Firemní stránka na Google+. Je to nutnost, nebo luxus?

31. 1. 2012
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Firmy se mohou prezentovat i na sociální síti Google+. Má vůbec cenu vytvářet další profil? Čtěte článek, který sestavili odborníci.

Když loni síť Google+ uvedla po vzoru Facebooku možnost vyvářet osobní či firemní prezentace formou stránek, platilo chvíli, že kdo takto není prezentován, jako by neexistoval. Dnes je situace pochopitelně již jiná a stojí zato začít o stránkách na G+ uvažovat věcněji. Čtěte více: Firemní stránky na Facebooku s desítkami fanoušků jsou k smíchu, varují odborníci

Původní koncept sociální sítě Google+ s možností vytváření vlastních prezentací formou stránek nepočítal. Základem přítomnosti uživatele na síti byl, obdobně jako je tomu u Twitteru, uživatelský účet a vztah „následování“ mezi uživateli obohacený o sice pro Google specifický, ale i tak nepříliš objevný systém „kruhů“, který umožňoval sdílený obsah selektovat na straně sdílejícího, což byla mimochodem svého času jedna z největších výtek proti možnostem Facebooku v této oblasti. 

Postupem času, či přesněji řečeno zkušebního provozu Google+ se ukázalo, že systém založený na hybridu mezi Facebookem a Twitterem je sice efektivním nástrojem pro „povídání“ si mezi uživateli, ale také, že se příliš nehodí pro prezentaci firem a organizací. A co hůře, že díky tomu vzniká chaos, neboť účty firem, jednotlivců, organizací a celebrit se vzájemně, na rozdíl od Facebooku, promíchávají. Přibližně z těchto důvodů se Google rozhodl do své sociální sítě implementovat systém „stránek“, převzatý z velké části z Facebooku. Čtěte více: 7 důvodů, proč nevytvářet firemní profil na Facebooku a Twitteru

Lupa.cz: Google Search Plus aneb o tom, co najdete, rozhodnou vaši přátelé?

Jaké je „Google Search Plus“ je prozatím těžké říci. Někdo se obává, že zlikviduje klasické hledání a omezí váš svět jenom na vaše přátele. Někdo namítá, že Google upřednostňuje vyhledávání pouze ve vlastní sociální síti. Možná je to ale nakonec všechno trochu jinak. Čtěte více na Lupa.cz

Když byly stránky uvedeny do provozu, způsobily ve světě online marketérů a specialistů na nová média haló efekt spojený s tím, že kdo mohl, snažil se co nejrychleji vytvořit svou vlastní prezentaci v jejich rámci. Bylo to něco na způsob kolíkování nově objeveného území. Debatovat nad účelností nebo smysluplností vytváření nového komunikačního kanálu tam, kde existuje celá řada dalších, nemělo žádný větší smysl. Dnes jsme ale již v dostatečném časovém odstupu a otázku, nakolik má smysl vytvářet svou firemní stránku na G+, si směle položit můžeme.

Pro koho?

Základní funkcionalitou stránek v síti Google+ je, stejně jako je tomu u stránek na Facebooku, sdílet textový a multimediální obsah s uživateli, kteří mají tuto stránku „přihlášenou“. Stejně, jako u stránek na Facebooku je sdílení obsahu ne vším, ale pouze počátkem, protože to doopravdy důležité je schopnost stránky poskytovat prostor pro zpětnou vazbu uživatelů a jejich komunikaci s provozovatelem stránky. 

Tak, jako se o svou stránku na Facebooku musíme starat, musíme se starat i o stránku na Google+

Rozdíl mezi Facebookem a Google+, tedy i mezi možnostmi naší stránky, spočívá především v publiku. Uživatelů Facebooku je mnohem více a hlavně, jsou o dost pestřejší. Demografická skladba uživatelů Google+ je, alespoň prozatím, méně pestrá, než je tomu v případě Facebooku. Českým (nejen českým) specifikem potom je, že mezi aktivní uživatele této sítě patří, alespoň prozatím, především technologicky orientovaní lidé a tzv. early adopters – skupina uživatelů orientujících se na nové věci. Čtěte více: Ivan Pilný: Sdružuj se v komunitě sociálních sítí nebo zemři. Opravdu?

To sice poskytuje prostor pro jejich oslovování, nicméně nesmíme si představovat, že nám stránka na G+ umožní komunikovat se širokou veřejností. Naopak co bychom vědět měli je, že potenciální skupina oslovených uživatelů bude vůči našemu obsahu a chování se v rámci stránky oproti Facebooku o dost „náročnější“.

A jak?

Mnoho firem, zvláště těch, které si stránky na Google+ vytvořily v rámci prvotního haló efektu po jejich uvedení do provozu, nyní aktualizuje jejich obsah především tak, že na ně „překlápí“ aktualizace připravené v lepším případě pro Facebook, v horším pak pro Twitter. Ne, že by tento postup byl úplně nemožný, ale je pravděpodobné, že nám spíše ubližuje, než aby nám prospíval. Příčiny tkví v rozdílné demografii uživatelů, která byla popsána výše, ale také v drobných rozdílech v technickém fungování stránek. Proto je lepší, abychom pro stránku na G+, pokud už ji máme, připravovali speciální obsah oddělený jak od Facebooku, tak od Twitteru. 

Řada organizací to řeší tak, že na své Google+ stránky umísťuje exkluzivní multimédia, a byť je oproti prezentacím na Facebooku aktualizuje o něco méně často, snaží se, aby obsah zde byl hodnotnější než na prve uvedeném. V každém případě ale platí, že základem úspěchu je poznání publika, a že bychom v žádném případě neměli předpokládat, že publikum u Google je totožné s publikem na Facebooku.

Čeho se vyvarovat?

Stránka na Google+ by nikdy neměla být prostým „zrcadlem“ té na Facebooku. Specificky, pokud žádáme publikum o zpětnou vazbu, měli bychom si uvědomit, že malá (ale hlasitá) část fanoušků nás může vidět na obou platformách, a že překlápění vnímá poměrně intenzivně jako činnost nekalou. Pozor je potřeba, a to i vzhledem k provozním podmínkám obou sítí, věnovat soutěžím a dalším akcím, kdy fanouškům výměnou za jejich aktivitu nabízíme bezprostřední protihodnotu. Co by se nikdy nemělo stát je, aby naše prezentace na Google+ zůstala opuštěná.

V důsledku by nás to mohlo poškozovat nejenom zde, ale i na dalších platformách, které používáme. Samozřejmě nic nám nebrání tomu, abychom měli stránku v „zakonzervované“ podobě čekající na lepší časy, pokud jsme ale zahájili svou Google+ přítomnost halasnou reklamou, je následné tiché vyhasnutí stránky z hlediska našeho veřejného obrazu poškozující.

Má to cenu? 

Otázku, zda mít svou prezentaci na Google+ bychom si měli v prvé řadě položit ještě předtím, než se pustíme do jejího zakládání. V případě, že si odpovíme, že ano, znamená pro nás stránka nejenom další místo, kde se můžeme prezentovat, ale především zodpovědnost, čas a prostředky. Je potřeba znát uživatele, specifika a nepředstavovat si, že prezentace u Google bude „pouze“ další instancí naší stránky na Facebooku, nebo dokonce našeho webu. Pokud si jsme vědomi toho všeho, je tato forma komunikace smysluplná a užitečná. V opačném případě je lepší nechat si, alespoň prozatím, zajít apetit.

MM 25 baliček

Autor: Pavla Holomková, pracuje ve společnosti oXyOnline, kde má na starosti SEO optimalizaci zákaznických e-shopů a jejich e-marketing.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).