Staroměstské velikonoční trhy jsou ostudou Prahy

4. 4. 2010
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: 244086
Výkladní skříní pražských Velikonoc jsou velké trhy na Staroměstském náměstí. Je to ale spíš pražská ostuda než místo, kde lze ochutnat něco z tradiční velikonoční kuchyně.

Trdlo, langoše, hot dog, holandské vafle, bramborák a prosciutto di Praga. Podle velikonočních trhů na Staroměstském náměstí jsou zřejmě právě toto pravé české velikonoční speciality, na kterých si pochutná každý gurmán. Jediné, co tu připomíná Velikonoce, jsou kromě kašírovaného zlatého deště, velikonočních kraslic a pomlázek snad jen perníčky s velikonočními motivy a beránek, kterého nabízejí v jediném stánku v rohu náměstí. Pokud se do něj ovšem návštěvník přes štiplavý kouř z grilů na klobásy vůbec dostane.

Tradice jako jehla v kupce sena

Praha na svém webu slibuje, že trhy na Staroměstském a také Václavském náměstí budou v duchu tradic. Milovníci dobrého jídla se mohou těšit na velikonoční dobroty, které letos bude možné ochutnat po celou dobu trhů. Jednotliví prodejci nabídnou tradiční velikonoční speciality, jakými jsou například beránek, jidáš s medem, velikonoční nádivka či třeba jarní zeleninová polévka, láká redakce pražského internetového portálu. Opravdu jsem tato tradiční jídla na Staroměstském náměstí poctivě hledala, leč ke své smůle nenašla. O moc úspěšnější jsem nebyla ani ve spodní části Václavského náměstí, kde trhy kromě univerzálního zboží nabízejí trochu netradičně snad jen pečené brambory. O moc lépe na tom nejsou ani malinké trhy před Josefskými kasárnami na náměstí Republiky (nyní přerozenými do Palladia).

Velikonoce Staromák 1

A je to ostuda. Praha nabízí domácím a turistům jakési instantní trhy, které se rok od roku a Vánoce od Velikonoc liší opravdu minimálně. Oproti zimě snad zmizely skleněné ozdoby a místo nich dostali stánky prodejci kraslic. Královská pekárna před Palladiem však kupodivu místo velikonočního beránka nebo mazance vystavila upoutávku na vánoční cukroví… To vše v době, kdy se v Praze slibně rozvíjejí farmářské trhy se snahou nabízet domácí zboží vysoké kvality a od místních prodejců a výrobců. Zatímco místní iniciativy chtějí něco změnit, centrum Prahy se stále více transformuje na spotřební zboží, za kterým ovšem letos o Velikonocích přijíždí na 180 tisíc turistů. Přitom pojmout Velikonoce, dobu, kdy začíná hospodářský rok, trochu jinak, se více než nabízí, kdyby chtěla Praha vyjet z léty zajetých kolejí. Čtěte více: exPRESS: Letošní Velikonoce prožije v Česku až 270 tisíc turistů

Ze skanzenu zase domů

O loňských Velikonocích Gurmán zajel do skanzenu, aby si zrekapituloval velikonoční pokrmy – bezpochyby České stříbro domácí kuchyně. Jsou to mazanec, zelená polévka z jarních bylin, velikonoční nádivka z masa, jarních bylinek a vajec, jehněčí pečeně, sladký beránek z kynutého nebo piškotového těsta, pučálka, což je pražený hrách na sladko s medem a rozinkami nebo na slano se solí a pepřem, jidáše, tedy sladké pečivo z kynutého těsta ve tvaru spirály potřené medem. Nepochybně jsou to také vejce, symbol nového života a probouzející se přírody. Nezbytné jsou i medové perníčky s velikonočními motivy.

MM 25 baliček

Velikonoce Václavák

Loni jsme si také povzdechli, že velikonoční gurmánské tradice se nejlépe křísí ve vlastní kuchyni. Zdá se, že to rok od roku platí vždy o trochu víc. Je to paradox, ale cestou centrem města jsme letos z velikonočních pokrmů a pochutin venku neochutnali vůbec nic, ačkoliv je tu velikonočních lákadel „na oko” požehnaně.

Velikonoce Staromák 2

Naštěstí jsou i v Praze restaurace, které na velikonoční menu nezapomínají. Například Café Louvre s vajíčkovým salátem s ředkvičkami nebo restaurace Noodles s jehněčím a velikonočním beránkem. Velikonoční jídla jsou prostě stále Českým stříbrem, i když je nutné po něm pátrat jako po pohádkovém pokladu.

GURMÁN: České stříbro
Gurmán uděluje kromě hvězdiček i České stříbro, které se zaměřuje na domácí kulinářskou tradici. Ať už se jedná například o tradiční česká jídla, suroviny, výrobní postupy, značky, restaurace s tradicí a podobně. Nejde tedy o kulinární antik, cílem je hlavně poukázat na fakt, že i doma je co hledat a na čem si pochutnávat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).