Právě příprava příspěvků je rozhodně důležitá a vyplatí se, protože v létě má spousta lidí dovolenou.
Pak se snadno může stát, že obsah na sociálních sítích stagnuje, je nepravidelný, a to je důvodem například snížení dosahu nebo zaujetí. Při plánování záleží na oboru a také vytyčených cílech. Jsou značky, které třeba prodávají pouze zimní zájezdy, takže je potřeba nad tím přemýšlet dost dopředu, jak léto v Čechách využít k tomu, aby tenhle content dával smysl a vedl k nějaké konverzi,
upřesňuje Katka Pavlíčková, kreativní a výkonná ředitelka platformy BUSINESSGRAM.
Nezapomínejte ani na to, že komunikace navázaná na počasí by neměla být naplánovaná napevno. Nikdy předem nevíte, jestli opravdu za týden budou tropické třicítky a váš příspěvek, který na ně reaguje, bude “trefný a přesný”, nebo se zrovna rozprší a příspěvek nebude nikoho zajímat,
upozorňuje Marie Grafová, Social Media Lead ve společnosti Bubble.
Sociální sítě pro uživatele odrážejí to, co se děje právě teď, proto má u většiny značek svůj smysl přizpůsobovat se aktuální situaci. Pokud si značka najde svůj způsob, jak se spojit se sezonou, rozhodně tím nic nepokazí. Není ale nutné tlačit se do sezony, která vyloženě není vaše,
dodává Grafová. Také Jan Čapek, social media team leader ze Sun Marketing s.r.o., si myslí, že se určitě vyplatí obsah na sociálních sítích upravovat v souvislosti s ročním obdobím, ale vždycky rozumně, tedy bez přehánění.
Je potřeba brát na vědomí, že ne všechny značky mají produkty závislé na sezónnosti – pokud například prodáváte pneumatiky, tak v létě nikoho moc nezaujme nový typ zimních pneumatik. Můžete ale komunikaci odlehčit a vymyslet třeba sérii příspěvků s tipy na hezká místa v zahraničí, kam lze dojet autem. Je to užitečný obsah pro odběratele a při chytrém použití kreativity zůstane jasně patrná návaznost na produkt,
dodává.
Svezte se na letní vlně
Obecně mají lidé přes léto více volna, jsou na dovolených a celkově panuje pozitivnější nálada. Tím pádem si také může odpočinout zákaznická podpora, protože uživatelé méně nakupují a ubývá stížností. To vše se dá využít ve svůj prospěch. Letní tematika určitě funguje, ať už v podobě inspirací, jak volný čas strávit, nebo jen vtipného reagování na právě panující letní bouřky (nebo vedra),
upřesňuje Jan Čapek. V létě obzvláště jsou uživatelé na sociálních sítích aktivní přes mobilní zařízení. Je tedy potřeba, aby byl obsah vždy ve vhodném formátu.
Katka Pavlíčková si také všímá, že jsou lidé v létě například na Instagramu více aktivní v různých funkcích. Souvisí to s tím, že více cestují, takže více procházejí lokace a také se dívají na různé recenze. Dále upozorňuje na to, že Instagram teď spustil tři velké novinky: IGTV – vlastní online televizi s vertikálním videem, audio a video hovory v Direct Message (něco jako Faceboook Messenger, ale pro Instagram) nebo přidání hudby do Stories. Logicky tak uživatelé mají více nástrojů pro sdílení svých nejen letních zážitků s přáteli, a to může hrát firmám do karet, aby se s nástroji přes léto naučili pracovat a rovnou si je na fanoušcích otestovali,
doplňuje.
Přečtěte si: Co před dovolenou udělat, aby se z ní nestal hektický pracovní týden u moře?
Vždy záleží na kontextu
Stejně jako v ostatních marketingových odvětvích tady platí, že by se značky měly držet svého a přemýšlet o tom, co jejich zákazníky baví a zajímá a zároveň vytváří přínos pro jejich podnikání. To všechno musí propojit do kreativní a příjemné podoby,
dodává Jan Čapek. Firmy si musí uvědomit, kdo je jejich cílová skupina a co jí chtějí říct. Na základě toho pak mohou upravovat obsah podle aktuální situace. Léto je navíc klišovitější a s ním i komunikace. Fajn je to nepřehnat a nespadnout do prázdných frází a obrázků, které budou ukazovat všichni, a kdybyste u příspěvku vyměnili logo, konzument netuší, jestli kouká na něco od operátora, kosmetické značky nebo pití,
doplňuje Marie Grafová.
Také je potřeba, aby kvalita převládala nad kvantitou a vyplatí se dát si pozor na monotónní obsah. Publikovat každý den pouze obrázky západů slunce u moře díru do světa neudělá, a to ani v případě, že spravujete profil cestovní kanceláře,
doplňuje Čapek. Velký význam má také autentičnost, tedy vlastní lokalizovaný obsah.
Nezapomínejte také na to, že ne pro všechny značky se hodí komunikovat dovolené a léto. Hezká fotka z pláže s dobře bavící se partou lidí nedává příliš smysl na profilu banky nebo prodejce koupelen, ale může fungovat například u značky sportovního oblečení. Instagram je založený na sdílení zážitků, ale pozor na situaci, kdy někdo ve firmě, kdo se stará o Instagram, jede na dovolenou a přidává z ní příspěvky. Najednou vidíte ve Stories značky fotky a videa z dovolené, a kvůli tomu jste opravdu jejich účet sledovat nezačali. Pak se může stát, že přijdete o fanoušky, které to fakt nezajímá,
upozorňuje Pavlíčková.
Instagram frčí
Právě Stories na Instagramu však mohou v létě zaručeně fungovat. Jedná se o formát příspěvku, který po 24 hodinách zmizí. Obecně jsou uživatelé na Instagramu velice aktivní, přidávají zde fotky z dovolených a zároveň sledují zážitky svých přátel a oblíbených influencerů. Instagram není tak zahlcený reklamou, ale uživatelé jsou zde náročnější na kvalitu a estetičnost fotek. Reklamní banner s 20% slevou fungovat nebude. Naopak s hravě vytvořenými Stories můžete získat levný a široký zásah,
dodává Čapek. Zapomínat byste neměli ani na široké možnosti cílení na sociálních sítích, díky kterým můžete například oslovit lidi právě tam, kde se zrovna nacházíte. To mohou využít především značky, které pořádají letní eventy nebo spolupracují s různými festivaly.
Dále čtěte: Znáte Buffer? Firmám pomáhá se správou sociálních sítí, nově i s Instagramem
Podle Katky Pavlíčkové mohou v letních měsících dobře zafungovat speciální letní akce, launch nových výrobků nebo omezené edice výrobků či služeb. Také v této době doporučuje zainvestovat do nové techniky usnadňující práci při pořizování a správě obsahu a dále věnovat čas do zkoumání nových funkcí. Například na Instagramu bude více slyšet o vertikálním formátu videí. Je fajn se na to připravit, nebát se na Instagramu sdílet první obsah např. v IGTV a sbírat zpětnou vazbu od fanoušků,
uzavírá.