Podobně jako na jaře lze tak očekávat, že na základě těchto okolností dojde k přesunu prodejců, institucí i zákazníků do on-line prostředí. Zákazníci budou tak mnohem více využívat e-shopů, a to k nákupu i pro internet ne tak běžného zboží. Oblíbenou volbou dopravy je osobní odběr, ať už na prodejnách nebo v pobočkách přepravních společností. Co se zde v souvislosti s opatřeními změní?
Co se dozvíte v článku
Podnikatelé jsou nejistí
Ve facebookových skupinách zaměřených na provozovatele internetových obchodů a také na sdílení zkušeností ohledně koronaviru se v posledních dnech objevilo několik dotazů týkajících se výdejních okének v obchodech. Jedná se o osobní odběr z e-shopů, ale také o kamenné obchody vydávající mimo jiné objednané zboží, které by jinak musely zůstat zavřené.
Dáša například v komentáři vysvětluje, že omezení pochopila tak, že vydávat zboží v internetovém obchodě lze, přesně osobní odběry v provozovně. Souhlasí s ní také Lukáš, podle kterého okénko není přítomnost v provozovně. Stejně jak na jaře, ne? Zboží vzdáleně zakoupené lze vydat z okénka,
píše dále Anna. Eva se ptá, zda může mít otevřeno jen pro výdej balíčků, nebo může i prodávat své zboží. Martin jí odpovídá, že pokud nespadá do výjimek, tak může pouze vydávat zboží. Můžete vydávat i svoje zboží, které si objednají přes internet,
radí dále.
Co říká opatření?
V usnesení Vlády České republiky ze dne 21. října 2020 č. 1079 o přijetí krizového opatření se zakazuje maloobchodní prodej a prodej a poskytování služeb v provozovnách, s výjimkou několika prodejen, jejichž kompletní seznam najdete v našem článku. Mezi výjimky v původním usnesení číslo 1079 byly zmíněny provozovny umožňující vyzvednutí zboží a zásilky od třetí strany.
Jak informoval server Lupa.cz, v textu středečního krizového opatření byla tato formulace upravena a na základě usnesení číslo 1084 přepsána na „provozovny umožňující vyzvednutí zboží a zásilky zakoupených distančním způsobem. Toto usnesení 22. října podepsal premiér Andrej Babiš. Tato změna vyžádána Asociací pro elektronickou komerci tedy umožňuje zachovat všechny výdejny e-shopů. Tedy jak ty vlastní, tak nasmlouvané partnerské typu Zásilkovny nebo Uloženky.
Co je zakázáno a na co mám nárok?
Tady je přehled všech opatření, která jsou platná pro podnikatele i veřejnost. Přečtěte si také seznam všech podpor, které lze ještě aktuálně čerpat.
Distanční prodej je povolen
To, že se vládní restrikce popsané na středeční tiskové konferenci nevztahují na výdejní místa z e-shopů, potvrzuje i CEO a zakladatelka Zásilkovny Simona Kijonková. Ta na svém Facebooku popisuje, že do výjimek jsou zahrnuta i výdejní místa Zásilkovny a je také možné vyzvedávat zboží od třetích stran, tedy z internetových obchodů z výdejen. Výdejní místo zároveň může ponechat svoji provozovnu otevřenou pro takzvaný distanční prodej, to je přes e-shop, internet, marketplace, přes e-mail nebo po telefonu. Takto objednané zboží lze vydávat jako výdejna.
Ve středu doručené objednávky do výdejních míst budou v případě uzavřeného výdejního místa přesměrovány do nejbližšího otevřeného. Neočekáváme výrazný počet uzavřených VM s ohledem na výjimku, kterou jako výdejní síť máme. Příjemce bude o přesměrování obratem informován. Neočekáváme v tomto ohledu komplikace, protože se jedná o proces, který je nám všem znám již z jara a vy víte, že to zvládneme,
vysvětluje.
Jak je to s doklady?
