velmi se mylite a vysvetlim proc:
system zdravotniho pojisteni v CR ve skutecnosti nefunguje jako pojisteni jak ho zname, tedy jako jakesi "sporeni" penez (na dobu, kdy je budete potrebovat) a jejich mirne zhodnoceni urokovou sazbou. ve skutecnosti se jedna o zdravotni dan, kdy jsou vybrane prostredky okamzite prerozdelovany a je jimi hrazena zdravotni pece (tzv. system prubezneho financovani), a to vse v horizontu jednoho fiskalniho roku, v souladu s fungovanim statniho rozpoctu. zalohy na zdr. pojisteni se mesicne plati z toho duvodu, aby stat mel plynule fiskalni prijmy neboli cash-flow. kdyby se pojisteni odvadelo jen jednou rocne, po podani danoveho priznani za minuly rok, tak by to predstavovalo narazovou admistrativni zatez a hlavne stat/pojistovny by nemel z ceho platit nemocnicim, penize by si musel pujcovat a tak dale...
jestlize cekate, ze zivnostnik zaplati mnohonasobne vic, mel by tedy mnohonasobne vic zaplatit i zamestnanec a vlastne kdokoli. vas celozivotni pohled je zjevne nesmyslny, analogicky vzato:
jak byste vyresil situaci pana X, ktery byl cely zivot zamestnan, odvadel radne zdravotni pojisteni a uz je 5 let v duchodu. do prvniho zamestnani nastoupil nekdy v roce 1970 a na pojistnem platil podle tehdejsich predpisu dejem tomu 300 kc mesicne?
jenze od te doby nekolikanasobne vzrostly naklady zdravotni pece, jak realne, tak nominalne. proto v te dobe prispival na moji peci muj tata, ted prispivam ja jemu, kdyz uz je v duchodu, a me budou zase prispivat moje deti. (problemy spojene s demografickou krivkou pro zjednoduseni opomijim)
jinymi slovy: v tomto systemu si nikdo nikdy neplati zdravotni peci za cely svuj zivot.