Blíží se konec roku a s ním spojená další možnost optimalizovat daň. Prostředkem mohou být vánoční dárky, kterými obdarujete své klienty, a tím podpoříte dobré vztahy, nebo jimi můžete přispět na dobrou věc.
Čtěte také: Tipy, jak snížit daň z příjmů již teď
Mezi nejhojněji využívaným dárkem jsou reklamní předměty. Právě ty využívá 90 % firem. Většinou jde o dary v podobě vín, diářů, flash disků nebo například klíčenek.
Aby bylo možné dárky klientům bez problémů do daní zahrnout, musí se jednat o reklamní nebo propagační předměty v hodnotě do 500 korun za kus. Měly by být opatřeny jménem společnosti, ochrannou známkou nebo názvem propagovaného zboží či služby. Pokud jejich hodnota nepřesahuje 500 korun a nejsou kromě neperlivého vína předmětem spotřební daně, jsou daňově uznatelným nákladem,
popsala Blanka Štarmanová ze společnosti TaxVision.
Čtěte také: Nezapomeňte v přiznání odečíst dary, pomohou snížit základ daně
Snižte si daň darem pro charitu
Další možností, jak snížit daň, je darovat prostředky na charitu. Mezi nejoblíbenější patří dary pro školy, dětské sportovní oddíly nebo například nemocnicím. Obdarovaným může být obec, kraj, neziskové organizace. Zvláštní postavení mají i dary, které jsou poskytnuty zcela konkrétní fyzické osobě, která je poživatelem invalidního důchodu.
Podmínky uplatnění darů se liší podle toho, zda je dárcem fyzická nebo právnická osoba.
Fyzická osoba si může za zdaňovací období odečíst bezúplatné plnění (dříve dar) přesahující v úhrnu 2 % základu daně nebo které činí alespoň 1000 Kč. Maximálně však 15 % základu daně.
Čtěte také: Dary fyzických osob v daňovém přiznání
U právnické osoby musí hodnota jednoho bezúplatného plnění činit alespoň 2000 Kč. V úhrnu lze odečíst nejvýše 10 % základu daně sníženého o odčitatelné položky podle § 34.
Bezúplatné plnění (dary), o které bude snížen základ daně, je třeba prokázat darovací smlouvou. Poskytnuté dary prokáže dárce dokladem, ze kterého musí být patrno, kdo je příjemcem daru, hodnota daru, předmět daru, účel, na který byl dar poskytnut a datum darování,
uvádí Ministerstvo financí v metodickém pokynu k uplatňování některých ustanovení zákona o daních z příjmů. Darovací smlouva ani potvrzení o přijetí daru ovšem nesmí obsahovat jakoukoliv zmínku o případném protiplnění ze strany obdarované. V tom případě by se nejednalo o dar, ale o reklamu.