Sponzoring a rasismus nejde dohromady. Od oblíbené akce se firmy distancují

10. 9. 2024
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Sponzorování by mělo být vnímáno jako pozitivní aktivita firmy. Když však partner udělá nepopulární krok, je třeba rychle jednat. Ukázkovým příkladem je akce Clash of the Stars, kterou opouští hlavní sponzoři.

Sponzoring je často spojen se sportovními organizacemi nebo událostmi, což s sebou může nést nejrůznější rizika. Jelikož se jedná o nástroj public relations, je potřeba nad ním přemýšlet a v případě problémů podniknout rychlé kroky.

Co se dozvíte v článku
  1. Od organizace odstoupilo několik sponzorů
  2. Veřejnost krok uvítala
  3. Jak takovou spolupráci ukončit?
  4. Co si u sponzoringu ohlídat
  5. Sponzoring se řešil i ohledně olympiády

Od organizace odstoupilo několik sponzorů

Česko-polská organizace Clash of the Stars se zaměřuje na bojové sporty a pořádá především zápasy mezi známými osobnostmi. Společnost byla založena 10. června 2021 a jejími jednateli jsou Tomáš Linh Le Sy a Jakub Tyberiusz Łabudek. Na Clash of the Stars mají lidé různé názory. Nedávno od nich odstoupili dva významní sponzoři, protože nesouhlasili s homofobním vystoupením jednoho z bojovníků na tiskové konferenci.

Jedním ze sponzorů byla televizní stanice Prima Cool. Ta na svém facebookovém profilu zveřejnila příspěvek, ve kterém oznámila, že se skupina Prima plně distancuje od kontroverzního průběhu tiskové konference Clash of the Stars a od výroků některých účastníků s tím, že ustupují od veškeré spolupráce s Clash of the Stars. Dále uvedla, že původní vizí bylo zpropagovat adrenalinové zápasy známých osobností za podpory značky Prima COOL, která sama o sobě je někdy výtvarným ztvárněním svých upoutávek „na hraně“.

O den později od spolupráce ustoupila i sázková kancelář Fortuna. Ta v tiskové zprávě uvedla, že primárním důvodem pro vypovězení smlouvy je rozdílný pohled na program eventů, volbu bojovníků a jejich společenský profil, který se pohledem společnosti postupem času vychýlil za přijatelnou hranu. Podle manažera sponzoringu Fortuny Marka Janouška museli události rezolutně odmítnout a není možné další pokračování spolupráce. Chápeme, že bizár, hledání červené linie a její posouvání je princem, na kterém je organizace Clash of the Stars postavena. I přesto, že jsme se v minulosti v některých otázkách neshodli, názor Fortuny byl brán v potaz. V poslední době ale vnímáme, že směřování organizace se s našimi vlastními hodnotami neslučuje, dodal.

Jak informoval server Marketing a media, také organizace Dortem proti rakovině zdůraznila, že nechce být spojována s vyjádřeními tohoto účastníka. Proto s tímto důrazně nesouhlasíme a věříme, že Clash of the Stars podnikne kroky jak s tímto účastníkem, tak do budoucna s dalšími členy bojujícími v této organizaci, píše se v jejich stanovisku. Tomáš Ling Le Sy, šéf organizace Clash of the Stars, se na základě těchto kroků na Instagramu vyjádřil, že odmítají slova bojovníka, neslučují se s tím, jak chce Clash působit a jakou zprávu předávat. Jeho zápas byl navíc zrušen.

Veřejnost krok uvítala

Jak je patrné z mnoha komentářů na sociálních sítích, lidé kroky společností, které ukončily výše popsaný sponzoring, uvítali. V tomto případě jednaly firmy rychle a získaly si tak u veřejnosti plusové body. Pokud samotné industry chybí samoregulace v tom, že projevy primitivního verbálního násilí, nebezpečného vyhrožování a podněcování nenávisti nedokáže eliminovat, je jen správně, že tuto roli suplují sponzorské peníze, napsal Vojtěch Kristen v komentáři pro web Info.cz

Podle něj sport bojových umění MMA zažil v posledním desetiletí bouřlivý nástup a zařadil se mezi nejpopulárnější sportovní disciplíny v Česku. Dále podotkl, že pokud si organizace, gymy a další stakeholdeři nepohlídají, aby se jejich sportovci skutečně chovali jako sportovci, a ne jako banda zbabělých kriminálníků, může jít celé tohle sportovní odvětví brzo zase k ledu. A pokud si pořádek nedokáže udělat sama bijecká komunita, je jen správně, když ten pořádek udělají sponzorské peníze, zopakoval. Novináři z MMA Shorties podotýkají, že se neví, jak měly subjekty nastavenou spolupráci, ale podle jejich zkušenosti mohlo jít klidně o miliony, o které tak nyní bizarní stáj přijde. Což je hodně nepříjemné. Ukazuje se však, že i bizár musí mít jasně stanovenou hranici, shrnují.