Podnikatelka Míla má hračkářství a tím pádem jí zůstane otevřena jen výdejna Zásilkovny. Navíc však může vydávat své zboží objednané distančně, tedy přes e-shop, internet, e-mail nebo po telefonu. Zajímá ji, jak se u takto prodaného zboží řeší doklady. Zatímco přes e-shop je to jasné, jak je to u telefonické objednávky? Musí si od něj vyžádat fakturační údaje a vystavit mu fakturu? Navíc má obavy, že by při používání běžného pokladního systému těžko prokazovala, že neporušuje nařízení a neprodává zboží klasicky v prodejně.
Kuba jí doporučuje, aby zákazníkům objednávajícím po telefonu nebo e-mailu sdělila ID objednávky vymyšlené s nějakou logikou a následně jim pak vydala objednávku jen s konkrétním ID, které zákazník musí znát. Podle Vaška pro výdej stačí jméno. Pozor na obchodní podmínky, které musíte mít, a také má zákazník 14 dní na vrácení zboží bez udání důvodu (jako na e-shopu),
doplňuje dále s tím, že obchodní podmínky stačí odkázat na e-shop a mít v nich informace o výdeji na prodejně s tím, jaké má zákazník práva.
Někteří podnikatelé mají v plánu veškeré objednávky dělat přímo přes e-shop. Prodat přes e-shop, vč. platby na účet a poté jen vydat,
popisuje Henrietta. Podobně to vidí i Lada, která by objednávku napsala do e-shopu a vydala zboží normálně s fakturou. Také to tak budeme dělat, fakturace pojede přes e-shop při objednání,
dodává Jana.
Co kompenzační bonus?
Společnost Zásilkovna sděluje na svém blogu, že se jim množí dotazy, jak je to s postupem a nárokem na kompenzační bonus, pokud provozovna nebo obchod musí dle vládních nařízení svůj maloobchod či služby uzavřít a zároveň chce nechat otevřené výdejní místo nebo okénko pro Zásilkovnu. Výsledkem je, že provoz výdejního místa neznamená, že tito podnikatlé nemohou žádat o kompenzační bonus. Klíčové je, zda jejich podnikatelská činnost nemohla být vykonávána nad míru obvyklou.
Uvádí také příklad: Pokud jste restaurace, máte výdejní okénko a vaše příjmy jsou pouhých 10 % z obvyklých tržeb, měli byste mít nárok na kompenzační bonus. Pokud jste knihkupectví a vedle toho máte výdejní místo zboží z e-shopu ať již vašeho či Zásilkovnu a opět, vaše celkové tržby se podstatně sníží pod obvyklou úroveň, můžete žádat o kompenzační bonus.
Zákon o kompenzačním bonusu v souvislosti se zákazem nebo omezením podnikatelské činnosti v souvislosti s výskytem koronaviru SARS CoV-2 je nyní v legislativním procesu, ale předmět kompenzačního bonusu je v něm definován takto:
Předmětem kompenzačního bonusu je výkon samostatné výdělečné činnosti v kalendářním měsíci, v němž nastal den, za který se poskytuje kompenzační bonus, pokud subjekt kompenzačního bonusu nemohl tuto činnost zcela nebo zčásti vykonávat nad míru obvyklou v důsledku ohrožení zdraví nebo krizových opatření podle § 1, a to zejména z – 2 – důvodu
- a) nutnosti uzavřít provozovnu subjektu kompenzačního bonusu či omezit její provoz,
- b) karantény subjektu kompenzačního bonusu nebo jeho zaměstnance,
- c) péče o dítě v případě subjektu kompenzačního bonusu nebo překážky v práci spočívající v péči o dítě v případě jeho zaměstnance,
- d) omezení poptávky po výrobcích, službách nebo jiných výstupech samostatné výdělečné činnosti subjektu kompenzačního bonusu nebo
- e) omezení či ukončení dodávek nebo služeb potřebných pro výkon samostatné výdělečné činnosti subjektu kompenzačního bonusu.