Sportovci podnikají. Je slavné jméno zárukou úspěchu na poli byznysu?

17. 7. 2012
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Podnikatelského ducha v sobě v posledních letech nezapřeli ani velmi známí sportovci. Některým se daří stále, některým se dařilo a někteří přišli i „na buben“.

Navzdory tomu, že ve svém oboru, tedy sportovní kariéře, vydělávají miliony, se někteří slavní sportovci rozhodnou vrhnout na podnikání. Vede je k tomu například případný konec aktivní kariéry (ať už z věkových důvodů nebo kvůli nečekanému zranění) či nápad zkusit si něco navíc.

Fotbalisti podnikají hlavně ve fotbale

Nejvíce se jich pustí do podnikání ve svém „oboru“, tedy ve sportu, kterému se aktivně věnovali. Fotbalistů, kteří zůstanou u zeleného trávníku, či hokejistů, kteří podnikají u ledu, je samozřejmě nejvíc. Relativně nejsnadnější je stát se trenérem a předávat své zkušenosti dalším, zejména mladším kolegům. Do této kategorie patří jmen tolik, že bych určitě na někoho zapomněl, a tak by možná bylo lepší se jmenovitému seznamu vyhnout. Stránky novin a minuty televizních zpráv však nejvíce v čase lehce minulém patřily fotbalovému Euru, na němž naše reprezentace sice nijak zvlášť velkou díru do světa, tedy vlastně do Evropy, neudělala, ale pro náš účel je přímo ukázkovou. Většina z realizačního týmu, který pracuje pod hlavičkou Fotbalové asociace České republiky, a tudíž se touto prací živí, jsou totiž bývalí aktivní a úspěšní hráči. Hlavním trenérem je Michal Bílek, jedním z jeho asistentů gólman Jan Stejskal a manažerem pak Vladimír Šmicer.

Když už jsme u fotbalu, připomeňme, že z dalších bývalých hráčů se stali funkcionáři i v minulosti. Například Ivan Hašek byl šéfem tehdy ještě Českomoravského fotbalového svazu, aby poté, zlákán velmi lukrativní nabídkou, odešel trénovat do Spojených arabských emirátů. Z dalších fotbalistů se pak stali méně či více úspěšní agenti nebo vyhledávači talentů.

Jako takzvaní skauti našli uplatnění zejména bývalí hokejisté, kteří sami prošli v kariéře týmy NHL, a pak pro ně začali pracovat jako dodavatelé talentovaných mladíků nebo i znovuobjevených hvězd z Česka, Slovenska a zbytku Evropy. Mezi ně patří například mistr světa a trojnásobný vítěz Stanley Cupu Jiří Hrdina, který je hledačem talentů Dallasu, v jehož dresu se v příští sezoně slavné NHL objeví i česká hvězda Jaromír Jágr. A asi osud tomu chtěl, že se oba slavní Češi opět sejdou za mořem a opět v jednom týmu – před dvaceti lety se oba s Pittsburghem radovali ze zisku druhého Stanleyova poháru.

Čtěte také: Tomio Okamura: Vrcholový sport by měl být doménou pouze soukromníků

Ze sportovce komentátorem

Fenoménem posledních let je další nové uplatnění bývalých sportovců – a to na poli mediálním. Z některých se stali tiskoví mluvčí klubů, další vyvolené vzaly pod svá křídla televize či rozhlas. Nejen fotbalisté a hokejisté se tak stali experty, kteří jsou k ruce komentátorům a nabízejí sportovním divákům trochu jiný pohled na ten či onen sport. Jde o takové sondy zevnitř, názory lidí, kteří vědí, „o čem je řeč“. A nesmíme zapomenout ani na rádio, kde se třeba z olympijského vítěze v akrobatickém lyžování Aleše Valenty stal právoplatný moderátor prestižní české stanice.

