Názory k článku „Eseróčko“ si musí od léta povinně zřídit datovou schránku

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 16. 2. 2009 1:17

    Obyvatel (neregistrovaný)
    K clanku by se hodil odkaz Datové schránky bude implementovat Telefónica O2 na sestersky server Lupa, kde se psalo o vlastni realizaci. Opravdu mate duveru ve firmu, ktera dodnes neni schopna udrzet v provozu ani tak banalni vec jako email, obcas ani dns server ? Jak asi bude probihat reklamace nedorucene zpravy, zvlaste pak v pripade ze vam zpusobi skodu ? Je cena 12 Kc za jeden email adekvatni ?
  • 16. 2. 2009 1:47

    Obyvatel (neregistrovaný)
    Bude to opravdu resit dnes absurdni problem s dorucovanim zasilek, pokud je dotycny mimo uzemi CR ? Mezi radky nachazim opet jeden soucasny nesvar "případně ověření mobilním telefonem". Tuhle pitomost dnes bohuzel vnucuji nektere banky, takze jejich produkt je prakticky nepouzitelny v zahranici ci jen s pocitacem. Stejne tak nechapu, proc bych mel vubec nejaky telefon vlastnit. Je snad to, ze zadny nemam, protizakonne ? Bylo by dobre overit, zda-li pro pristup do techto schranek staci skutecne jen Internet nebo zda-li vyzaduje nejaka dalsi zbytecna zarizeni jako telefon.

    Dale jsem zvedav, za jak dlouho nekdo zacne pristup na URL teto vymozenosti bud blokovat nebo za to pozadovat zvlastni "podnikatelsky" tarif. O phisingu nemluve :-/ Stejne je na tom zajimave, jak si vlastne chce stat vynutit poskytovani pristupu k Internetu. Zatimco papirove dopisy roznasi statni posta, ktera ma povinnost je dorucovat po celem uzemi CR, zadny "statni" poskytovatel pristupu k Internetu zde (nastesti) neni. Pokud by se napriklad vsichni ISP domluvili, ze pristup zablokuji (viz tolik oblibeny "nevhodny obsah"), kdo bude odpovedny za neprecteni zpravy ? Tedy ja to vim, ale zajimalo by me oficialni stanovisko.
  • 16. 2. 2009 9:42

    Jan (neregistrovaný)
    Souhlas, také mě dost vadí současný názor "telefon má přeci každý". A zdá se, že se budeme pomalu přesunovat k "internet má přeci každý" nebo "počítač má přeci každý".

    Dříve nesly náklady na doručování státní orgány, teď je přesunuly na adresáty a ejhle, ono je to "levnější". A kdyžnemáte přístup k internetu, tak si holt připlatíte na CzechPointu.
  • 16. 2. 2009 12:34

    jezevec (neregistrovaný)
    počítače a internet je rozhodnutím státu ze zákona zdarma ve VŠECH knihovnách.
    v době kdy se knihovna stává frekventnější službou než pošta, je přístup ke státu po internetu správným krokem.
    jen zkuste porovnat - jak obvykle chodíte na poštu, a jak snadněji máte přístup na počítač s inetrnetem.
    je zajímavé, že na tema "a co ty chudinky podnikatelé co nemají počítač a internet, co budou asi dělati" - - - se žvaní na internetu. hodinu poté, co vyjde článek na blogu.
  • 16. 2. 2009 13:18

    Obyvatel (neregistrovaný)
    A ted si prosim prectete to co jsem napsal jeste jednou :-) Podotazka, kdo zprostredkovava pripojeni k Internetu v knihovne, "statni" ISP ?
  • 16. 2. 2009 18:32

    jezevec (neregistrovaný)
    kdokoliv.
    připojení knihoven na internet není centrálně řízeno ani poskytováno - jen je v zákoně věta, že každá knihovna musí povinně poskytovat přístup na internet zdarma. jaxi to zajistí je jejich problém - osobně míním, že s vyjímkou velkých pražských knihoven mají venkovské knihovny prostě jen síťovou odbočku od radnice, jež je jejich zřizovatelem.
    u nás konkrétně je knihovna třeba připojena na občanskou wifi, od které knihovna má dokonce přípojku zadáčo (5mb s fup).
    takže?
  • 16. 2. 2009 19:56

    pepé (neregistrovaný)
    Jen dodatek :
    -u nás na vsi v knihovně net není a ani nebude, knihovna je otevřená 1x týdně, pokud knihovnice může (a asi i chce)
    - na obci net je, úřední hodiny 2x do týdne cca 3h, jinak jedině po domluvě

    Takže?
  • 16. 2. 2009 20:16

    jezevec (neregistrovaný)
    pokud máte v takové obci poštu a tato pošta lepší otevírací dobu než knihovna - jste vyjímka potvrzující pravidlo.
    jinak diskuse byla zahájena o kritice poskytovatele připojení knihovnám. nemusí to být jen tele.com a často ani není. vše.
  • 16. 2. 2009 23:47

    pepé (neregistrovaný)
    Pošta zrušena. Holt prdelákov :)

    Ale jak to chápu já - stát nařídí A, bohužel se nedívá, zda lze všude a u všech splnit podmínku B (datová schránka - kdykoli dostupný internet).
    Navíc další je věc principu.

