Spuštěním druhé vlny elektronické evidence tržeb, kdy se do evidování tržeb připojil velkoobchod a maloobchod, má za sebou prvních pár hodin.
Dle údajů Hlídače EET z dílny Michala Bláhy a Jirky Helmicha, který měří dobu odezvy systémů Finanční správy ČR, pracuje systém z hlediska funkčnosti API EET rychle. Odezva se velmi mírně zhoršila, ale ne tak, aby to mělo vliv na čekání zákazníků. Ostatní části EET (zejména ADIS) se zatím drží, i když ten měl v posledních týdnech více problémů,
uvedl pro server Podnikatel.cz Michal Bláha.
Podle původních odhadů Finanční správy ČR se do druhé vlny elektronické evidence tržeb mělo zapojit více jak 250 tisíc podnikatelů, realita je však v první den spuštění jiná: Počet nových subjektů v EET je méně než poloviční, než GFŘ očekávalo (očekávali 200 000 – 250 000 subjektů, zapojilo se k dnešku 100 000 nových), je i zátěž na systém menší než očekávaná,
dodává Bláha.
Doba odezvy u elektronické evidence tržeb
Dobou odezvy se rozumí časový úsek mezi pokusem o odeslání údajů o evidované tržbě z pokladního zařízení poplatníka a přijetím fiskálního identifikačního kódu na pokladním zařízení poplatníka.
Mezní dobu odezvy nastaví poplatník pro pokladní zařízení delší než 2 sekundy podle druhu a způsobu vykonávané činnosti tak, aby se jejím stanovením nemařil průběh evidence tržeb vzhledem k druhu a kvalitě připojení k veřejné datové síti.
Psali jsme: 2. vlna #EET je tu. Čtěte přehled o tom, co obnáší a na co nezapomenout
Dojde-li při evidování tržby k překročení mezní doby odezvy, poplatník
- a) je povinen údaje o evidované tržbě zaslat datovou zprávou správci daně bezodkladně po pominutí příčiny, která vedla k překročení mezní doby odezvy, nejpozději však do 48 hodin od uskutečnění evidované tržby a
- b) není povinen na účtence uvádět fiskální identifikační kód.
Problémy v Lidlu. Mohla za to EET?
Problémy v souvislosti s evidencí tržeb hlásil ještě před spuštěním 2. vlny EET diskontní řetězec Lidl. U pokladen se během včerejšího odpoledne a večera tvořily dlouhé fronty. Důvodem však nebyl problém na straně finanční správy, ale špatné nastavení pokladen na EET, při kterém nefungovaly platební terminály na karty.
Čtěte také: E-shopy zbystřete, finanční správa vydala další metodiku k dobírce u #EET
Měli jsme chybu v nastavení našeho pokladního systému a tím došlo ke zpomalení pokladen. Během večera byla závada odstraněna a od rána vše funguje v pořádku,
odůvodnila včerejší komplikace na prodejnách Lidl mluvčí společnosti Zuzana Holá.
Podrobněji o funkčnosti systému EET na samotném startu druhé vlny evidence tržeb již zítra v rozsáhlejším článku.