Chtěl vyrábět finančně dostupný designový nábytek pro studenty a prodat ho aspoň deset kusů. Takové bylo před pár lety přání Vojtěcha Beránka, zakladatele firmy Kartoons. Svůj sen si splnil jen částečně, ale zároveň ho v lecčems překonal.
Stále ještě nedostudovaný architekt z Českého vysokého učení technického se k myšlence výroby nábytku dostal díky školnímu projektu. Fakulta každý rok pořádá studentskou soutěž Hala roku, v níž musí mladí adepti architektury postavit malou konstrukci, která je pak podrobována nejrůznějším zátěžovým testům. Vojtu při jednom z nich zaujalo, jak pevný a odolný je obyčejný karton, a napadlo ho, že by se z něj mohl vyrábět i nábytek. Chvíli na to narazil na zpravodajském serveru iDnes.cz na soutěž Tvůj příběh, která byla určena mladým lidem do 25 let toužících splnit si svůj sen. Vojta se svým nápadem na výrobu kartonového nábytku zaujal a nakonec vyhrál i první cenu, kterou bylo 100 000 korun. Podmínkou výhry bylo, že svůj projekt zrealizuju. Takže jsem vyrobil první kartonové sedáky. K výrobě mě inspirovala škola, k podnikání pak výhra v soutěži,
říká Vojtěch Beránek.
Karton je pevný, tvárný a ekologický
Vojtěch Beránek chtěl začít s výrobou levného nábytku pro studenty. Místo nich se ale o jeho kartonový nábytek zajímají hlavně milovníci designu.
Ve světě už se první kolekce kartonového nábytku objevily v 70. letech, ale nikdy se nestaly masovou záležitostí. Karton je přitom podle Vojty skvělým materiálem, který ho baví hned z několika důvodů. Karton má až neuvěřitelnou pevnost a nosnost, je lehký a snadno opracovatelný. My ho teď už zpracováváme za pomoci laseru, což nám umožňuje dělat produkty přímo na míru. Jedinou nevýhodou je to, že se karton nedá použít v exteriéru. Kvůli své vlnité vnitřní struktuře do sebe bere vlhkost. Proto jsme omezeni jen na výrobu interiérového nábytku a doplňků,
vysvětluje mladý tvůrce.
Lepenka je ze dvou třetin vyrobena z recyklovaného papíru, takže splňuje i jeho nároky na ekologii. Vojta s vážnou tváří říká, že pokud by někoho jeho nábytek omrzel, může ho bez problémů vyhodit do kontejneru. Firma Kartoons vyrábí nábytek většinou z nového kartonu, z použitého jen málokdy, protože nemá stálého dodavatele, který by zajistil vhodný materiál. Musíme sahat po tom nejkvalitnějším kartonu, který na trhu je. Musí mít dostatečnou gramáž na centimetr čtvereční, tedy hustotu. Pro naše účely se hodí jen krabice od těžkých kusů elektra, ovšem u nich je zase problém v tom, že po rozložení nejsou krabice dostatečně velké. Ale snažíme se stále častěji pracovat s použitým materiálem, třeba s paletovými proklady,
říká Vojtěch Beránek. Kartonový nábytek je sice bytelný, každý tvar je vyrobený z 35 vrstev lepenky, ale ta musí být kvalitní. Například sedáky bez problémů unesou 120 kilogramů. Poličky, stojany na víno nebo víc prořezané tvary mají nosnost nižší, ale pořád velmi dobrou. Kartonový stojan na víno podle výrobce unese člověka. Díky vrstvení má nábytek z lepenky stejné vlastnosti jako ten vyrobený z masivu.
Teď v dílně firmy Kartoons vzniká i prototyp jídelního stolu, který bude mít dřevěné nohy a jídelní desku z kartonu s možností překrytí sklem. Tento kus doplní stávající nabídku, která začínala zmíněnými sedáky. Postupně se rozšířila o police, stojany na víno, stojací lampy, ale taky lustry a dekorační doplňky jako jsou budíky, květináče, písmena a tak dále. Naše portfolio se rozšiřuje postupně. Některé výrobky jsou čistě našimi nápady, ale několik už jsme jich taky dali do nabídky na základě konkrétní poptávky klienta. Když se nám tento originální kousek líbil, trochu jsme si ho upravili a začali prodávat. Vyrobili jsme taky třeba mixážní pult pro radio Expres nebo recepci do kadeřnického salonu. Tvarově jsme prakticky neomezení. Nesnažíme se ale být za každou cenu originální. Často jen trochu jinak, hlavně s nadsázkou a vtipem, vyrábíme klasické tvary,
líčí Vojta Beránek. A dodává, že kartonový nábytek je výborný i na údržbu. Prach z něj jednoduše vyluxujete nebo smetete. Výhodou pro ty, kteří na úklid nemají tolik času, je to, že díky struktuře materiálu není na kartonovém nábytku vidět prach tolik jako na hladkých a lesklých površích moderního nábytku.
