Stojí za to si za web připlatit, nebo stačí bezplatné služby? Jak pro koho

10. 5. 2011
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Zatímco někteří podnikatelé by se neměli zdráhat zainvestovat do svých internetových stránek desetitisíce, pro jiné bohatě stačí jednoduchá prezentace za pár stovek. Zamyslete se proto nad tím, do které skupiny spadáte.

Internetové stránky mohou podnikatele vyjít na desetitisíce. Stejně tak si ale lze vytvořit web zdarma. Pro každý obor podnikání a pro různé velikosti firem se totiž hodí jiná varianta řešení a jen těžko se dá obecně určit ta univerzálně správná. Určitě se proto vyplatí zvážit všechny dostupné možnosti a především se zamyslet nad tím, k čemu konkrétně má internetová prezentace sloužit a co skrze ni vlastně zákazníkům chcete říci. Čtěte také: Jak vytvořit dobrý web a co by měl obsahovat

Vlastní doména je základ

Mít alespoň jednoduchou webovou prezentaci patří v současnosti mezi nepsané povinnosti každého podnikatele. Jednou z možností je spolehnout se na svépomoc a stránky si komplet zřídit sám. V krajním případě si lze zřídit webovou prezentaci díky free doménám a volně dostupným redakčním systémům dokonce zcela zdarma. Podnikatel přitom nepotřebuje ani nějaké zvláštní počítačové schopnosti. Odborníci však hlavně před free doménami varují, jelikož podle nich působí nedůvěryhodně na zákazníky a navíc mají řadu rizik. Nikdo vám totiž negarantuje, že služba zůstane dále v provozu. Čtěte také: Jak by měla správně vypadat vaše podnikatelská doména snů?

Vzhledem k tomu, že ceny za registraci domény pořád klesají a že v současnosti se dá nová webová adresa koupit za 200 korun, se jeví free služby jako zbytečná úspora. Pokud tedy chcete do webových stránek investovat co nejméně, zvolte alespoň variantu vlastní domény a volně dostupného redakčního systému. K registraci domény sice musíte zaplatit webhosting, ten však též stojí několik stokorun a v některých případech i méně. Webhosting pro výrobu jednoduchého firemního webu se dá pořídit i za 19 korun měsíčně, výrobu jednoduchého webu může šikovný podnikatel zvládnout sám pomocí tzv. open source, tedy volně dostupných redakčních systémů, upřesnil pro server Podnikatel.cz František Grunt, marketingový manažer společnosti Active 24.

Pokud si nevěříte, že byste sami vytvoření webu pomocí open source zvládli či tím prostě jen nechcete trávit čas, můžete samozřejmě využít služeb webdesignové firmy, u kterých se ceny začínají podle velikosti stránek u jednorázových poplatků většinou v řádech tisícikorun. Na internetu však dohledáte i řadu firem, které vám postaví jednoduchý web za několik stokorun. Obě zmíněné varianty (tedy vlastní doména a sám si stránky vytvořit nebo vlastní doména a zaplacený jednoduchý web) se hodí především menší firmy pro živnostníky, kteří nepodnikají na internetu, ale chtějí, aby lidé na ně na internetu našli kontakty a zjistili, že vlastně vůbec existují. Může jít jak o různé zedníky, instalatéry nebo elektrikáře, tak třeba o výrobce oken či nábytku nebo prodejny potravin na maloměstě. Čtěte také: Jak na grafiku firemního webu a jeho technické zpracování 

Dražší prezentace se vyplatí jen někomu

Zatímco pro zedníka Josefa Cihlu bohatě stačí jednoduchá internetová prezentace maximálně za pár tisícikorun, u větších firem stojí rozhodně za zvážení větší investice. Rovněž společnosti, pro které tvoří internet jeden z hlavních prodejních či marketingových kanálů, by na svých stránkách neměly šetřit. Zároveň ale musíte počítat s tím, že takový web vás vyjde na desítky tisíc a nezanedbatelné částky zaplatíte i za jeho provoz. Obzvláště při větších peněžních objemech ovšem platí, abyste si před vytvořením webu vše řádně promysleli.

Odborníci doporučují především zvážit, jakou má mít web pozici ve vaší marketingové strategii, jací jsou vaši zákazníci a co jim vlastně chcete webem sdělit. Podnikatel by též měl vědět, co všechno od „výrobců“ webových stránek požaduje a podle toho si také vybírat. Zřejmě každý automaticky předpokládá, že mu dodavatel navrhne stránku (wireframe, design), ale neméně důležité je často i poradenství s obsahem, zasílání reportů a samozřejmě optimalizace. Hlavním cílem by mělo být, aby stránka „fungovala“. Sleduje se proto tzv. konverzní poměr, tedy poměr mezi tím, kolik návštěvníků na stránky přijde a kolik z nich učiní nějakou akci – zavolají, vyplní kontaktní formulář, něco si koupí, doplnil pro server Podnikatel.cz Tomáš Gregořica, ředitel komunikace společnosti Mediatel.

Podle Gregořici se však zpětná vazba netýká pouze velkých firem, ale měli by se o ní zajímat i drobní podnikatelé. Díky ní se totiž dají internetové stránky pravidelně optimalizovat, aby se podnikatel například objevoval ve vyhledávačích na předních pozicích. Na základě reportů rovněž dochází k aktualizaci textů, úpravám stránky a doplnění o další vhodné produkty. Podnikatelé by si ale měli při výběru firmy, která jim stránky udělá, všímat i dalších věcí. Základem je jednoduchý redakční systém, tzv. CMS (Content Management System) , pomocí kterého budou drobní živnostníci schopni si web sami aktualizovat a udržovat. Firma jim stránky udělá, ale oni pak musejí být schopni je spravovat, domnívá se František GruntActive24.

Pokud se podnikatel nechce o web starat a raději si připlatí za „all-inclusive“ služby, může si vybrat firmu, která se mu o vše postará. Tvůrci internetových stránek zpravidla působí i v internetovém marketingu a nebývá problém si příslušný balíček řešení (samozřejmě za odpovídající finance) objednat. Hlavní přínos pro zákazníka tkví v tom, že se nemusí v podstatě o nic starat a má čas věnovat se svému podnikání či své rodině, uzavírá Tomáš Gregořica ze společnosti Mediatel. Čtěte také: Firemní web děláte pro své zákazníky, ne pro sebe

Foto: www.isifa.com

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).