Kdo šponuje cenu másla? Obchodník, ale i zákazník kupující do zásoby

4. 10. 2017
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Rostoucí cena másla rezonuje v české společnosti stále více. Boj za nižší cenu se stává dokonce politickým tématem. Kdo skutečně za předražené máslo může?

Máslo se na pultech českých obchodů pohybuje v rozmezí od 50 do 80 korun. Jeho cena narůstá průběžně za poslední půlrok. 

Premiér Bohuslav Sobotka požaduje prošetřit jeho zdražování. Prezident Potravinářské komory ČR Miroslav Toman zase vyzývá mlékárny k omezení vývozu. Ceně másla se dnes věnují deníky Mladá fronta DNES, Právo a Blesk.

Prověřte to!

Bohuslav Sobotka pověřil Specializovaný finanční úřad, aby odhalil, zda si některé firmy nenastavily nepřiměřeně vysokou cenu. Jak uvedla už dříve mluvčí České potravinářské komory Dana Večeřová, faktorem, který nelze ovlivnit, jsou obchodní přirážky řetězců: Takže samozřejmě by se to máslo mohlo prodávat levněji. Nicméně velice důležitý je ten fakt, že se zvyšuje poptávka a mléčného tuku je nedostatek.

Objevují se názory, že kroky předsedy vlády ohledně prošetření nárůstu ceny másla jsou předvolebním tahem. 

Ministr zemědělství Marian Jurečka si nechal vypracovat od Ústavu zemědělské ekonomiky a informací studii, která odhaluje současnou skladbu ceny za máslo. Zemědělci se na ní podílí 20 %, mlékárny 30 % a obchodníci 50 %. Z té studie je patrné, že z celkové ceny másla největší část zůstává právě u obchodníků a prodejců, menší část zůstává u výrobců, to znamená u potravinářů, u mlékáren. A nejmenší část zůstává u zemědělců, u prvovýrobců, komentuje studii Jurečka. 

Omezit vývoz másla

Prezident Potravinářské komory ČR Miroslav Toman apeluje na mlékárny, aby omezily vývoz másla do zahraničí a soustředily se spíše na tuzemský trh.

Z údajů Českého statistického úřadu se za první půlrok tohoto roku vyvezlo máslo za 203 milionů korun, což je přibližně stejně jako loni. Množství vyvezeného másla se ale meziročně snížilo na 1,7 milionu kilogramů, což je proti loňsku přibližně polovina. Podle údajů Českého statistického úřadu činila v srpnu průměrná cena čtvrtky másla 52,31 Kč, meziročně o 45,2 procenta více.

Cenu šponují i sami zákazníci

Rostoucí cena másla způsobuje mezi českými spotřebiteli paniku a tak berou pulty obchodů útokem a máslo pak nakupují do zásoby. Podle Miroslava Tomana je to však špatný krok, protože i to vytváří tlak na růst ceny.

Panika kolem cen másla způsobuje, že jakmile se objeví někde v akci, čeští zákazníci nelení a berou obchod doslova útokem. Jiní jezdí pro máslo za hranice. V německých řetězcích nakoupí máslo kolem 1,5 EURA. Jak ale zjistil server Podnikatel.cz od jednoho ze zákazníků, který nechtěl být jmenován, některé německé obchody dovolují Čechům nakoupit pouze pět kusů másla.

Alternativu pro stále zdražující se máslo nabídl už dříve sesterský server Vitalia.cz. Čtěte článek Domácí máslo – odpověď na drahé máslo v obchodech?

Autor článku

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).