Špatně podáte podklady k ošetřovnému a peníze nikde. Jaký je správný postup?

3. 11. 2020
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Chyba v podání podkladů k ošetřovnému může zkomplikovat vyplacení peněz. A to jak ze strany zaměstnavatele, tak i zaměstnance. Jak správně postupovat?

Česká správa sociálního zabezpečení upozorňuje, že se v podání podkladů k vyplacení ošetřovného stále chybuje. Proto připomíná správné postupy zaměstnance a zaměstnavatele při předávání podkladů k ošetřovnému, které stejně tak platí i pro ostatní dávky nemocenského pojištění. 

Podle zákona o ošetřovném jde o postupy povinné. Pouze nemocenského (tj. eNeschopenek a karantén) se netýkají, zde jsou procesy nastaveny samostatně. 

Povinnosti zaměstnance

Pro uplatnění žádosti o dávku ošetřovného musí žadatel o dávku tiskopis po vyplnění podepsat a odeslat. Na výběr má mezi těmito možnostmi:

  • formulář kompletně elektronicky vyplní i odešle, má-li k tomu technický prostředek (kvalifikovaný elektronický podpis nebo datovou schránku),
  • pokud žadatel elektronický podpis nebo datovou schránku nemá, může tiskopis elektronicky vyplnit, vytisknout, podepsat, naskenovat (případně vyfotit) a poslat elektronicky zaměstnavateli e-mailem (bez zaručeného elektronického podpisu),
  • formulář vytiskne, vyplní ručně a zaměstnavateli předá fyzicky (poštou).

Zaměstnanec zaměstnavateli vždy musí předat originál tiskopisu, a to buď v elektronické podobě s kvalifikovaným elektronickým podpisem, anebo v tištěné podobě (např. po návratu do zaměstnání).

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

Povinnosti zaměstnavatele

Zaměstnavatel na žádost o ošetřovné doplní své záznamy či je uvede na samostatném tiskopisu Záznamy zaměstnavatele k žádosti o ošetřovné při péči o dítě z důvodu uzavření výchovného zařízení, ke kterému žádost o ošetřovné přiloží. 

Tiskopis je k vyplnění a k elektronickému odeslání na ePortálu ČSSZ. Nově se na tento formulář bude vyplňovat číslo ze žádosti a informace o rozsahu pracovní doby.

Zaměstnavatel je povinen žádosti svých zaměstnanců o dávky nemocenského pojištění (s výjimkou nemocenského) a podklady potřebné pro stanovení nároku na dávky a jejich výplatu (platí i pro předávání podkladů pro stanovení nároku na nemocenské) převést z písemné podoby do elektronické podoby a aspoň ve formě prosté kopie (ve formátu .doc, .docx, .rtf, .xls, .xlsxs, .pdf, .jpg a .txt) je neprodleně (u otcovské po uplynutí podpůrčí doby, u „běžného“ krátkodobého ošetřovného po uplynutí podpůrčí doby nebo po vydání potvrzení o trvání potřeby ošetřování) předat místně příslušné OSSZ/PSSZ/MSSZ Brno.

Zaměstnavatel následně předá žádost zaměstnance na příslušnou OSSZ, a to takto:

  • elektronicky doručený tiskopis od zaměstnance předá příslušné OSSZ zaručeným způsobem elektronicky, tj. buď s elektronickým podpisem, nebo datovou schránkou (na adresu elektronické podatelny OSSZ)
  • fyzicky doručený a podepsaný tiskopis od zaměstnance naskenuje a zašle příslušné OSSZ zaručeným způsobem elektronicky, tj. buď s elektronickým podpisem na adresu elektronické podatelny OSSZ, nebo do datové schránky OSSZ 
  • v jedné datové zprávě je přitom třeba zasílat vždy jen podklady k jednomu zaměstnanci
  • pozornost je přitom třeba věnovat kvalitě naskenovaného tiskopisu – tiskopis musí být čitelný, aby bylo možné dávku zpracovat

Současně zaměstnavatel elektronicky odešle přílohu k žádosti o dávku, ve které uvede číslo žádosti.

Co je zakázáno a na co mám nárok?

Tady je přehled všech opatření, která jsou platná pro podnikatele i veřejnost. Přečtěte si také seznam všech podpor, které lze ještě aktuálně čerpat. 

Autor článku

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).