Nejen klienti tuzemských bank ale už i obchodníci si začínají stěžovat často na netransparentní a vysoké poplatky. Trpělivost s praktikami bank došla Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOČR ČR).
Malí obchodníci platí poplatek až 5 % za každou transakci platební kartou
Zatímco banky se snaží klienty motivovat k platbě kartou, obchodníci už z toho takovou radost nemají. Při platbě kartou paradoxně na jejich účet nedorazí 100 % částky, jak si většina spotřebitelů myslí, ale pouze její část. Platební systémy vlastněné bankami si totiž stanovují zcela netransparentní a vysoké transakční poplatky,
rozčiluje se Michal Ševera ze Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOČR ČR).
Čtěte také: Čechy stále štvou bankovní poplatky. Ke změně banky je to ale nemotivuje
Obchodníci platí vysoké poplatky za platby kartou.
Ten vysvětlil, že banky obchodníkům k platebním terminálům stanovují procentuální výši poplatku z každé transakce, který se u malých obchodníků může dostat i k 5 %.
Aktuální studie však ukazují, že procentuální poplatky z výše transakce jsou neopodstatněné a platební systémy mohou ziskově fungovat i s náklady pouze jeden eurocent za transakci. Naproti tomu skutečné náklady hotovostní transakce jsou dva centy. Banky tedy nastavují neregulérní podmínky, jelikož evropský systém platebních karet může fungovat i za nižších cen ku prospěchu obchodníků, spotřebitelů, a přesto stále zisku bank,
uvádí Michal Ševera.
Evropská komise chce vysokým poplatkům udělat přítrž
Této problematice proto věnuje pozornost evropský svaz obchodu, EuroCommerce, který uznává, že obchodníci platí za něco, co není hlavní výhodou pro ně, ale pro zákazníky a banku. Uvítal proto kroky Evropské komise, která plánuje této praktice udělat přítrž.
Čtěte také: Bankovní poplatky dávají smysl, na rozdíl od anket (NÁZOR)
Chce přijmout legislativní opatření týkající se mnohostranných mezibankovních poplatků v příštím roce a zlepšení podnikatelského prostředí. Toto by podle svazu mělo být rozhodujícím krokem k vytvoření spravedlivého a zdravou hospodářskou soutěž podporujícího trhu platebních služeb. Evropská komise musí zajistit, aby stávající předpisy byly řádně prováděny a prosazovány v členských státech a aby pravidla přijatá na úrovni EU byla v souladu s vyšším cílem lepšího fungování jednotného trhu,
dodává generální ředitel EuroCommerce Christian Verschueren.
Server Podnikatel.cz oslovil největší tuzemské banky a požádal je o vyjádření jednou větou. Odpověděla pouze Česká spořitelna, která vysoké poplatky nevyvrátila, ale ani nepotvrdila. Vyjadřovat se ke konkrétní výši poplatků nechce z důvodu, že je součástí smluvního vztahu.
Obecně lze říci, že výše poplatků je stanovována každému obchodnímu partnerovi individuálně jako dohodnuté procento z každé uskutečněné transakce. Klíčovými faktory jsou počet terminálů, počet uskutečněných transakcí a průměrná výše platby,
upřesnil Petr Podzimek, mluvčí České spořitelny.