Spory mezi obchodníky a spotřebiteli bude od dubna možné řešit mimosoudně. S odvoláním na Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) o tom informovala ČTK. Mimosoudní řešení sporů bude rychlejší a méně nákladné než klasická soudní cesta. V plánu je takto ročně vyřešit až tři tisíce sporů. Pilotní projekt vyšel ze spolupráce MPO, Hospodářské komory a spotřebitelských organizací.
Nový systém využívá existující legislativu, a nebylo tedy nutné měnit zákony, ani zřizovat nové instituce. Předpokládáme, že mimosoudní řešení konkrétního sporu nebude trvat déle než dva měsíce, tedy výrazně méně, než je průměrná doba řízení u soudu,
řekl k novince ministr Martin Říman. Soudy ročně řeší až 7000 spotřebitelských sporů. Fakt, že řízení vyjde levněji než soud, považuje Říman za motivující pro poškozeného zákazníka i podnikatele.
Jaromír Drábek, preziden Hospodářské komory, projekt vítá. V Česku momentálně možnost řešit spotřebitelské spory minosoudně prakticky neexistuje. Obě strany se však na mimosoudním řešení sporu musí shodnout.