(KOMENTÁŘ) České obchody jsou levnější a zároveň dražší než průměr Evropské unie. Prokázal to loňský průzkum agentury Civic Consulting pro Evropskou komisi. Správně tušíte, že je to dobrá i špatná zpráva. A možná i tušíte, že levnější jsou obchody internetové a dražší jsou ty kamenné. Podle všeho přitom prosperují oboje. Jak je to možné, vždyť to odporuje zdravému rozumu. Mám na vysvětlení dvě teorie. Ani jedna bohužel není hezká. V jedné vystupují hlupáci a ve druhé syčáci. Čtěte také: Mají nižší ceny, přesto české e-shopy do zahraničí neprodávají. Proč?
Důvod první = hlupáci
Chcete nejdřív hlupáky, nebo syčáky? Dobrá, začnu těmi prvními. Jsou to ti, kteří z nejrůznějších důvodů chodí do kamenných obchodů nakupovat to, co můžou pořídit na internetu. Je to nepochopitelné, zejména když vědí, že je to levnější a také pohodlnější a přitom bezpečné. Tomu prostě nerozumím.
Že vám chybí možnost si to vyzkoušet? Na internetu přeci můžete věci vracet bez udání důvodu. Že vám chybí ta atmosféra? Tak ji jděte zažít do kamenného obchodu a vyzkoušejte si, co chcete. Mimochodem z průzkumu Civic Consulting také vyplývá, že šíře nabídky e-shopů je průměrně 2,5 krát větší než u velkého kamenného prodejce.
Až si užijete ruchu nákupního střediska, tak běžte k internetu a tam to pak nakupte levněji. Přijde vám to vůči prodejcům nefér? A ono je fér, že za stejné tričko zaplatíte víc než v Německu nebo Velké Británii? Jediný pochopitelný důvod proč nakupovat dráž, je to, že to chcete hned. I tady vám většinou mohou internetové obchody vyjít vstříc. Mají totiž výdejní místa, nebo dokonce kvalitní prodejny. Opravdu vážně tolik věcí chcete hned?
Tomáš Richter pro Podnikatel.cz
Důvod druhý = syčáci
Tak a teď se podíváme na ty syčáky. To jsou ti, kteří mají nejvyšší ceny v Evropské unii. Tedy české kamenné obchody. Jak to, že jim to vychází? Kde berou tu drzost? Obávám se, že žijí jen díky té první skupině a pak té drzosti. Ti, kteří chtějí věci hned, totiž nepojedou na velký nákup oblečení do Německa. Pro jiné, co to také chtějí rychle, je to daleko. Ostatní nemají právě na cestu do Německa peníze. Tak budou šetřit, aby si to co chtějí, koupili později, dráž, ale jakoby hned.
A drzost pramení právě z toho. Stačí jen vyhlásit „akci“, ve které sníží cenu, kterou předtím nesmyslně zvýšili. To udělali samozřejmě proto, aby zákazníkům nabídli slevu, a sami na ní nic netratili.
Dokud lidé nebudou nakupovat opravdu s rozumem, nic se nezmění.
Autor: Tomáš Richter, generální ředitel společnosti Internet Retail (zahrnuje několik internetových obchodů, například Kasa.cz, Obchodní dům.cz, Hej.sk)