Lepenkový nábytek není nejlevnější
Sen se Vojtovi podařilo splnit kromě jednoho detailu. Původně chtěl vyrábět nábytek dostupný pro studenty. Říkám zcela otevřeně, že tuhle myšlenku jsem musel opustit. Protože je pro mě podstatná kvalita a nechci dělat ústupky na materiálu ani v technologii, náklady jsou mnohem výš než jsem čekal. Kartoons sice nabízí levnější designový nábytek než jiné firmy, ale pro studenty to není,
vysvětluje Vojtěch Beránek. Například sedák vychází na 2500 korun. Jeho zákazníky bývají mladší lidé od 25 do 40 let, kteří hledají něco originálního, ale nemůžou si dovolit drahé designové kousky. Většinou by nešli nakupovat do IKEA a hledají finančně dostupnější alternativu. A na odbyt jde úplně všechno. Mladé páry zařizující si byt jdou po větších kusech nábytku, ale dobře se prodávají i doplňky jako jsou písmena, budíky a další. Kartoons na zakázku vyrábí i netradiční firemní dárky.
Nejvíc se Vojtovi osvědčil prodej na vlastním e-shopu, ale nábytek a doplňky z lepenky se dají sehnat i v designových obchodech ve velkých českých městech. Co je pro firmu Kartoons velmi důležité, to je prezentace na veletrzích a designových přehlídkách a trzích. Našimi zákazníky se velmi často stávají lidé, kteří si nábytek osobně osahají a osedí. Lidi totiž k nábytku z lepenky ze začátku nemají důvěru. Dřevěnou židli si každý koupí bez přemýšlení, vybírá jen podle designu. U nás je to tak, že si lidi chtějí i posedět. Já ale můžu říct, že náš nábytek je velmi solidní a vydrží opravdu hodně. A stejně tak jsou bezproblémové i naše doplňky. Lampy jsme si nechali testovat a třeba komponenty pro lustry pro nás vyrábí certifikovaná firma. My pak jen doporučujeme používat v nich studené zdroje světla, tedy úsporné žárovky nebo LED diody,
uvádí Vojta. Veletrhy a přehlídky podle něj mají cenu, protože na každé z akcí uzavírá objednávky a může se s klienty pobavit o individuálních úpravách. Na místě lidi motivuje výstavními slevami a taky sbírá různé podněty, které později rozpracovává a vytváří další sortiment.
Jako podpora prodeje se firmě osvědčily i webové stránky a sociální sítě. I tady lidi hodně reagují hlavně na fotky. Naši fanoušci reagují velmi slušně a nemáme zapotřebí články a statusy nějak podporovat. Sociálními sítěmi posíláme ven informace o novém zboží a máme zkušenost takovou, že se k nám vrací už spokojení zákazníci a na internetu si nás hledají i ti, kteří se s námi ještě nesetkali. Internet je skvělá cesta k tomu, jak dostat informace mezi lidi,
říká Vojtěch Beránek. Čas od času investuje i do PPC reklamy, ale nejlíp se mu kšefty dělají v přímém kontaktu s lidmi.
Firma se dá rozjet i s pár tisíci
Výrobu Vojta rozjížděl jen s pár tisíci korun a spoléhal na to, že náklady mu zaplatí výhra v soutěži. Většina z těch 100 000 korun ale padla na výrobu prvních sedáků a firma se rozvíjela jen velmi pomalu. Velkou část toho, co vyděláme, dáváme pořád zpátky do podnikání. Ze soukromých peněz jsme třeba kupovali laser, kterým karton řežeme. Nebyla to levná záležitost, ale vyplatí se to. Dřív jsme karton nechávali razit, ale museli jsme čekat i několik týdnů, a pokud jsme někde udělali chybu, museli jsme výrobek předělat a znovu čekat na jeho vyražení. Dnes máme k dispozici laser s počítačem, díky kterému jsme schopni upravit detaily a karton vyříznout do půl hodiny,
vysvětluje Vojtěch.
Firma se mu kvůli finančním limitům rozjíždí pomaleji než by si představoval, ale bez problémů uživí jeho i několik jeho spolupracovníků. A zakázek přibývá takovým tempem, že ještě ani nestihl dokončit školu. Chybějící diplomovou práci by rád dokončil do příštího roku, ale jestli se mu to podaří, to je otázkou. S Kartoons má totiž poměrně velké plány. Příští rok bychom chtěli na veletrhy jezdit se showroomem. Chceme mít pokoj plně zařízený kartonovým nábytkem a doplňky. Tento ucelený koncept má nabídnout stoly, židle, postele a doplňky. Navíc se už koncem letošního roku chystáme vstoupit na trhy v Belgii, Nizozemsku, Polsku a Maďarsku. Bude potřeba dát do toho spoustu peněz a ještě víc energie. Ale já věřím, že firma má před sebou dobrou budoucnost a ten risk se nám vrátí,
říká Vojtěch Beránek.