Tři čtvrtiny společností ve spotřebitelském sektoru letos očekává výrazný meziroční růst tržeb, tvrdí průzkum celosvětové sítě poradenských společností KPMG. Maloobchodníci, kteří krizi přečkali, zlepšili nastavení firemních procesů a zefektivnili svou nákladovost. Dokonce se jim podařilo lépe nastavit vztahy s dodavateli.
Podle průzkumu vykázaly retailové společnosti celosvětově až překvapivou odolnost vůči nepříznivým vlivům ekonomické krize. Přesto jejich zástupci zůstávají ve svých prognózách zdrženliví: Ačkoli respondenti v rámci maloobchodu potvrdili optimistické vyhlídky, jejich důvody k určitým obavám přetrvávají,
uvádí k výsledkům průzkumu Marie Konečná ze společnosti KPMG Česká republika a doplňuje: Jakkoli krize pomalu odeznívá, stále jsme bohužel svědky výrazného poklesu poptávky. Lidé zkrátka méně utrácejí, maloobchodníci si proto musí pečlivě hlídat své náklady.
Navzdory pozitivnímu očekávání světových prodejců jsou ti evropští ve svých prognózách výrazně zdrženlivější – růst maloobchodu na starém kontinentu očekává jen 43 procent finančních ředitelů. Za nejperspektivnější naopak považuje regiony Asie, Indie a Latinské Ameriky.
Česká republika v tomto směru více méně kopíruje situaci v ostatních evropských zemích, kde tržby v maloobchodu vykazují jen mírný meziroční růst (podle informací Českého statistického úřadu z května 2011 se jednalo o pouhá 1,4 procenta – meziročně očištěná o vliv počtu pracovních dní), který generují zejména internetové obchody a prodej textilu a obuvi. Nadějné vyhlídky prodejcům kazí zejména vyšší míra nezaměstnanosti, a logicky tedy i nižší kupní síla českého obyvatelstva. Na základě toho nelze předpokládat, že by se letos maloobchodní prodej stal hnacím motorem české ekonomiky,
dodává Marie Konečná.