    Proč bych si měl direktivně zřizovat nějakou věc, pro kterou si musím objednat služby u nějaké komerční firmy za nějakou tržní cenu?
    To je jako kdyby se uzákonilo, že všichni podnikající musí mít elektronický podpis a veškeré věci s úřady řešit přes net.
    Ale já nemám Windows, takže si ho tím pádem poběžím koupit, ačkoli je mi jejich soft jinak k ničemu? Za svoje peníze? Proč?
    Stát nutí datovou schránku - ať tedy dá zadarmo net!

    A vůbec nejvíc mi přijde úsměvný, že bych se měl chodit přihlašovat do datové schránky z veřejné knihovny nebo internetové kavárny.
    Jj, běžně většina uživatelů internetového bankovnictví chodí manipulovat s účtem do takových míst :) .
  • 17. 2. 2009 10:05

    jezevec (neregistrovaný)
    Můžete zkusit a navrhnout jiný systém, jak zajistit doručitelnost písemností. Vy se bráníte, jakoby mít windows bylo srovnatelné se zoofilií, a jakoby vám stát posílal pravidelbně dopisem bomby. Přitom u doručitenosti písemností se nejedná jen o to donutit k něčemu vás - platí to pro všechny strany. Aby se vaši dlužníci nemohli roky schovávat před doručováním soudních obsílek a platebních příkazů. Aby vám nějaký škodič nemohl zatajit důležitou výzvu a nechal na vás dopadnout důsledky doručení promlčením. Aby vám účastníci stavebního řízení účelovým nepřebíráním výzev o měsíce neprotahovali stavební povolení či kolaudaci. Abyste měl garanci, že žádný líný úředník vám už nepošle dopis s datací před 13 dny, který vám dojde s tím, že se smíte odvolat jen do 14 dní po (taktostanoveném) dni odeslání, a vy jste zrovna včera neměl čas jít na poštu takže smolík.
    Stát nás nutí k mnoha věcem, z nichž mnohé slouží jen ku pohodlnosti úředníků, nebo dokonce jen k buzeraci nás - stát nás nutí k vedení účetnitcví, k licencím a koncesím, k podávání hlášení, ke školení, prokazování, placení kolků a ověřených kopií - to všechno jsou nenulové náklady, které podnikatel nese. V této souvislosti zřídit si mejlovou schránku za 12 korun mi přijde bagatelní starost. Například pro příjem legální pošty musíte mít legální adresu a označenou dopisní schránku - ukažte mi kaslík s cedulí který pořídíte za 12 korun, neřkuli pronájem aspoň té adresy za 12 korun ročně.
    Počítač a internet zjevně máte, o mikrosoftu nikdo nic nepravil (neznám žádnou mejlovou službu která by vyžadovala microsoft - vy ano?) - a kdo trvá na tom že nebude mít počítač či internet, ten má dostupné veřejné služby. Že asi knihovna bude mít PODSTATNĚ zabezpečenější počítač než 2/3 domácích počítačů, o tom asi nepochybujete, že ne? Sám jsem daroval a spravuji počítač pro knihovnu právě v takové malé obci, kde není ani pošta, a kde knihovna má otevřeno 6 hodin týdně. Mimochodem běží to na linuxu.
  • 17. 2. 2009 12:21

    Standa (neregistrovaný)
    pepé:

    Ačkoli vás chápu a jistě není zcela fér, pokud nás stát do něčeho nařízením nutí, zavedení Datových schránek je pokrok vpřed.

    Internet nemusíte mít po drátu, lze přece přenášet i vzduchem a ten je dostupný snad prakticky všude, divil bych se, pokud ne (minimálně satelit, když ne mobilní operátoři?).

    Píšete, že si musíte objednat službu (internet) u komerční firmy. No dobře, ale když vyplňujete daňové přiznání, také přece na FÚ nevyžadujete, aby vám zapůjčilo propisku na jeho vyplnění :-)
  • 17. 2. 2009 15:49

    Obyvatel (neregistrovaný)
    Zkusim to jeste jednou :-) Ne, problem neni v tom ze si musim objednat sluzbu poskytovani Internetu od komercniho subjektu. To beru jako naprosto samozrejmou vec. Problem je v tom, ze tento subjekt nema povinnost umoznit (at jiz vinou technickych problemu, zamerne nebo za premrstenou cenu) pristup na domenu kde jsou tyto schranky umistene. Stejne tak neni jasna odpovednost provozovatele tech schranek za jejich pristupnost. Kdyz to treba 15 dni nepujde (coz je zrovna u te firmy v poskytovani jejich jinych sluzeb bezne), bude za to zodpovedny i nekdo jiny, nez jen ten kdo si tu zpravu nemohl precist ?

