Štěstí přeje hlavně těm, co si ho pořádně odmakají. A to nejen v podnikání

3. 8. 2017
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Jste šťastní? Máte šťastné zaměstnance? Pokud netušíte, je načase to zjistit. V podnikání nerozhodují jen tvrdá data. O zaměstnance vás připraví i špatný pocit.

Nepřehlédnutelným tématem i pro podnikatele se také pomalu ale jistě stalo štěstí. Podobně jako předtím emoce a subjektivní spokojenost zaměstnanců i zákazníků.

O tom, že minimálně některé firmy se o štěstí svých zaměstnanců a zákazníků zajímají, svědčí i pracovní pozice manažera štěstí, jež se ve firmách prosazuje.

Čtěte více: Zaměstnejte manažera štěstí. Zvýší potenciál firmy a udrží zákazníky

Víc produktivní a méně nemocní

Pro to, aby se podnikatelky a podnikatelé zajímali o své štěstí a štěstí svých zaměstnanců, hovoří mnohé výzkumy, které se právě na téma štěstí zaměřují. A které přinášejí informace a data, jež přesvědčují o tom, že se šťastní zaměstnanci v podnikání vyplatí.

Některá zjištění například přehledně shrnula americká firma SnackNation, která se zabývá donáškovou službou občerstvení pro lidi z kanceláří. Mezi ně patří třeba zjištění, že jsou šťastní zaměstnanci o dvanáct procent produktivnější, šťastní obchodníci mají o 37 procent lepší obchody, když mají zaměstnanci v práci blízké přátele, jsou o padesát procent spokojenější a že šťastní lidé vypotřebují desetkrát méně sick days než ti, co šťastní nejsou. Jako okolnosti, které v práci nejvíc ovlivňují štěstí lidí, firma zmiňuje jistotu práce a finanční stabilitu dané společnosti i možnost využívat své schopnosti a dovednosti (neboli svůj potenciál).

Čtěte také: Ivo Toman: Mám pro vás dobrou zprávu, můžete se naučit být šťastní

Jak jsou na tom lidé na volné noze? Třeba Martin Binder a Alex Coad ve své studii Life satisfaction and self-employment: a matching approach z roku 2012 tvrdí, že jsou lidé na volné noze se svou prací spokojenější v porovnání se zaměstnanci. Nemusí to ale podle nich znamenat, že jsou ve svém životě celkově šťastnější. Důvodem je podle nich to, že se tolik soustředí na práci, že ostatní oblasti svého života zanedbávají. A ke štěstí spíš patří kultivace různých oblastí života, nejen jediné.

Potenciál a smysluplnost hrají roli

Téma štěstí samozřejmě není novinkou. Podle portálu The Pursuit of Happiness, který vytvářejí filozofové, psychologové a další odborníci na štěstí, se v historii úvah o štěstí lze dostat až k Buddhovi a jeho práci s myslí a antické filozofii. Sokrata, jehož myšlenky zapsal jeho následovník Platón, označují za prvního myslitele, který na Západě ovlivnění svého štěstí připsal aktivitě samotného člověka. Nikoliv osudu, náhodě nebo jakýmkoliv vnějším vlivům.

Čtěte také: Dobrá rada nad zlato? Čtěte, jak podnikat podle svého a z radilů se nezbláznit

Mezi současnými mysliteli připomínají Martina Seligmana, protagonistu pozitivní psychologie. Ten jako nejvyšší metu popsal smysluplný život, v němž podle autorů portálu umně propojil individualistický a altruistický přístup ke štěstí. Popsal ho totiž jako smysluplně naplněný život, v němž člověk využívá své jedinečné silné stránky pro nějaký vyšší účel. Smysluplnost a provázanost práce s vyšším celkem, s nějakou širší vizí, se ostatně se štěstím běžně spojuje i v pracovním prostředí.

Jak aktivně rozvíjet štěstí

Teorie štěstí většinou nepopírají, že má každý člověk svůj unikátní charakter a určité přirozené tendence. Někdo je jednoznačně optimistický, jiný tíhne spíš k pesimistickému vidění světa. Někdo má zažitý myšlenkový vzorec, který poutá jeho pozornost v první řadě na problémy, jiný je zvyklý spíš se okamžitě soustředit na řešení. Někdo automaticky hledá odpovědnost za to, co se mu v životě děje, u sebe, jiný všude okolo, v prostředí a v ostatních lidech. Někdo je naladěný na změny, pro jiného je i malá změna noční můrou a silným stresorem.

Něco z toho lze změnit nebo alespoň posunout. Téměř vždy se totiž vlastnosti nebo emoce pohybují na škále a jejich prožívání i podoba se člověk od člověka a situace od situace liší. Odlišné konkrétní podoby mají i chvíle, kdy člověk subjektivně prožívá štěstí. Každý jinak myslí a zaujímá jiné postoje i sám nebo sama k sobě. Zvyšování prožívaného štěstí tak je vlastně práce – ve smyslu vědomé a cílené aktivity, která vede k rozšiřování pomyslného prostoru štěstí v životě, podnikání i práci.

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

Čtěte také: 3 tipy na to, jak sladit podnikání a svůj životní styl bez bolestných kompromisů

Jak to udělat? Existují různé recepty na štěstí, a to i ty podložené seriózními vědeckými výzkumy. Takto popsala cestu ke štěstí psycholožka Barbara Markway pro oborový portál Psychology Today:

  • užívat si přítomný okamžik,
  • přistupovat k sobě a druhým nehodnotícím způsobem a s přesvědčením, že každý dělá v danou chvíli to nejlepší, co umí a může,
  • kultivovat realistické myšlení,
  • být ve spojení s ostatními,
  • proaktivně řešit konflikty,
  • pečovat o sebe,
  • sdílet vděčnost a lásku,
  • zaměřovat se spíš na to dobré v každodenním životě i práci,
  • chovat se jako na prázdninách – tedy otevřeně, zvídavě a taky se schopností ne vždycky se fixně držet plánu,
  • předstírat – třeba smích, i když člověku není do smíchu a ostatní se mračí,
  • rozvíjet humor a smát se,
  • správně utrácet peníze,
  • zjednodušovat,
  • sledovat, jak se člověk cítí uvnitř a jak to vypadá navenek,
  • žít autentický a smysluplný život – tedy podle svých hodnot a přesvědčení i podle toho, čeho chce a může dotyčná nebo dotyčný v životě dosáhnout.

Štěstí jako cíl podnikání?

Jestliže jsou šťastní lidé méně nemocní, úspěšnější, výkonnější a produktivnější, je to důvod zařadit zvyšování štěstí svého a svých zaměstnanců mezi měkké cíle na celé škále podnikatelských cílů. A to i proto, že spokojenost v práci a smysluplnost práce jsou témata, která přijdou na přetřes také při náboru nedostatkových zaměstnanců. U mileniálů podle průzkumů téměř určitě. Tak téma štěstí ovlivňuje i personální marketing.

skoleni_8_1

Čtěte také: Chcete do firmy nalákat mladé zaměstnance? Musíte ji změnit

Pokud se prosazuje téma štěstí i ve firemní praxi, neznamená to popření všech dosavadních měřítek. Jen rozšíření principů, které jsou pro podnikatelskou realitu podstatné. Vedle tvrdých exaktních dat lze sledovat i data měkká a v celkovém obrazu je sladit. Je to podobné, jako když se vedle hrubého domácího produktu rozvíjí koncept hrubého národního štěstí, jež se snaží do hodnocení prosperity konkrétní země zařadit víc proměnných. Nebo když se klade důraz jak na měkké, tak tvrdé dovednosti.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).