Stane se z taxíků prodělečný byznys kvůli mobilním aplikacím?

11. 12. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: 329515
V posledním roce vstoupily na trh taxislužeb hned dvě nové firmy. Zatímco někteří na ně nadávají, šikovnější vytáhli do boje s vlastními kampaněmi.

Právě rok slaví na trhu česká služba Liftago. Podstata stojí na mobilní aplikaci, která slouží jako jakýsi dispečink pro jednotlivé taxikáře. Čerstvější konkurencí, která vtrhla do Česka, je americká firma Uber. I ta funguje prostřednictvím mobilní aplikace, nezastřešuje však profesionální taxikáře, ale majitele luxusních aut ochotných poskytnout je ke spolujízdě.

Druhá jmenovaná služba se ve světě potýká s masovými protesty taxikářů, kterým bere kšefty. V tuzemsku se zatím s tak velkým odporem nesetkala, naráží však na to, že podle státu nejspíš alespoň částečně porušuje zákon. V řadě zemí už byl Uber zakázán, v sousedním Německu se tak stalo v září a tento týden službu zakázal i madridský soud.

Konkurence přináší marketingové nápady

Je otázka, jestli se čeští taxikáři probudí a začnou proti novému konkurentovi bojovat. Nejčerstvěji vstoupili do stávkové pohotovosti řidiči společnosti Tick Tack patřící dopravnímu magnátovi Radimu Jančurovi. Podle dostupných informací je jedním z důvodů, proč se firmě nedaří, právě příchod Uberu.

Jiné firmy ale proti novým konkurentům úspěšně bojují marketingovými aktivitami. Například jedna z největších a tradičních firem v oboru, AAA radiotaxi, začala využívat ke své propagaci SMS.

Velkou kreativitu předvádí dispečink taxi Jetax. V září jste například mohli dostat slevovou kartu ve tvaru kreditky při nákupu vstupenky v multikině, teď před Vánoci firma prostřednictvím trafikantů rozdávala dárkovou poukázku na doživotní slevu.

Není to jediný způsob, jakým firmy usilují o přízeň cestujících. Není čas na šetření, ale naopak marketing a reklamu podporujeme ještě více. Tím se odlišíte od konkurence a povědomí o vaší značce se rozšiřuje několikanásobně, vysvětluje Jaroslav Malík, manažer dispečinku taxi Jetax. Pro další rok je v plánu velké množství aktivit, dodává s tím, že nemůže být konkrétní, aby nepomáhal kolegům od konkurence.

Čtěte také: Živit se jako taxikář na vlastní triko se zpočátku prodraží, varují profesionálové

Konkurence je pro nás zdravá věc. Nyní si konečně ani velcí giganti nemohou být na trhu jistí a musí začít něco pro své klienty dělat, chválí si Malík nástup nových hráčů.

Cestující mají zájem o novinky

Nouzí o zákazníky nové značky zjevně netrpí. Liftago má v současnosti zhruba 10 tisíc zákazníků, kteří absolvovali celkem už přes 45 tisíc jízd. Zájem přitom dynamicky roste. V lednu jsme měli do dvou set jízd měsíčně, v současnosti zhruba devět tisíc, prozrazuje Ondřej Krátký, jeden ze spoluzakladatelů Liftaga.

V rámci služby je registrováno na 1300 řidičů, zhruba devět stovek z nich jezdí v Praze. Zhruba dvě stě řidičů je registrovaných v krajských městech, která se sama od sebe postupně probouzejí, i když se jim zatím nevěnujeme, říká Krátký.

Liftago do marketingu neinvestuje velké částky, podle Krátkého jde o desítky tisíc měsíčně. Firma však sází na nápaditost. Nejvíce nám pomáhá doporučení spokojených uživatelů… Vozíme občas překvapené zákazníky Teslou S nebo jim nadělujeme jiná překvapení, uvádí Ondřej Krátký. Právě minulý pátek na Mikuláše firma rozdávala sladkosti, před časem pro některé zákazníky přijel hasičský vůz.

Kontroverzní Uber

Snažili jsme se také zjistit, jak si v Česku vede Uber a na čem americká služba staví svůj marketing. Přes dvoudenní čekání na vyjádření však firma prostřednictvím své agentury Bison & Rose neposkytla více informací, než obecnou tiskovou zprávu oznamující srpnový vstup na trh.

Možná, že její nekomunikativnost souvisí s problémy, se kterými se u nás potýká. Pražský magistrát firmě na podzim několikrát zabavil vozidlo s tím, že služba nesplňuje legislativní požadavky. Firma v současnosti nemá ani celosvětově nejlepší jméno, kromě zákazů v několika zemích se nedávno provalilo, že Uber špehoval novináře, kteří o něm psali negativně.

Amerika české dravce neohrožuje

Dravá americká služba nemusí být jen nežádoucím konkurentem. Díky naší cenové politice zákazníci nemají potřebu od nás odcházet a zkoušet nové služby. Službu Uber jsem vyzkoušel a myslím, že ji pustili na trh příliš brzo a bohužel nevychytali všechny mouchy, míní například Jaroslav Malík.

Pro nás je největším konkurentem vlastní auto, které si lidé do centra berou, i když to pro ně není ekonomické a kvůli parkování ani pohodlné, přidává se Ondřej Krátký.

Autor článku

Většinu profesního života je rozkročený mezi obchodem a marketingem či jako psavec, ať už jako novinář, jako bloger nebo jako copywriter.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).