Spolupráce s mikroinfluencery nestojí mnoho a může ovlivnit spoustu lidí

12. 4. 2019
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Influencer marketing hýbe světem a netočí se jen kolem slavných osobností. Pro firmy jsou důležití i mikroinfluenceři. Zjistěte, jak s nimi pracovat.

Definice mikroinfluencerů se liší, ale jedná se o influencery s menším počtem sledujících na sociálních sítích, a to ve výši 5 až 100 tisíc. Stále se tak jedná o velký dosah, který je možné využít. 

V čem je spolupráce specifická?

Spolupráce s mikro (a nano) influencery se od spolupráce s většími jmény v ničem zásadním neliší. Jak uvádí David Růžička, Managing Director z agentury GetBoost, drobné rozdíly můžou (ale nemusejí) být ve větší ochotě mikroinfluencerů dělat barterové spolupráce, nebo naopak ve větší profesionalitě velkých influencerů. Ale vše se odvíjí od poptávky po jejich službách a zkušenostech. Pokud si správně vyberete, tak mikroinfluenceři mají většinou větší vztah k dané značce a dokážou tak lépe vystihnout podstatu příběhu nebo výhod. Mají menší zásah, ale loajálnější publikum a zajímají se o konkrétnější věc, obsah, činnost. Jsou někdy i více autentičtí, vyjmenovává Andrea Hurychová z agentury WeDigital.  

Zároveň jsou mikroinfluenceři otevření více druhům spolupráce, zatímco větší influenceři mají většinou podmínky, co budou a nebudou dělat, což zdůrazňuje Vojtěch Lambert, Executive director z digitální agentury LCG New Media. Náročnost práce s některými velkými influencery je často v tom, že mají už „hvězdné manýry“. Mikroinfluenceři jsou za spolupráci rádi a nejsou oslovováni velkým množstvím značek. Velmi malí influenceři nemají hvězdné manýry, protože k tomu nemají důvody, a ti největší už často také ne, protože už si nemusí nic dokazovat a jsou profesionálové. S tím souvisí také peníze jako motivační faktor. Velcí influenceři často mají tolik spoluprací a jsou finančně zabezpečení, že dokážou odmítnout na poslední chvíli spolupráci v statisících, protože se jim to časově nehodí. Peníze samotné pro ně nejsou motivačním faktorem, popisuje Peter Varga, CEO ze společnosti Lafluence.

Jaké jsou jejich výhody? 

Mezi hlavní výhody spolupráce s menšími influencery patří, že mívají větší důvěru svého publika než velcí influenceři a tím pádem větší vliv, jsou výrazně levnější a zapojením více malých influencerů místo jednoho velkého se snižuje a rozkládá riziko. Ne všechny firmy mají na to, zaplatit si top 100 největších influencerů v ČR. Mikroinfluenceři tedy dávají možnost vyzkoušet si tento marketingový „nástroj“ a zjistit důležitý feedback, doplňuje Vojtěch Lambert. Pokud nevyjde spolupráce s jedním z 10 až 20 zahrnutých influencerů, nemá to tak velký dopad a často je možné rychle dohodnout náhradu, aby se splnily cíle kampaně. Když kampaň stojí na velkých jménech, tak je jejich exekuce zásadní, a když něco nevyjde, může to mít zásadní dopad na celou kampaň, vysvětluje Peter Varga.  

Mikroinfluenceři jsou pro jejich fanoušky a veřejnost více uvěřitelní, protože nemají tolik spoluprací a můžou působit více autenticky. Ve finále mohou přinést klientovi větší konverze a nižší ROI, dodává Andrea Hurychová. Také mají lepší enagment rate (poměr mezi lajky a komentáři vůči počtu fanoušků nebo zásahu a mají užší cílovou skupinu, která je více zapojená).

Influencerům jsme se věnovali také v článku Vybudovat si kolem sebe vlivné publikum se vám vyplatí 

Velký influencer versus více malých

To, jestli společnost využije jednoho velkého influencera nebo větší množství malých, závisí na tom, jaké má cíle a možnosti (čas, peníze). Ideální variantou je mix, kdy velký influencer buduje povědomí o propagaci před širokým publikem a menší influenceři dané propagaci dodávají autenticitu, vytvářejí pocit trendu a případně aktivují diváky, doporučuje David Růžička. Variabilita zadání je podle něj hodně složité téma a záleží na tom, co od influencera potřebujete. Navíc různí influenceři potřebují dostat zadání v jiné podobě. Někdo to potřebuje předžvýkat, někoho musíte vést za ruku v každém kroku a někomu stačí brief o třech bodech, dodává.  

Pracovat s nějakými většími jmény se hodí v případě, že chcete udělat jednorázový velký zásah při uvedení služby nebo produktu na trh. Nebo když je cílová skupina široká. Velcí influenceři mají jméno a mohou tak být vhodnější při budování značky a přesahu do PR a jiných aktivit. Také je důležité, aby se k daným influencerům ten produkt nebo služba opravdu hodila. Při spolupráci se musí zvážit plno aspektů – příběh, dlouhodobost, krátkodobost, komunikace, autenticita, vyjmenovává Andrea Hurychová. Pokud chcete ale, aby spolupráce byla dlouhodobá a koncepční, je lepší domluvit menší influencery, kteří budou postupně dostávat značku do podvědomí napříč svými publiky. Budovat tak dojem, že všichni tuto službu nebo produkt používají a vy musíte také, shrnuje Vojtěch Lambert.  

O důležitosti výběru správného člověka jsme psali zde: Při výběru influencerů myslete na důsledky i svou reputaci

Influencer marketing s sebou nese rizika

Rizika spojená s influencer marketingem se nemění, ať už jsou influenceři malí nebo velcí. Pouze u kampaní se zapojením více mikroinfluencerů se tato rizika rozkládají na větší množství lidí, tedy riziko diverzifikujete. Aby se předešlo problémům, je vhodné se na spolupráci s nimi zaměřit, uzavírat s nimi nějaké rámcové smlouvy a pokusit se dopředu eliminovat veškeré případné problémy, které mohou nastat. Důležité je také si s nimi vybudovat vztah a vzájemnou důvěru a brát je jako partnery, dodává Vojtěch Lambert. 

Zapojení malých influencerů s sebou spíše nese také problém ve výrazném nárůstu času spojeného s administrací takové kampaně. Musíte najít a oslovit influencery, domluvit s nimi podmínky, spolupráci podložit smlouvou, rozdistribuovat produkt či službu, odbavit hladký průběh realizační části a nakonec celou propagaci vyhodnotit, popisuje David Růžička. Navíc s tím, jak roste počet zapojených influencerů, tak se snižuje variabilita kampaně a možnosti kreativního pojetí. 

Andrea Hurychová společnostem doporučuje, aby si daly pozor na uvěřitelnost a očekávání, protože nelze už počítat s tím, že něco influencer udělá zadarmo. Pokud chtějí velkého influencera, tak si musí připravit více peněz. A pokud mají zajímavé produkty nebo služby, které chtějí dostat do různých skupin, tak je lepší rozvrstvit spolupráci na více i menších influencerů. Influencer není jen banner a je škoda, že u některých kampaní a spoluprací to tak začíná vypadat, uzavírá.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).