Kompenzace se budou vyplácet za poslední dva měsíce letošního roku. Jejich výše se bude odvíjet od velikosti poklesu tržeb. Potřebné je snížení obratu minimálně o 30 %. Vyplývá to z informací, které před několika dny zveřejnilo ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO).
Co se dozvíte v článku
Kompenzace se budou odvíjet od propadu tržeb
MPO zveřejnilo avízo 3. výzvy z programu COVID Nepokryté náklady, který má pomoci podnikatelům, jejichž obrat kvůli pandemii koronaviru a opatřením poklesl během rozhodného období nejméně o 30 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2019 (případně 2018), s úhradou části nákladů, které nejsou pokryty příjmy. Cílem podpory je zabránit zhoršování kapitálové situace podnikatelských subjektů, zvýšit jejich likviditu, zachovat jejich podnikatelskou činnost a poskytnout jim odrazový můstek pro zotavení. Dotace poskytnutá na úhradu částí nákladů znamená plošnou a současně jasně směřovanou (relevantní) podporu podnikatelským subjektům postiženým dopady pandemie COVID 19,
doplňuje se v avízu.
Samotná kompenzace se bude odvíjet od výše propadu tržeb a také od velikosti podniku. V případě poklesu obratu o alespoň 30 %, ale méně než 50 % za rozhodné období oproti srovnávacímu období bude výše podpory 40 % nepokrytých nákladů za rozhodné období. V případě poklesu obratu o alespoň 50 % za rozhodné období oproti srovnávacímu období bude činit výše podpory 70 % nepokrytých nákladů za rozhodné období. Pokud půjde o propad obratu mikropodniku, tak, jak je definován dle Evropské komise, o alespoň 80 % za rozhodné období oproti srovnávacímu období, činí výše podpory 90 % nepokrytých nákladů za rozhodné období.
Psali jsme: Program Covid Nepokryté náklady má druhou výzvu. Jak se změnily podmínky?
Co je rozhodné období
Za rozhodné období se považuje období od 1. listopadu 2021 do 31. prosince 2021.. V případě, že mikropodniku poklesl obrat o 80 % za 1. červenec až 31. prosinec 2021 oproti stejnému období roku 2019 (nebo 2018), může si tento mikropodnik zvolit jako rozhodné období 1. červenec až 31. prosinec 2021.
Co je srovnávací období
Srovnávacím obdobím je 1. listopad až 31. prosinec 2019, či 1. listopad až 31. prosinec 2018. Pokud podnikatel zahájil činnost až po 1. listopadu 2019 nebo jeho podnikatelská činnost byla jak v období 1. listopad až 31. prosinec 2019, tak v období 1. listopad až 31. prosinec 2018 utlumena z důvodu relevantní skutečnosti, si jako srovnávací období může zvolit jakékoli dva po sobě jdoucí měsíce od 1. listopadu 2019 do 31. října 2021. Zvolil-li si žadatel (mikropodnik) jako rozhodné období 1. červenec až 31. prosinec 2021, je srovnávacím obdobím 1. červenec až 31. prosinec 2019 (nebo 2018).
Co je mikropodnik
Jak již bylo uvedeno výše, mikropodniky mohou dosáhnout na vyšší kompenzaci. Mikropodnikem se rozumí podnik, který za poslední uzavřené účetní období zaměstnával méně než 10 osob a jehož roční obrat nebo bilanční suma roční rozvahy nepřesahovala 2 miliony eur (50,6 mil. Kč). Podnikem se přitom myslí každý subjekt vykonávající hospodářskou činnost, bez ohledu na svoji právní formu.
Co je zakázáno a na co mám nárok?
Tady je přehled všech opatření, která jsou platná pro podnikatele i veřejnost. Přečtěte si také seznam všech podpor, které lze ještě aktuálně čerpat.