Sponzorovali jste někdy?

Jak takovou spolupráci ukončit?

Podle Jiřího Jákla, Partner|Business z marketingové agentury Grizzlink, je obecně lepší přestat spolupracovat/sponzorovat dotyčné ihned, pokud se dopouští například porušování zákonů. Obecně se pravidla stanovují na úrovni smlouvy, kterou oba subjekty uzavírají a kde si definují, co je ještě v pohodě a co je již za hranou. Pro některé velké korporace toto může být i situace, kdy se sponzorovaný vyjadřuje k politice, případně propaguje cokoliv neetického. Jakmile dojde na lámání chleba, je potřeba jednat rázně, rychle (okamžitě) a ideálně v rámci tiskové zprávy zdůvodnit ukončení spolupráce právě s odkazem na společná ustanovení (může být ale v rámci smlouvy zakázáno zveřejňovat detaily), radí.

Co se týče dalšího vysvětlování, je podle Jákla potřeba brát ohledy na to, jaká jsou ujednání mezi subjekty. Je podle něj také dobré se obrátit na právní poradce, aby se navrhla strategie, která minimalizuje škody. A to ať už ty okamžité (na značce) nebo ty, které mohou vzejít z případného právního sporu. Pokud by se jednalo o opravdu závažnou věc, může společnost přejít tzv. do protiútoku a podat žalobu (samozřejmě po konzultaci s právníky). Obecně je ale dobré otevřeně přijít, popsat situaci, oznámit konec spolupráce a podle situace a pozadí buď vysvětlit, nebo nevysvětlovat nic, popisuje.

Co si u sponzoringu ohlídat

Jiří Jákl uvádí, že v rámci sponzoringu monitoring výstupů, klíčových slov, zkoumání sentimentu, sociálních sítí atd. na pravidelné bázi alespoň jednou týdně berou jako samozřejmost. V případě urgentní události je pak 24/7 monitoring situace nezbytný, zdůrazňuje. Jak jsme psali dříve, podle Martina Procházky, Managing Director z komunikační a konzultační agentury Walker & Lambert HQ je u sponzoringu třeba si dát pozor také na nedodržování smluvních podmínek spolupráce, na to, kde budete při nebo po sponzoringu uvedeni (někdy se stává, že za sponzoring uvedou jenom vaše logo na prezentačních materiálech a je potřeba si pohlídat, kde budou materiály k dispozici, jak moc bude logo viditelné, v jaké sekci bude a podobně), a také na situaci, kdy výhodná nabídka sponzoringu nic nepřinese.

Často se potkávám s tím, že klient si po své ose sjedná sponzoring bez přemýšlení a hlubšího průzkumu. Výměnou za sponzoring dostane logo na plachtu, která ale nikde ani není vystavena. Nebo jeho logo jednoduše zapadne mezi dalšími malými sponzory, vysvětluje dále. 

skoleni_8_1

Martin Procházka také vidí jako nejčastější chybu firem, že si vybírají špatné sponzorské události, a to špatné nikoliv z hlediska kvality té události, ale špatné z hlediska jejich souladu se značkou. Řada firem totiž sponzoruje události, které sponzorovat nemají, protože jim nic nepřináší. Podívejte se na Red Bull. Ten sponzoruje akce zaměřené na zvýšenou hladinu adrenalinu přesně v souladu se svou značkou a dělá to moc dobře. Musíte tedy rozumět své značce a pak pro ni vybrat správný sponzoring, doplňuje. Souhlasí s ním i Zdeno Konečný, ředitel v KREJTA reklamní agentura, podle kterého určitě není potřeba jít do sponzoringu jen kvůli tomu, protože se nám potenciální příjemce sponzoringu libí. Je důležité se zaměřit na hodnoty, které prezentuje, podotýká.

Vyplatí se v dnešní době sponzoring? Víme, na co si firmy musí dát pozor Přečtěte si také:

Vyplatí se v dnešní době sponzoring? Víme, na co si firmy musí dát pozor

Sponzoring se řešil i ohledně olympiády

Spolupráce a sponzoring byl často skloňovaným tématem také před letošní letní olympiádou. Na konci loňského roku oznámila například firma CPI Property Group ukončení spolupráce s Českým olympijským výborem (ČOV) kvůli dovolené účasti Rusů a Bělorusů na olympiádě v Paříži 2024. Jak jsme psali, firma tím reagovala na rozhodnutí Výkonného výboru Mezinárodního olympijského výboru (MOV), který vydal usnesení, které umožňuje účast ruských a běloruských sportovců pod neutrální vlajkou na Olympijských hrách v Paříži 2024. S olympijským hnutím, které kapitulovalo před ruským a běloruským režimem, nechceme být dále spojováni, řekl dříve Zdeněk Havelka, výkonný ředitel CPI Property Group.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).