K dalším druhům podnikání je potřeba startovní kapitál. Ten spolu se slavným jménem ještě nemusí být zárukou úspěšného podnikání. Za všechny ty, kterým se byznys nepovedl, zmiňme dvě jména. Držitel Zlatého míče pro nejlepšího fotbalistu Evropy Pavel Nedvěd při podnikání v dřevozpracující firmě přišel o desítky miliónů a hokejový hrdina z Nagana Dominik Hašek zcela pohořel se svou firmou Dominator. Ta vyráběla sportovní oblečení, ale trhu rozhodně nedominovala. A navíc ke smůle nositele slavného jména se v České republice a také v Evropě vůbec neprosadila. Částečně se jí dařilo jen za mořem. Tam se mi o ní stará můj partner, řekl před čtyřmi lety slavný gólman, který tak v roce 2008 musel radikálně přehodnotit své plány. Krach podnikání zapříčinily špatné hospodářské výsledky. Prodělával jsem třicet tisíc korun měsíčně a celkem jsem do společnosti investoval devadesát milionů, smutně tehdy hodnotila brankářská legenda. Vnitřně mě to mrzí, ale to je život, komentoval rozhodnutí Hašek, který se pak opět vrátil na led a vydělával jako aktivní sportovec tím, co mu šlo nejlépe a čím zejména v období slavného naganského zlata udivoval celý nejen hokejový svět.

Čtěte také: Kliment: Okamura zkresluje fakta o profesionálním sportu

Nejen sportem je živ sportovec

Trénovat či vykonávat funkci ve vyšších sportovních kruzích, což například skvěle skloubil bývalý oštěpař, držitel světového rekordu a současný člen Mezinárodního olympijského výboru Jan Železný, nemohou všichni. Navíc dost dobře víme, že v životě neplatí rovnice, že úspěšný sportovec rovná se dobrý trenér.

Proto i další slavní sportovci hledali možnost realizace v oblasti byznysu jinde, tedy v oborech, za nimiž byste bývalé sportovce nehledali. Jako například fotbalista Ladislav Vízek, který už několik let úspěšně vede svou vlastní hospodu Kozlovna, nebo slavný desetibojař Robert Změlík. Firma olympijského šampiona z Barcelony se zabývá osobním prodejem potravinových doplňků, cílevědomý a pracovitý rodák z Prostějova provozuje i hotel. Tento podnikatel však od sportu neodešel úplně, neboť je manažerem sportovního centra dalšího slavného českého desetibojaře Romana Šebrleho a vlastní i sázkovou kancelář. A když už jsme u nejvšestrannějších atletů světa, jichž měla a má Česká republika hned několik, tak dodejme, že Tomáš Dvořák momentálně „podniká“ jako atletický šéftrenér naší reprezentace.

A přidat mohu i jeden podnikatelský bonus z nedalekého zahraničí. Ve slovenském tisku nedávno proběhla zpráva, že se jeden z nejznámějších současných slovenských hokejistů Marián Hossa rozhodl „přilepšit si“ v rodinném byznyse s mraženými polotovary. Firma hráče, který působí v zámořské NHL, totiž podepsala lukrativní smlouvu se státem. Slovenské armádě a jejím vojenským jednotkám dodává kuřata a kachny.

MM 25 baliček

Není moc takových, co v podnikání utekli od sportu a zůstali skromně mezi ne příliš známými firmami, ale i o takových je třeba se na závěr zmínit. Ti totiž budiž příkladem, že chce-li sportovec podnikat, může začít úplně od „nuly“ a nespoléhat se na jméno či odvětví, v němž se většinu života pohyboval. Mezi ně patří například cyklističtí bratři Kejvalové, kteří vlastní pekárnu, bývalý fotbalista-zedník Jiří Sloup nebo bývalý hokejový obránce pražské Sparty Jaroslav Šíma, jenž založil bezpečnostní agenturu.

Foto: www.isifa.com

Autor článku

Autor je komentátorem a redaktorem serveru Podnikatel.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).