Přestože se smartphony (chytré telefony) v Česku rozšířily během posledních měsíců nebývalým způsobem, řada bank na tento trend stále ještě nestihla zareagovat. Pouze některé banky tak nabízejí svým klientům speciální mobilní internetové bankovnictví určené pro chytré telefony. I banky, které ale zatím mobilní bankovnictví speciálně pro smartphony nenabízejí, aspoň umožňují připojit se z mobilu do klasického internetového bankovnictví. Podnikatel.cz připravil velký přehled mobilního internetového bankovnictví největších tuzemských bankovních domů.
Smartphony útočí, co na to banky?
Podle průzkumu agentury Canalys z počátku letošního roku se vloni poprvé v historii prodalo celosvětově více chytrých telefonů než počítačů (včetně tabletů). Smartphonů se totiž prodalo takřka 490 milionů kusů, zatímco počítačů, kam jsou započítány tablety, netbooky, notebooky i stolní počítače, se prodalo “pouze” necelých 415 milionů. Také v Česku zažívají smartphony boom. Odhady hovoří, že se jich v roce 2011 prodalo skoro tři čtvrtě milionu a podle dat jednotlivých operátorů se už v současnosti prodává více smartphonů než klasických “hloupých” mobilů. Jak navíc očekávají odborníci, smartphony budou svůj podíl neustále zvyšovat.
Čtěte také: Zábavní a mediální průmysl čekají žně. Tablety a smartphony otevřely zlatou žílu
Na tento jasný trend samozřejmě reagují i firmy a další instituce. Server Podnikatel.cz se zaměřil na banky, konkrétně na internetové mobilní bankovnictví právě pro smartphony, případně zda poskytují internetové bankovnictví aspoň pro ostatní mobily. Zvláštní bankovnictví pro smartphony má v současnosti Fio banka, ČSOB, mBank, Poštovní spořitelna, GE Money Bank, Equa Bank, Komerční banka, UniCredit Bank, CitiBank a Česká spořitelna. Vzhledem k tomu, že smartphonů, potažmo operačních systémů, je několik, ani u těchto bank se nedá univerzálně říci, že mají bankovnictví pro všechny typy smartphonů. Pro jaké typy telefonů mají tyto banky bankovnictví určené, ukazuje následující tabulka.
Banka | Pro jaké typy operačních systémů |
---|---|
CitiBank | iOS 4.0 a vyšší, Android 1.5 a vyšší |
Česká spořitelna | iOS 4.0 a vyšší |
ČSOB | iOS 4.0 a vyšší a Android 2.1 a vyšší |
Equa Bank | iOS 4.0 a vyšší a Android 2.1 a vyšší |
Fio banka | iOS 4.0 a vyšší a Android 2.0 a vyšší |
GE Money Bank | iOS 4.2 a vyšší a Android 1.6 a vyšší |
Komerční banka | iOS 4.0 a vyšší a Android 2.1 a vyšší |
mBank | iOS 4.0 a vyšší a Android 1.6 a vyšší |
Poštovní spořitelna | iOS 4.0 a vyšší a Android 2.1 a vyšší |
UniCredit Bank | iOS 4.0 a vyšší, Android 1.5 a vyšší, RIM, Symbian a Windows Phone 7 |
Největší výběr smartphonů má ve svém mobilním internetovém bankovnictví UniCredit Bank, jejíž aplikace funguje prakticky na všech chytrých telefonech. Ostatní banky pak zpravidla nabízejí kombinaci iOS a Android, liší se však v minimálních požadavcích na verzi systému. Jedinou výjimku tvoří Česká spořitelna, která zatím smartbanking nabízí pouze pro uživatele mobilních zařízení od Applu. Brzy chce ale i ČS přijít se speciální aplikací pro telefony se systémem Android. „V listopadu letošního roku představíme novou aplikaci pro chytré mobilní telefony s operačním systémem Android, která nabídne stejné funkčnosti jako stávající aplikace pro mobilní telefony s operačním systémem iOS,“ potvrdil serveru Podnikatel.cz Jan Holinka z tiskového centra ČS.
Čtěte také na Měšec.cz: Smartbanking: daleko za svými možnostmi?
