Systém EET měl opravdu ráno asi půl hodiny problémy na příjmové části evidence, kdy byly některé datové zprávy odmítány s chybovou zprávou.
EET po ránu nefungovalo
Systém EET měl dnes ráno výpadek. Jak ukázal server Hlidaceet.cz, mezi 07:45:30 a 08:15:30 bylo více než 53 % chybových odpovědí. Za problémy stál podle finanční správy upgrade serveru příjmové části. Podle Michala Bláhy, který server Hlidaceet.cz provozuje, bylo EET objektivně nefunkční.
Dnešní ranní výpadek #EET v grafu. https://t.co/7P3WTitYj2 pic.twitter.com/MkJWZFuOa4
— Michal Blaha (@michalblaha) 13. prosince 2016
Úřady vše popřely, pak obrátily
Podobnou zkušenost měli i někteří podnikatelé, kteří se o svoji zkušenost podělili v diskuzích, například na FB. Když se ale Bláha na problémy dotázal supportu EET, ten jakékoli technické problémy popřel. V každém okamžiku byla příjmová část evidence tržeb plně dostupná,
uvedla podpora finanční správy Bláhovi.
Bláha následně sepsal blog, kde finanční správu zkritizoval za popírání problémů a za to, že dostatečně o plánovaném upgradu dostatečně neinformovala. Na plánované výpadky/upgrady je potřeba upozornit proaktivně minimálně 24 hodin předem (či déle). Na neplánovavé ihned jak je to možné. A po ukončení prací o tom všechny informovat. A velmi důkladně evidovat, zda skutečně nastat či nenastal problém, pokud ho zákazník hlásí. A všem proaktivně přiznat, že problém nastal, pokud se tak stane. Protože my podnikatelé víme, že chyba se stát může. A že popíráním si důvěru nikdy nevybudujeme,
napsal Bláha.
Oficiální odpověd supportu #EET k dnešnímu výpadku EET. Lhát do očí 50.000 lidem jim nevadí. Co na to @AndrejBabis a @financnisprava? Mlčí! pic.twitter.com/giJwUHkBwz
— Michal Blaha (@michalblaha) 13. prosince 2016
Po vydání tohoto textu a následné urgenci ovšem finanční správa otočila a přiznala, že k výpadku a technickým problémům opravdu došlo. Jak serveru Podnikatel.cz potvrdilo Generální finanční ředitelství (GFŘ), po ukončení plánované instalace úprav příjmové části EET se projevila na jednom z datových center chyba, v jejímž důsledku systém odmítal přijmout část tržeb, přibližně polovinu účtenek. Od 8:15 pak již systém běží bez problémů. Co se týče tržeb zaevidovaných během nedostupnosti, drtivá většina pokladních zařízení disponuje tzv. off-line režimem, který ukládá informace o tržbách realizovaných v průběhu nedostupnosti služby do paměti a následně po obnovení spojení je automaticky odešle na servery finanční správy. Pokud tato funkce není na pokladním zařízení automatizována, měl by podnikatel sám aktivovat funkci odeslání těchto tržeb, a to do 48 hodin od doby, kdy byla tržba evidována,
upřesnila serveru Podnikatel.cz Petra Petlachová, mluvčí GFŘ.
Po docela silném tlaku důkazů GFŘ problém “vyšetřilo” a “otočilo”. Problém přiznává a řeší dál. #EET #HlidacEET pic.twitter.com/9CunISfPgP
— Michal Blaha (@michalblaha) 13. prosince 2016
EET zajišťuje firma IBM, zakázku získala bez výběrového řízení
Provoz EET zajišťuje společnost IBM, která zakázku za stovky milionů získala bez výběrového řízení. Na aplikaci pro EET přitom ministerstvo financí původně veřejnou soutěž vypsalo. Vyhrála ji firma CGI, která slíbila samostatný systém postavit za 30 milionů, zjistili Reportéři ČT. Ministerstvo ale soutěž zrušilo a zakázku dalo už bez tendru IBM. Důvod? Firma prý předložila analýzu, že její řešení bude mít nižší náklady na provoz. EET tak nakonec běží nad přes dvacet let starým systémem ADIS. Podle podmínky hlavního architekta e-governmentu se přitom ADIS bude muset do roku 2021 vyměnit,
upozornil na Lupa.cz šéfredaktor serveru David Slížek.
Čtěte více na Lupa.cz: Ve státních IT zakázkách neprůhledně tečou stovky milionů. A karavana jede dál