Elektronická evidence tržeb už začíná nabírat reálných obrazů. Brzy se již začne pracovat na technické realizaci, která je nutná pro ostrý start evidence tržeb. Co byste však měli ještě vědět o EET?
1. Kdy bude k dispozici pilotní provoz pro testování EET
I když zákon o evidenci tržeb stále není dostupný ve Sbírce zákonů, přesto se v ní v průběhu dubna objeví. Potvrdilo to již dříve serveru Podnikatel.cz ministerstvo vnitra, pod které Sbírka zákonů spadá. Ostrý start tak podle znění zákona, které počítá se sedměsíční odkládací lhůtou od platnosti zákona, je plánován na prosinec. Pilotní projekt startuje o měsíc dříve. Podnikatelé, kterých se v 1. vlně EET týká, však musejí počítat s tím, že si budou muset požádat o autentaziční údaje, které budou dostupné již 3 měsíce před ostrým startem. Čím dříve si podnikatelé o autentizační údaje požádají, tím lépe pro ně. Je možné očekávat, že především zpočátku bude nutné připravit pokladní systémy na instalaci nového softwaru, který bude počítat s již pilotním prostředním.
2. Kdo nakonec dodá Finanční správě IT systém?
Rada vlády pro informační společnost (RVIS) minulý pátek posvětila, že zakázku na vybudování části systému elektronické evidence tržeb (EET) dostane bez výběrového řízení společnost IBM. A to i přes nedoporučení pracovní skupiny Rady, o kterém informoval server Podnikatel.cz jako první. Rada nakonec svůj postoj přehodnotila a přidělení zakázky schválila. Jak však informuje server Lupa.cz, závislost na IBM musí skončit do roku 2021. Nevyplatí se dalších deset let investovat desítky milionů každý rok. V určitou dobu nastane bod zlomu, systém je potřeba zaseknout a připravit se na to, že se postaví nový, který bude využívat sdílené služby,
řekl serveru ředitel odboru hlavního architekta e-governmentu Petr Kuchař.
3. Kdy uplatnit slevu na poplatníka?
V souvislosti s elektronickou evidencí tržeb platí pro podnikatele i mimořádná sleva na dani z příjmů. Tuto slevu však mohou využít pouze podnikatelé – fyzické osoby, a to pouze jednou za vybrané zdaňovací období. Mimořádná sleva činí 5000 korun, ale má to svoji podmínku. Může být však nejvýše do částky kladného rozdílu mezi 15 % dílčího základu daně ze samostatné činnosti a základní slevy na poplatníka. Sleva tedy není určena pro všechny a uplatnit jí podnikatel může pouze jednou za zdaňovací období, ve kterém poprvé měl tržbu popvé evidovat a také tak učinil.
4. Poradí mi Finanční správa s výběrem pokladního systému?
Finanční správa nebude podnikatelům s výběrem konkrétního systému pomáhat. Celý systém elektronické evidence tržeb pojímá jako otevřený, tudíž podnikatel má právo si vybrat ten pokladní systém, který mu vyhovuje nejvíce. Zatímco větší firmy sáhnou již po stávajících pokladních systémech, které pouze projdou softwarovou aktualizací, ti malí si mohou vybrat pouze aplikaci dostupnou pro tablety a k tomu bezdrátovou tiskárnu. Jakékoli dotazy na Finanční správu, které budou souviset s konkrétními pokladními systémy, nebudou akceptovány. Podnikatel se musí řídit příslušným zákonem a dodržovat tak technické parametry, které zákon stanovuje. Je proto možné očekávat, že především v druhé půlce roku poběží v Česku reklamní kampaně různých pokladních systémů, které budou cílit na vybrané typy podnikatelů a firem.
5. Dolehne EET také na stánkáře?
Ani stánkaři povinnosti evidovat tržby neuniknou. Zajímavosti však je, že do EET spadnou i kolotočáři. I když nemají kamennou provozovnu, nic jim nebrání v tom, aby tržby evidovali. Z důvodu neexistence kamenné provozovny nelze podle Finanční správy příslušné tržby z evidence vyloučit. Pokud si však kolotočáři nebudou jistí, zda na místě, kde budou roztáčet řetízkový kolotoč, bude signál internetu pro odeslání tržeb, mohou požádat Finanční správu o povolení evidování tržeb ve zjednodušeném režimu, tj. zasílat údaje o evidovaných tržbách správci daně nejpozději do 5 dnů od uskutečnění evidované tržby.