Start Účtenkovky zůstal za očekáváním. Zájem byl nižší i v porovnání se Slováky

21. 11. 2017
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

[KOMENTÁŘ] Ačkoli ministerstvo financí tvrdí, že o Účtenkovku byl „enormní zájem“, ve skutečnosti zůstala loterie za očekáváním.

Účtenkovka si navíc stojí hůře i v porovnání se Slovenskem. Ministerstvo už proto chystá některé změny, které by měly zjednodušit registraci účtenky. Zkušenosti ze Slovenska však ukazují, že zájem bude naopak klesat.

Čtěte také: Velký průšvih webu Účtenkovka.cz, v první den slosování ho napadli hackeři

Schillerová chtěla původně milion hráčů

Podle ministerstva financí, alespoň podle posledních prohlášení ministra Ivana Pilného a náměstkyně Aleny Schillerové, byl zájem o Účtenkovku enormní a loterie prý slaví úspěch. Jestliže bylo celkem v rámci EET vydáno v říjnu 376 mil. účtenek a z toho 14 mil. někdo aktivně zařadí do slosování, znamená to, že u každého méně než třicátého nákupu není kupujícímu lhostejné, zda účtenku dostane či nikoliv. Úvahy, že je Účtenkovka neúspěšná, naprosto odmítám, komentovala Alena Schillerová.

Jak ten „enormní zájem“ vypadá řečí čísel? Aktivně se prvního slosování zúčastnilo 452 691 hráčů, kteří zaregistrovali bezmála 14 milionů účtenek. Z tohoto počtu bylo zařazeno do slosování celkem 11 138 871 účtenek. Nejaktivnější hráč zaregistroval 1 648 účtenek. Dvě třetiny účtenek byly registrovány prostřednictvím webového formuláře. Více než 80,5 % hráčů si založilo hráčský účet a nezůstalo tak u základní registrace.

Tato čísla sice nyní ministerstvo hodnotí jako úspěch, ale ještě na konci září Schillerová tvrdila, že bude velmi spokojená, když se Účtenkovky bude průměrně účastnit milion lidí. Pokud se bude opakovat trend ze Slovenska, a není důvod, proč by tomu být nemělo, zůstane průměrný milion účastníků zřejmě jen zbožným přáním. Zkušenosti našich východních sousedů totiž říkají, že největší zájem měli lidé v prvních losováních a v dalších měsících se postupně snižoval.

Čtěte také: Na pera, trička, deštníky a další věci s logem Účtenkovky padlo půl milionu Kč

Na Slovensku byl zájem mnohem vyšší

Bez zajímavosti není ani srovnání s prvním slosováním na Slovensku. Toho se zúčastnilo zhruba 253 tisíc lidí, kteří celkově zaregistrovali přes 7 milionů účtenek. Na první pohled to sice vypadá, že v obou zemích byl podobný zájem, ve skutečnosti ale česká Účtenkovka zaostala. Na Slovensku totiž proběhlo první losování 30. září 2013, přičemž registrace účtenek se spustila až 16. září. Ačkoli mohli Slováci registrovat účtenky, které byly vydané od 1. září, na samotnou registraci měli 14 dní. V Česku přitom měli hráči čas na registraci do prvního slosování měsíc a půl. Tedy třikrát více.

Na Slovensku navíc probíhalo na začátku slosování každých 14 dnů. Pokud by se tak sečetl počet účtenek, které Slováci zaregistrovali před prvním a druhým tahem, dostali bychom se na necelých 13 milionů. Slováci tak za první měsíc zaregistrovali přibližně stejný počet účtenek jako Češi, přestože jich je jen 5,5 milionu (na rozdíl od 10,6 milionu Čechů).

Na Slovensku se navíc hrálo o nižší výhry. Celkem bylo jen 10 výher (první výhra 10 000 eur (zhruba 255 600 Kč), druhá 3 000 eur, dále pak 2 500, 2 000, 1 000, 500, 400, 300, 200 a 100 eur. V rámci tzv. druhé šance se pak losoval ještě výherce automobilu.

V Česku se přitom měsíčně rozděluje 21 025 výher. 1. Výhra činí 1 mil. Kč, 2. výhra automobil (v hodnotě přibližně 400 000 Kč), 3. výhra 300 tis. Kč, 4. výhra 200 tis. Kč a 5. výhra 100 tis. Kč. 20 výher činí 20 tis. Kč, 1000 výher po 1 000 Kč a 20 000 výher po 100 Kč.

