Podnikatelé, kteří se nemohou dohodnout se svými spotřebiteli, mohou své spory řešit i jinak než u soudu. Většinou je cesta přes rozhodčí či smírčí řízení levnější a rychlejší než klasický soud. V praxi takové spory představují například reklamace.
Aby se spor do rozhodčího řízení (arbitráž) či smírčího řízení (mediace) dostal, podává poškozený žádost o řešení sporu mimosoudní cestou na tzv. kontaktní místo. V žádosti, která může mít písemnou či elektronickou podobu, navrhuje poškozený, zda preferuje arbitráž nebo mediaci.
Ve smírčím řízení se mediátor snaží dovést obě strany k dohodě. Tato služba je bezplatná. Pokud je však mediace neúspěšná, může dojít k arbitráži u Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR. Výsledky obou řízení jsou právně vymahatelné.
K mediaci ani arbitráži nedojde, pokud již byl podán jakýkoli zákonný prostředek (podnět, žaloba), podnět není zjevně oprávněny nebo strana, která podnět podala, svá práva neuplatnila u protistrany.