Stále více živnostníků má internetové stránky. Víme, kolik do nich investují

17. 10. 2012
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek
Už zdaleka neplatí, že web zůstává pro živnostníky neznámým slovem. Z databáze serveru Podnikatel.cz vyplývá, že většina z nich už internetové stránky vlastní.

Počet živnostníků, kteří vlastní internetové stránky se zvyšuje. Jak ukazuje databáze serveru Podnikatel.cz, mají svoji webovou prezentaci dvě třetiny z nich. Z bleskového průzkumu v databázi pak vyplynulo, že většina z drobných podnikatelů investuje jen do domény a webhostingu a stránky si vytváří sama pomocí různých volně dostupných redakčních systémů.

databázi respondentů serveru Podnikatel.cz je v současnosti zaregistrováno celkem 1146 podnikatelů. Registrovat se může jakýkoli podnikatel, který v registračním formuláři zadá kromě kontaktních údajů také své IČO, které server Podnikatel.cz ověřuje. Registrujte se na adrese: respondenti.jdem.cz

Počet živnostníků s webem se zvyšuje

Stále více drobných podnikatelů si uvědomuje důležitost internetu a své prezentace skrze vlastní webové stránky. Celkem 66 % živnostníků a dalších OSVČ již v současnosti má internetové stránky. Vyplývá to z databáze serveru Podnikatel.cz, do které mohou zdarma registrovat všechny OSVČ. Server Podnikatel.cz eviduje v databázi v současnosti 1146 podnikatelů, z nichž má internetové stránky 751 z nich. Ještě před rokem přitom průzkum agentury AISA ukázal, že více než polovina drobných podnikatelů žádné internetové stránky nemá.

Oproti předchozím rokům též klesá počet podnikatelů, kteří svoji internetovou prezentaci umísťují na různé free domény. Zdá se, že živnostníci už dali na rady odborníků a pochopili, že investice do vlastní domény, která vyjde na několik stokorun, se vyplatí. Free domény a s nimi spojené služby jsou sice zdarma, jednoduché na ovládání a podnikatel se nemusí nikam registrovat či někomu se upisovat, proti jejich využití ale hovoří řada důvodů. U free domén nemá podnikatel garantováno, že jejich fungování bude provozovatel zajišťovat i v budoucnu a že se je prostě nerozhodne vypnout. Problémy též mohou nastat v případě technických poruch, kdy poskytovatele bezplatných služeb nic nenutí, aby se závadu snažili co nejrychleji vyřešit. Provozovatelé také nemusí nijak zálohovat data a v případě technických výpadků existuje riziko, že podnikatel ztratí veškerá svá data.

Čtěte více: Stojí za to si za web připlatit, nebo stačí bezplatné služby? Jak pro koho

Nejoblíbenější varianta? Vlastní doména a volně dostupný redakční systém

Řada drobných podnikatelů však nyní využívá kombinaci vlastní domény a různých volně dostupných redakčních systémů. Mezi výhody tohoto řešení jednoznačně patří nízká náročnost na finance a to, že vlastní stránky zvládnou vytvořit díky šablonám v open-source redakčních systémech i počítačoví laici. Živnostníci tak zaplatí jen registraci domény a webhosting. Jak vyplynulo z bleskového průzkumu serveru Podnikatel.cz v databázi živnostníků a OSVČ, tento způsob zvolilo 68 % OSVČ, které mají internetové stránky. Internetové stránky jsou moje vlastní práce, platím jen hosting asi 800 korun ročně, uvedl například serveru Podnikatel.cz Václav Socha, který peče a prodává tzv. Štramberské uši. Stránky mě nestály nic, protože si je vytvářím sama. Platím ročně jenom za webhosting 1400 korun, připojila se Pavla Dohnalíková, která provozuje cestovní agenturu.

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Počet živnostníků na internetu stále stoupá.

Právě tento model se hodí hlavně pro živnostníky a další drobné podnikatele, kteří na internetu nepodnikají, ale chtějí, aby o nich uživatelé našli alespoň základní informace. Jedná se hlavně o to, aby uživatelé zjistili, že existují, jejich předmět činnosti, místní působnosti, kontakty a případně ceny. Ideálně mohou kombinaci vlastní domény a volně dostupného redakčního systému využít třeba elektrikáři, instalatéři, hodinoví manželé nebo zedníci. Navzdory tomu, že zákazník určitě nebude u zedníků očekávat špičkové interaktivní stránky, neměli by ani tito podnikatelé úplně rezignovat na jistou kvalitu svých internetových prezentací, především co se designu týče. Křiklavá oranžová barva na pozadí, z které bolí oči, opravdu nepatří mezi dobré nápady, a to i když se živíte prodejem pomerančů.

Čtěte více: 5 nejčastějších chyb firemních webů v Česku

Komu se vyplatí větší investice do stránek?

Průzkum dále ukázal, že zhruba čtvrtina drobných podnikatelů se nebála do svých internetových stránek investovat větší prostředky v řádu tisíců až desetitisíců. Především se ale jedná o podnikatele, kteří mají internet jako hlavní prodejní nebo marketingový kanál. Stávající verze stránek je už asi šestá v pořadí, je vytvořená z hotové šablony na redakčním systému WordPress. Takže náklady na zřízení a úpravy činily celkem asi 8 000 korun. Celkově jsem do webu včetně domén a hostingu za dobu svého podnikání investovala asi 60 000 korun. Web je jeden z mých hlavních marketingových nástrojů, vysvětlila serveru Podnikatel.cz “marketingová čarodějnice” Magdalena Čevelová. Do stránek jsem investoval 25 000 korun, dodal Zbyněk Mikoláš, který provozuje realitní kancelář.

Čtěte speciál Firemní web

Investici do internetových stránek by měli zvážit i provozovatelé e-shopů, kteří chtějí svůj byznys rozjet ve větším měřítku než jen jako přivýdělek. Před větší investicí do internetových stránek byste se ale měli zamyslet nad některými faktory, abyste peníze nevyhodili oknem. Předně si detailně určete, jakou mají mít internetové stránky pozici ve vaší marketingové strategii, jací jsou vaši zákazníci a k čemu má web vlastně sloužit. Stejně tak se rozhodněte, co od tvůrců internetových stránek přesně chcete a podle toho si konkrétního dodavatele vyberte.

MM 25 baliček

Čtěte také: Firemní web děláte pro své zákazníky, ne pro sebe

Nejen pro podnikatele, kteří za své internetové stránky utratili desetitisíce korun, ale platí, že důležité je stránky optimalizovat a sledovat efektivitu svých stránek. Můžete se sice plácat po zádech, že máte za 50 000 korun nejhezčí internetové stránky v oboru, když je ale měsíčně navštíví 100 lidí, někde je evidentně chyba. Sledujte tedy minimálně zdroje návštěvnosti webu a konverzní poměr, kolik uživatelé na web přijde a kolik z nich podnikne nějakou akci – něco si koupí, vyplní formulář nebo se vám ozvou.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).