Další operátor již zareagoval na novelu zákona o elektronických komunikacích, která umožňuje okleštit práva podnikatelů vůči mobilním operátorům. K O2, které nové podmínky vydalo už v den nabytí účinnosti zákona, se od 1. ledna 2015 přidal i Vodafone. Na rozdíl od O2 však Vodafone upravil podmínky jen novým zákazníkům.
Čtěte také: Změna mobilního operátora se živnostníkům nově prodraží o tisíce korun
Podnikatelé mohou „být biti“
Na začátku prosince nabyla účinnosti novela zákona o elektronických komunikacích, které umožnila operátorům nastavit přísnější podmínky pro zákazníky – nespotřebitele, především tedy pro drobné podnikatele. Konkrétně už pro podnikatele nemusí platit limit pro výši smluvní pokuty při vypovězení smlouvy na dobu určitou. Stejně tak se už v případě uzavírání smluv na dálku či mimo prostory obvyklé pro podnikání nemusí na podnikatele vztahovat 14denní lhůta na odstoupení od smlouvy.
Díky novele operátoři už nemusí podnikatele dopředu informovat o automatickém prodloužení smlouvy. Poslední novinkou, kterou mohou operátoři využít, je úprava odstoupení od smlouvy v souvislosti se změnou obchodních podmínek. Do nabytí účinnosti zákona mohl zákazník při taxativně určených změnách smlouvy od ní automaticky odstoupit bez sankcí. Nově ale zákon říká, že od smlouvy lze odstoupit jen v případě “podstatné změny smlouvy vedoucí ke zhoršení postavení účastníka“.
Čtěte více: 4 změny, které oklešťují práva podnikatelů vůči mobilním operátorům
K O2 se už přidal i Vodafone
Zákon sice operátorům dovoluje přistupovat k podnikatelům přísněji než k ostatním zákazníkům, nikde však není řečeno, že operátoři tak musí skutečně učinit. Zdá se však, že výhody umožněné novelou postupně využijí všichni operátoři. V tentýž den, kdy nabyl zákon účinnost, už upravil podmínky operátor O2 a beze zbytku práva podnikatelů omezil.
Od 1. ledna 2015 se navíc přidal i Vodafone. Také Vodafone už u podnikatelů nezastropuje poplatek za odstoupení od smlouvy na dobu určitou na jedné pětině zbývajících paušálů (a rozdíl ceny poskytnutého zařízení). Zde, u zákazníků, co nejsou spotřebiteli, ale Vodafone dále rozlišuje, zda takovýto zákazník má ještě „starší“ smlouvu (uzavřenou před 31.12.2014 včetně), nebo novější – a v prvním případě se jej nadále týká zastropování na jednu pětinu (bod 3.2.), zatímco ve druhém případě (bod 3.3.) již nikoli,
upozornil na serveru Lupa.cz publicista a odborník na komunikace Jiří Peterka.
Vodafone rovněž omezil poskytnutí informací podnikatelům při sjednávání smluv na dálku. Nově informace posílá a 14denní lhůtu na odstoupení poskytuje už jenom spotřebitelům.
Čtěte více na Lupa.cz: Už i Vodafone využil změny zákona umožňující okleštění práv zákazníků