6 rad, jak svým podnikatelským příběhem zaujmout média

7. 9. 2010
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: 244086
Proč se jeden podnikatel dostane do médií a druhý ne? Jak svou komunikační strategii proměnit, abyste byli vy nebo vaše firma v komunikaci s médii úspěšnější? Odpovídáme na základě zkušenosti.

Dostat sebe a svou firmu do médií nemusí být jen otázka placené reklamy a tudíž určitého (často vysokého) objemu peněz. Stačí se začíst do novin a časopisů či sledovat televizi a je jasné, že média dnes hledají zajímavé podnikatelské příběhy, lidi, kteří reprezentují úspěch (ale jsou také ochotní otevřeně hovořit o neúspěších, které je posunuly dál), silné názory, ale také určitý étos s podnikáním spojený. Je tedy dobré uvažovat o tom, čím novináře a čtenáře zaujmout, čím na sebe strhnout jejich pozornost. Počítá se originalita a kreativita, zároveň ale musí dohromady se zaměřením a fungováním firmy dávat nějaký smysl.

6 rad, jak zaujmout média

  1. nebýt šedá myš, být originální, vystoupit z davu, nabídnout něco, co jiný nemá, jít proti proudu, být (s mírou) kontroverzní, sebevědomá osobnost, mít to srovnané v hlavě
  2. nabídnout příběh a jeho pomocí firmu personifikovat – zajímavý osobní příběh majitele, příběh firmy, značky, produktu nebo služby; prezentovat podnikání jako životní styl
  3. poukázat na tradici, kořeny, lokální ukotvení
  4. mít přesah směrem k vnější komunitě (společenská odpovědnost, ekologie apod.) i k vlastním lidem (jímž je například důraz na rovné příležitosti nebo podporu rodičů), ale také směrem ke svému oboru podnikání (pro média je přitažlivější podnikatel, který dokáže s určitým nadhledem komentovat situaci na trhu, širší trendy ve svém byznyse, má vhled do dění na okolních trzích atd.)
  5. prezentovat úspěch a vysokou kvalitu služeb nebo zboží
  6. být otevřený a ochotný komunikovat, být na medializaci opravdu připravený (každého novináře pro příště spolehlivě odradí, když z dobrého a otevřeného rozhovoru zbude po autorizaci kvůli tomu, že se respondent na poslední chvíli zalekl, jen dokonale uhlazená a naprosto nudná troska)

Klíčem jsou výjimečnost i společenská odpovědnost

Server Podnikatel.cz se zeptal pracovníků PR a komunikačních agentur, čím podle jejich každodenních zkušeností může živnostník, malá nebo střední firma média zaujmout a čím je může nalákat.

Vše je individuální, nicméně určitě vždy na aktivity v oblasti společenské odpovědnosti. Je to činnost, která je vždy něčím výjimečná a pomáhá slabším a potřebným, není tak spjata jen s firemními produkty, vypovídá i o vyspělosti té které firmy. Jejich velký zájem je soustředěn také na ekologii a na rozvoj ochrany životního prostředí. A samozřejmě je zajímavé vše, co firmu odlišuje od konkurence, vypočítává Jana Voňavková, výkonná ředitelka společnosti Stance Communications. Důležitý je podle ní také osobní příběh, zajímavý vývoj firmy, měřitelné a zlepšující se výsledky, úspěch v zahraničí a různá ocenění. Obecně pozorujeme u mnoha společností větší odklon od marketingu a placené reklamy a přechod či potřebu pracovat více v oblasti Public Relations, dodává ze zkušenosti Voňavková pro server Podnikatel.cz. Čtěte více: Sbohem, Pane Vajíčko! Reklama se dnes dělá jinak

Média nejvíce slyší na unikátnost a prospěšnost podnikání pro společnost, potvrzuje také Tomáš Zdechovský, jednatel společnosti Commservis.com. V době ekonomické krize je podle něj také kladen (podobně jako ve třicátých letech) velký důraz na češství a národní hrdost. Jakýkoliv úspěch české firmy je v médiích vynášen do výšin. Proto pokud jste si založili tzv. český sen, který dobyl Evropu, máte velkou šanci na prezentaci, nejen v českých médiích, dodává Zdechovský pro server Podnikatel.cz.

Kdo jsem, proč jsem tady, jaké mám vize a hodnoty

Americká konzultantka a mediátorka Annette Simmons ve své knize Přesvědčujte a ovlivňujte pomocí příběhů. Storytelling (česky Computer Press, Brno 2008) uvádí, že lidé vyprávějí příběhy, kterými mj. odpovídají na otázky nebo ukazují:

  • Kdo jsem? – Lidé o vás potřebují něco vědět, než vám začnou důvěřovat, takže se musíte otevřít, radí Annette Simmons.
  • Proč jsem tady?
  • Své vize – tedy určitý výhled do budoucnosti, který např. vysvětlí současné chování jeho zamýšlenými budoucími výsledky a důsledky.
  • Hodnoty v praxi – jakými hodnotami se člověk řídí a jak jejich uplatňování vypadá v praxi.

To může být také návodem na to, jak si srozumitelně a důvěryhodně zformulovat podstatu svého podnikání.

I v jiných věcech může být Annette Simmons pro podnikatele inspirací. Pléduje totiž za emoce a subjektivitu, která je stejně důležitá a platná jako snaha dívat se na věci za každou cenu objektivně, analyzovat, racionálně porovnávat (subjektivní podle autorky není opakem objektivního). Při komunikaci musíte ukázat pravé já, a ne to zidealizované, vyleštěné já, shrnuje, a toto konstatování se dá použít i jako závěrečný tip (a trik) v odpovědi na otázku „Jak zaujmout média?”.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).