Co jsou nepokryté náklady a způsobilé výdaje
Nepokrytými náklady se rozumí ztráta snížená o dotace poskytnuté žadateli o podporu a notifikované dle odstavce 3.1 Dočasného rámce Evropské komise, Antivirus A, B a další dotace na způsobilé výdaje. Způsobilými výdaji jsou výdaje na nepokryté náklady. Podrobnosti budou specifikovány ve výzvě 3.
Jak se bude pokles tržeb prokazovat
Pokles tržeb budou podnikatelé, podobně jako v předchozích výzvách, prokazovat upraveným výkazem zisku a ztráty na základě mezitímní účetní závěrky za rozhodné období. Přesné parametry budou stanoveny až ve výzvě, ale dá se očekávat, že budou vycházet z předchozích dvou výzev.
Psali jsme: Příklad, jak vyplnit výkazy v žádosti u programu Covid Nepokryté náklady
Jaké další podmínky musí podnikatel splnit
Co se týče dalších podmínek, ty zůstávají podobné jako u předchozích výzev. Žadatel:
- opakovaně neporušoval mimořádná nebo krizová opatření přijatá v souvislosti s šířením onemocnění COVID-19
- k 31. 12. 2019 nebyl podnikem v obtížích ve smyslu nařízení Komise (EU) č. 651/2014, případně byl mikropodnikem nebo malým podnikem (ve smyslu přílohy I nařízení Komise (EU) č. 651/2014), vůči kterému nebylo zahájeno kolektivní úpadkové řízení a neobdržel podporu na záchranu nebo podporu na restrukturalizaci
- pokud mu byla poskytnuta podpora za záchranu a restrukturalizaci, musí mít k datu poskytnutí dotace tuto podporu splacenou
- ke dni podání žádosti soud nerozhodl o úpadku podnikatele dle insolvenčního zákona, s výjimkou úpadku, kdy soud mezi 1. 1. 2020 a dnem podání žádosti povolil reorganizaci
- ke dni podání žádosti soud nebo správní orgán nevydal usnesení o nařízení výkonu rozhodnutí na jeho majetek nebo nenařídil exekuci jeho majetku
- ke dni podání žádosti nebyl v likvidaci
- ke dni podání žádosti podnik, respektive podnikatelská aktivita, nesplňuje podmínky insolvenčního zákona pro zahájení kolektivního úpadkového řízení s výjimkou těch podniků, respektive podnikatelských aktivit, které splňují podmínky pro zahájení kolektivního úpadkového řízení v důsledku šíření onemocnění COVID-19 způsobeného virem SARS-CoV-2
- ke dni podání žádosti není nespolehlivým plátcem nebo nespolehlivou osobou podle zákona č. 253/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty
- ke dni podání žádosti nemá žádné nedoplatky vůči vybraným institucím a vůči poskytovatelům podpory z projektů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie. Dohoda o splátkách nebo posečkání daně podle § 156 daňového řádu nejsou stavem, kdy by byl žadatel o podporu v prodlení. Za nedoplatky se nepovažují opožděné platby daní či odvodů v souvislosti s šířením onemocnění COVID-19 způsobeného virem SARS-CoV-2 na základě liberačních balíčků Ministerstva financí ČR či opatření Ministerstva práce a sociálních věcí ČR. Za nedoplatky se nepovažují ani platby daní či odvodů, které byly přihlášeny v rámci insolvenčního řízení žadatele, kterému byla povolena reorganizace. Za prodlení s platbou se nepovažuje ani situace, kdy má žadatel stanoven splátkový kalendář v souvislosti s šířením onemocnění COVID-19 a je tedy považován za bezdlužného
- dosud nevyčerpal podporu do maximální možné výše na jednoho žadatele dle bodu 3.12. Dočasného rámce Evropské komise (celková výše podpory nepřesáhne 12 milionů EUR na jeden podnik).
Jak půjde program kombinovat s dalšími dotačními programy
Program Covid Nepokryté náklady nepůjde kombinovat s programem Covid 2021, ale bude umožněno zároveň čerpat i kompenzační bonus nebo Antivirus.