Čtěte také: V Účtenkovce se má měsíčně vyplácet 21 025 výher, 20 tisíc z nich bude 100 Kč

Na Slovensku se loterie po roce měnila

Ačkoli na Slovensku v prvních měsících tvrdili, že účtenková loterie překonává všechna očekávání, zájem postupně opadal. Zatímco první měsíc bylo registrováno skoro 13 milionů účtenek, během dalších měsíců klesl tento počet na polovinu. Slovenská vláda proto zvýšila počet odměňovaných a zavedla rovněž jackpot. Počet výherců se zvýšil na 408 měsíčně a místo slosování jednou za 14 dní se začalo losovat jednou za týden.

Hodnota jackpotu se začala počítat z celkového počtu zaregistrovaných účtenek daný týden. Za každý platný pokladní doklad se dává 0,01 eura, přičemž 70 % z částky se následně vyplatí výherci jackpotu a zbylých 30 % se převede na jackpot do dalšího týdne. První jackpot činil 12 844 eur, poslední už byl ale nižší než první cena, konkrétně necelých 7 300 eur. Účtenková loterie je přítomná i na televizních obrazovkách RTVS, a to díky kvízové soutěži TV ŠANCA. V ní se hraje o 3 000 eur a o další ceny. Aktuálně se počet registrovaných účtenek pohybuje okolo 2 až 3 milionů každý měsíc.

Čtěte také: Inspirace slovenskou účtenkovou loterií? Pravděpodobnost výhry činí 1:7350

Čtečka QR kódu má pomoci, QR kódy ale nejsou povinné

Přestože tuzemské ministerstvo tvrdí, že je s výsledkem Účtenkovky spokojeno, už připravuje některé změny. Zjednoduší se editace účtenky a potom pracujeme také na verzi s QR kódy. To jsou takové ty hezké mapičky, takže pokud na účtence QR kód bude, tak jen pouhým vyfocením mobilem dosáhnete bez problému registrace, uvedl pro Blesk ministr Ivan Pilný. Vzhledem k tomu, že na účtenkách se QR kódy povinně tisknout nemusí (na rozdíl od slovenských virtuálních elektronických pokladen), je otázkou, zda to vůbec něčemu pomůže.

Pilný zároveň připustil, kdyby počet registrovaných účtenek rapidně klesal, musela by se udělat nějaká opatření. Můžeme upravit herní plán – na Slovensku například udělali větší počet drobnějších výher. Takže zásahy jsou možné. Já tedy nepředpokládám, že se to stane, dodal Pilný. Zda by chtěl i v Česku více drobných výher než současných 20 tisíc výher po 100 korunách, ale Pilný nekonkretizoval.

Na druhou stranu se v rozhovoru vyjádřil, že na Slovensku je situace podstatně jiná a že by se nemělo porovnávat. Provozuje to státní loterie s příslušnými propagačními možnostmi a pak Slovensko má registrační pokladny, takže tam je registrace podstatně jednodušší, tvrdí Pilný.

Ministr financí sice tvrdí, že na Slovensku registrační pokladny zjednodušují registraci, těžko ale říci jak. I na Slovensku se totiž zadávají prakticky stejné údaje – konkrétně DKP (obdoba českého FIK), datum, čas, suma. Účtenky, které mají QR kód, lze pravda načíst jednoduše přes smartphone, povinné QR kódy jsou ale na účtenkách z virtuálních pokladen a nikoli registračních.

skoleni_8_1

Prodělá ČR na loterii?

Na závěr se sluší doplnit ještě dopady na rozpočet. Na Slovensku odhadlo tamní ministerstvo, že v prvním roce se výnos daně z přidané hodnoty zvýšil díky loterii na sedm až osm milionů eur (okolo 200 milionů korun). Vzhledem k tomu, že v Česku byl o loterii zájem nižší, zůstává tak otázkou, zda se vůbec účtenková loterie zaplatí. Jen v prvním roce totiž může vyjít až na 86 milionů korun.

Čtěte také: Vystavili jsme účtenku Účtenkovce, v prvním roce může vyjít až na 86 mil. Kč

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).