Rozšířit dostupnost aplikace pro více telefonů plánují také další banky. ČSOB a Poštovní spořitelna chystají v nejbližší době spuštění mobilního internetového bankovnictví pro telefony s operačním systémem Windows Phone. S bankovnictvím pro smartphony přijde v druhé polovině roku Raiffeisenbank a banka ZUNO, které v současnosti aplikaci testují. K dispozici by měla být klientům během druhé poloviny letošního roku a bude funkční pro systémy iOS a Android. Nativní aplikaci pro smartphony plánuje letos také Air Bank a v dalších letech Volksbank a J&T Bank.
Srovnání funkcionalit
Smartbanking jednotlivých bank se neliší jen mobilními zařízeními, které ho mohou využít, ale také jednotlivými funkcemi. Vybrali jsme pro srovnání tyto funkce: platby v cizí měně, blokování karty, zadávání inkasa a trvalých příkazů a vyhledávání nejbližších poboček a bankomatů.
Banka | Platby v cizí měně | Blokování karty | Inkaso a trvalé příkazy | Vyhledávání poboček a bankomatů |
---|---|---|---|---|
CitiBank | Ne | Ne | Ne | Ano |
Česká spořitelna | Ne | Ne | Ne | Ano |
ČSOB | Ne | Ne | Ne | Ano (a navíc pobočky České pošty) |
Equa Bank | Ano | Ne | Ne | Ne |
Fio banka | Ano | Ne | Ne | Ano |
GE Money Bank | Ne | Ne | Ne | Ano |
Komerční banka | Ne | Ne | Ne | Ano |
mBank | Ne | Ano | Ano | Ne |
Poštovní spořitelna | Ne | Ne | Ano | Ano (a navíc pobočky České pošty) |
UniCredit Bank | Pouze pro konverzi měny mezi vlastními účty | Ne | Ano | Ano (bankomaty) |
Platby v cizí měně skrze smartbanking zatím nabízí pouze Equa Bank a Fio banka. UniCredit Bank pak umožňuje konverzi měny mezi vlastními účty. Zadávání inkasa a trvalých příkazů vám na smartphonu umožňuje mBank, Poštovní spořitelna a UniCredit Bank. Zablokovat kartu přímo přes smartbanking nabízí v současnosti jen mBank. U ostatních bank však najdete v bankovnictví telefonní číslo, na kterém můžete kartu zablokovat. Výhledově navíc plánují Equa Bank a Fio banka možnost blokace přidat. Obě banky chtějí zavést i nastavení limitů.
Čtěte také: Češi nemají rádi pobočky bank, raději vše řeší přes internet
Co se týče vyhledávání nejbližších bankomatů a poboček, nabízí ho ve svém smartbankingu (alespoň částečně) kromě Equa Bank a mBank všechny zmiňované finanční ústavy. mBank sice disponuje navigací k vybranému obchodnímu místu, je však funkční pouze pro systém Android a přístroj musí navíc podporovat navigaci od společnosti Google. U UniCredit Bank zase naleznete nejbližší bankomaty, nikoli ale pobočky. Poštovní spořitelna a ČSOB naopak umožňuje i vyhledávání poboček České pošty. Ve smartbankingu Komerční banky zase navíc zjistíte, který nejnižší nominál bankomat vydává.
V oblasti bezpečnosti přihlášení poskytují banky v podstatě stejné zabezpečení, vždy se uživatel přihlašuje pomocí několika vzájemně se doplňujících komponentů. Jedná se o PIN v případě aktivace smartbankingu, následně login a heslo a zašifrovaná komunikace. Stejné podmínky mají banky také u poplatků. Samotné aplikace nic nestojí a poplatky za jednotlivé úkony jsou stejné jako u klasického internetového bankovnictví.
Čtěte také: Banky se zaměřují na mobily. Nahradí chytré telefony platební karty a hotovost?
Do bankovnictví se dostane i z „hloupých“ telefonů
Jestliže vaše banka speciální mobilní bankovnictví nemá, neznamená to ještě, že se z mobilu do vašeho bankovnictví nepodíváte. Stačí se totiž připojit do klasického internetového bankovnictví na stránkách banky. Tuto možnost máte u LBBW Bank, ZUNO, Raiffeisenbank a Volksbank.
Stejně tak nemusíte házet flintu do žita, pokud nevlastníte chytrý telefon, protože banky mají verzi mobilního internetového bankovnictví i pro „hloupé“ telefony. Oproti smartbankingu musíte ale počítat s omezeným množstvím funkcí (například chybí vyhledávání bankomatů a poboček).
Foto: www.isifa.com