    Ano, dopis doruceny klasickou papirovou postou take muze nekdo zamerne ukrast, ci jej posta ztrati (a nikdy to neprizna) atd. Problem vidim v tom, ze tady to neni o moc lepsi. Stejne tak bych predpokladal, ze bude na jejich webu pristupna nejaka demo verze, aby byla videt technicka realizace.
  • 17. 2. 2009 17:36

    jezevec (neregistrovaný)
    vy už jste někde získal kompletní legislativu k tomuto návrhu zákona?
    víte zda tam je povinnost pro ISP neblokovat a nezpoplatňovat tyto domény (například licenční smlouvou ISP)?
    víte jaké tam jsou požadavky zákona na funkčnost, zálohování, mirrory, atp pro poskytovatele služby?
    myslím že technicky dnes není nemožné udělat systém, který je zálohován tolikrát, že kolaps všech záloh je méně pravděpodobný než tma 2,0 á-la neff
  • 16. 2. 2009 10:24

    Standa (neregistrovaný)
    Toto mělo být zprovozněno už dávno, minimálně před 5 lety! Kdo má pořád lítat na poštu, když pošťačky místo dopisů doručují oznámenky a dopisy zásadně nedoručují?

    Nechť se systém Datových schránek používá univerzálně, např. pro zasílání PINů bank atd.

    Pošta je jen někde, není otevřená o víkendu ani v noci. Internet je k dispozici všude a kdykoli!

    Vítejte Datové schránky v České republice!

    Jsem jen skeptický k technické realizaci. Když se pokouším podat daňové přiznání na cds.mfcr.cz, tak ten systém je prakticky nefunkční, funguje jen v některých verzích MSIE. Děsím se dne, kdy MFČR přijde s nařízením, že poplatníci musí podávat přiznání přes tento nefunkční systém, který nejde ani spustit...

    Noční můrou je internetové bankovnictví Komerční banky, které funguje jen na některých počítačích a z cizích počítačů se do něj nedostanete.

    Takže jsem velice zvědavý, nakolik funkční Datové schránky budou a zda se bude možné do nich vůbec zalogovat :-)
  • 16. 2. 2009 18:05

    Obyvatel (neregistrovaný)
    Me to prijde cele nedomyslene. Sice neco takoveho vitam oproti papirovym dopisum, ale vlastni realizace se desim.

    Predevsim mi jeste nikdo neodpovedel na to, jak nalozit s tim kdyz ISP coby zcela soukromy subjekt zpoplatni pristup na adresu techto schranek nejakym zvlastnim tarifem (treba 1000 Kc za jednu session), pripadne jej uplne zablokuje. K tomu ma plne pravo, stejne jako si ted napriklad Vodafone libovolne urcuje, ktere adresy jsou "spravne" a ktere "spatne".

    Ohledne "verejneho" pristupu z knihoven. Tam samozrejme plati predchozi odstavec, navic nechapu jak chce nekdo na takovem miste zajistit bezpecny pristup k tak citlivym datum. Nejde jen o overeni uzivatele, ale predevsim moznost zkopirovani ci pozmeneni zobrazenych dat. Moznosti jak to technicky provest je nekonecne a neresi to ani oblibene pohadky o "bezpecnych" operacnich systemech. Urcitou moznosti by byly nejake jednoucelove kiosky umistene na uradech, propojene interni siti.
  • 16. 2. 2009 18:41

    jezevec (neregistrovaný)
    Navic nechapu, jak chce nekdo zajistit bezpecny pristup k tak bagatelnimu produktu jako je papir v obalce. Jde predevsim o moznost zkopirovani ci pozmeneni. Moznosti jak to technicky provest je nekonecne.
    Ostatne nez se takovy dopis dostane do te popularni obalky s pruhem a pak na postu, muze ho videt/ukrast/pozmenit/zahodit/okopirovat/prodat desitky mizerne placenych uredniku a sluzebniku, kterym byste sam nesveril ani svoje telefonni cislo.

    Mimochodem - vite, ze naprosto staci, kdyz se vas nepritel dohodne s postackou ktera vam neda vyzvu do schranky, nebo s vagabundem od sousedu ktery vym vyluxuje schranku vzdy nez se vratite domu z prace . . . . a promlceci lhutou vam tak lze dorucit doslova cokoliv, aniz byste mel sanci o tom vedet?
  • 16. 2. 2009 19:31

    Standa (neregistrovaný)
    Faktické nedoručení doručenky je obrovský průšvih dopisování do "vlastních rukou". Datové schránky by měly tento problém jednou provždy vyřešit: dorazí úřední dopis - následuje emailová notifikace - zaloguji se - přečtu - odpovím.

    Navíc je to rychlejší - s úřadem lze komunikovat prakticky online, přes dopisy to trvalo týdny.

    Loni jsem zapisoval do Obchodního rejstříku - úředníci jsou povinni rozhodnout do 5 dnů. Samozřejmě mi dopis dorazil asi za 2 týdny, avšak s datem 4. den po doručení. Díky datovým schránkám nebudou moct úředníci falšovat datum, jak s oblibou a beztrestně dělají...
  • 3. 3. 2009 23:44

    Goldmar (neregistrovaný)
    přesně dle G. Orwella
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).