřícný komunikační přístup by se jí však mohl vymstít, a to i s ohledem na český právní systém, který aktivní souhlas se zpracováním souborů cookie nevyžaduje. Provozovatelé webů by totiž mohli přejít ke konkurenčnímu sKliku od Seznamu, který souhlas nevyžaduje: Když se dostanete na weby provozované v ČR (právě protože existuje rozdíl mezi českou a evropskou legislativou), nebudou vás „obtěžovat" informační okna s žádostí o akceptaci vydávaných souborů cookies, říká Michal Feix ze Seznamu.

Jenže mnozí provozovatelé se k ignoraci evropské směrnice zřejmě přeci jen neuchýlí a požadavek Googlu respektovat budou, i s ohledem na to, že nikdo neví, jak Google naloží ve vyhledávání s těmi weby, které aktivní souhlas vyžadovat nebudou.

V problematice se navíc stále více angažuje Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ), který chce k tomuto tématu vyvolat veřejnou debatu a aktivní souhlas se zpracováním souborů cookie doporučuje tak i tak nastavit: Úřad doporučuje koncipovat internetové stránky tak, aby vyhovovaly požadavkům směrnice 2002/58/ES, ve znění provedených změn směrnicí 2009/136/ES. Směrnice chrání práva občanů evropských zemí tak, aby zpracování jejich osobních údajů bylo v souladu se stanovenými evropskými standardy, takže má význam pro několik stovek milionů lidí, uvedl pro server Podnikatel.cz mluvčí ÚOOÚ David Pavlát.

Jak nastavit souhlas jednoduše?

Pokud se tedy jako provozovatel webu rozhodnete aktivní souhlas nastavit, využijte již dostupných nástrojů. Není třeba kvůli tomu celý web předělávat. Co k tomu budete potřebovat?

1. Připravte si nejdříve informační zprávu. Jak má vypadat, napoví buď manuál od Googlu, nebo použijete tu, kterou si jako text vytvoříte z níže uvedených nástrojů.

2. Dále potřebujete samostatnou stránku, kde bude vysvětleno, jak se soubory cookie budete nakládat. Není žádná oficiální příručka či vzorový text, protože každý provozovatel využívá uložená data jiným způsobem, přesto Google doporučuje na dané stránce umístit viditelný odkaz na to, jak Google s daty uživatelů zachází.

Doplněk pro Wordpress

Jakmile si oba texty připravíte, vyberte z námi doporučených nástrojů. Pokud jste provozovatel malého webu, který běží na publikačním systému Wordpress, využijte doplněk EU Cookie Law.

Je velmi jednoduchý pro nastavení a plugin se sám postará o to, že web soubory cookie používat nebude, dokud uživatel neodklikne příslušný souhlas.

Vložený kód

Pokud Wordpress nepoužíváte, zkuste si vygenerovat jednoduchý kód, který vám váš vývojář do stránek vloží s příslušnými úpravami. Aby s tím i vývojář měl co nejméně práce, open source kód si vygenerujete na stránce silktide.com. Zde si vyberete, jak pruh s aktivním odkazem bude vypadat, nastavíte si úvodní text, nastavíte odkaz, kde budete mít pro uživatele doplňující informace, a pak už jen stačí kliknout na tlačítko pro generování kódu. Jakmile vývojář kód do stránek vloží, stačí si jeho funkčnost zpětně na daném webu ověřit.

Další nástroje i poučení pak hledejte na stránkách cookiechoices.org

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).