Stále více firem doplácí peníze zaměstnancům, když zůstanou s chřipkou doma

23. 11. 2017
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Chřipka a především nemocní zaměstnanci znamenají pro firmy velké riziko. Můžou nakazit ostatní. Proto jim raději doplácejí peníze, aby zůstali doma.

Zkušenosti z firem ukazují, že spousta nemocných podzimní chřipkou raději chodí do práce, než aby zůstali ležet doma v posteli.

Zaměstnanci totiž nechtějí přijít o část své mzdy. Jenže chřipkou mohou nakazit i další kolegy, z čehož mají firmy oprávněný strach.

Firmy raději zaměstnancům dávají více volna, než aby nakazili ostatní

První tři dny nemoci znamenají podle platných zákonů pro pracovníky ztrátu celého příjmu za uvedenou dobu. Pro mnohé firmy je však výhodnější nechat nemocného doma a nekrátit mu výplatu, říká Tomáš Surka, výkonný ředitel personálně-poradenské společnosti McROY pro střední a východní Evropu.

Čtěte také: Vyšší nemocenské pro dlouhodobě nemocné zaměstnance i OSVČ

Zaměstnavatelé proto nabízejí několik řešení, jak motivovat nemocné zaměstnance, aby raději zůstali doma. Prvním benefitem jsou tzv. sick days – jedná se většinou o tři dny, kdy zaměstnanci můžou zůstat doma a přitom o část platu nepřijdou.

Další možností je využít práci z domova tzv. home office. Práce z domova nebo sick days se však týkají především kancelářských profesí. Lidé z výroby většinou při chřipkách nebo jiných podzimních onemocněních čerpají obvyklou nemocenskou.

Řešení je i pro zaměstnance z výroby, firmy jim peníze dorovnají

Ale i těmto zaměstnancům nabízí stále více firem řešení. Často využívaným zaměstnaneckým benefitem je dorovnání rozdílu mezi nemocenskou a výplatou do plné výše, aby lidé během nemoci nepřicházeli o část platu, doplňuje Tomáš Surka.

Čtěte také: Změny v nemocenském pojištění pro rok 2018 (některé i dříve)

A jak vidí řešení nemoci česká legislativa? První tři dny nemoci nemá zaměstnanec nárok na žádnou náhradu, následující dobu (do čtrnácti dnů) hradí zaměstnavatel. Při delší nemoci pak nemocenskou vyplácí stát z pojištění.

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).