Stravenková revoluce nebude. Prodělají všichni

26. 8. 2011
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek

Zdanění stravenek žádnou revoluci nepřinese. Firmy to podle Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP ČR) přežijí. V konečném důsledku však prodělají všichni. Stát a zaměstnanci nejvíce. Výměnou za to budou rovné podmínky pro všechny.

Vláda tak učinila další krok k prohloubení ztráty pravicových voličů z řad podnikatelů. A to i přes výslovné prohlášení o nezvyšování daňového zatížení podniků. Nakonec rozhodla o opaku. Respektujeme rozhodnutí podložené čísly, nikoliv proklamacemi. Pokud vláda předloží opravdu seriózní rozklad dopadu do státního rozpočtu a prokáže, že na tomto opatření stát vydělá, je možné diskutovat o čemkoliv, doposud ovšem nic takového neudělala. Argumenty daňové diskriminace jsou v evropském prostředí, pokřiveném tisícemi výjimek, fondů a nástrojů podpory zcela mimo realitu, uvádí Karel Havlíček, předseda AMSP ČR.

Podle asociace přijdou podniky o možnost motivace nebo o peníze. Zachová-li vůbec firma stravenky. Propad tržeb restaurací se odhaduje na 7,5 mld. korun ročně. Podnikovým jídelnám se naopak zvýší roční náklady o 7 mld. korun, tj. o 32 procent. Zaměstnanci nedostanou 16,4 mld. korun ročně (dvacetikoruna denně pro 3,1 mil. zaměs­tnanců využívajících stravování). A nakonec stát ztratí 7 mld. korun ročně. Rozhodnutí bude mít samozřejmě negativní dopad na zaměstnanost.

A přínos zdanění stravenek? Zaměstnanci získají denní desetikorunový příspěvek na stravování a stát odstraní jednu z více než stovky daňových výjimek. Podnikatelé už jen cynicky k rovným podmínkám pro zaměstnance a zaměstnavatele poznamenávají, že navrhují zavedení stravenek i pro živnostníky. Čtěte také: Když stravenky, tak je chceme i pro živnostníky, říkají podnikatelé

Autor článku

Dagmar je redaktorkou Podnikatel.cz a ve svých článcích se zaměřuje na oblast mzdového účetnictví a personalistiky. Mzdové účetní pravidelně školí a poskytuje rady v odborné poradně.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).