Táto, hraj si se mnou. Maminka může pracovat

24. 2. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek.
Většina českých tátů by uvítala, kdyby mohla více plnit otcovské povinnosti na úkor těch pracovních. Zaměstnavatelé jim ale zatím moc vstříc nevychází.

V českých firmám stále panuje přesvědčení, že péče o děti je především ženskou záležitostí. Ovšem současné trendy nejen v zahraničí, ale také v domácím prostředí ukazují, že otcové se chtějí do každodenní péče o potomky zapojit více. Z průzkumu Podoby otcovství vyplynulo, že pro 93 % českých otců nezletilých dětí jsou děti tím nejlepším, co je v životě potkalo. V podstatě všichni respondenti se k aktivnímu otcovství staví pozitivně a domnívají se, že vyšší zapojení otců do každodenní péče o děti je celospolečensky prospěšné. Nejde jen o navázání bližšího kontaktu s potomky, ale také umožnění rychlejšího návratu žen po narození dítěte do svého profesního života. 

Právě na toto čeští zaměstnavatelé stále poněkud zapomínají. Z žen se pak často nechtěně stávají matky na plný úvazek, protože se s otci nemohou ani částečně podělit o rodičovskou péči. Po několika letech strávených na mateřské vypadávají z pracovního rytmu a nejsou schopny udržet krok s dobou, neznají aktuální postupy a podobně. Pro zaměstnavatele se pak stávají nežádoucími. Vyšší zapojení otců do každodenní péče o nezletilé děti tedy prospívá i zaměstnavatelům, kteří díky aktivnímu zapojení se otců, nepřichází o kvalifikované zaměstnance z řad žen. 

Na druhé straně muži zmiňují i určité bariéry a problémy, které s sebou aktivnější zapojení otců do péče přináší. Jednou z nich je nerovný přístup k otcům a matkám ze strany zaměstnavatelů, kdy se čerpání benefitů v rámci péče o dítě předpokládá zejména ze strany matky a nikoli ze strany otců, přestože firmy nabízejí otcům i matkám stejné podmínky, komentuje situaci Linda Pospíšilová el Karibová, projektová manažerka projektu Tátové vítáni. 

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

Aktivní otcovství znamená pravidelnou péči o děti a jejich životní prostor. Může jít o jedno odpoledne v týdnu vyhrazené dětem, o závazek být doma na šestou na večeři, o podíl na rodičovské, o účast na školní akci a podobně.

Projekt Tátové vítáni

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek.

Podpořit větší souhru a spolupráci obou rodičů v péči o děti a otevřít oči zaměstnavatelům má právě projekt Evropského sociálního fondu Tátové vítáni. Vychází z toho, že tím, že tátové budou rádi a více sdílet péči o děti, pomůže i mámám realizovat se na trhu práce a pomůže tak slaďovat pracovní i rodinné prostředí. V dubnu má být spuštěna kampaň Fandíme tátům, jejímž každoročním vrcholem bude Tátafest, kde se budou vyhlašovat i první nositelé značky kvality Tátové vítáni pro zaměstnavatele, kteří podporují aktivní otcovství.

Letos poprvé ji získaly společnosti DM drogerie, Knihovna Jiřího Mahena v Brně, KPMG, SAS a Scio. DM drogerii byla značka Tátové vítáni udělena zejména za možnost otců vzít si neplacené volno v době narození potomka i z důvodu účasti u porodu a také za podporu možnosti zůstat s dítětem na rodičovské dovolené. Společnost KPMG byla oceněna za poskytování flexibilní pracovní doby a školení zaměstnanců v oblasti time managementu a slaďování pracovního a soukromého života. Knihovna Jiřího Mahena v Brně si značku získala vedle neplaceného volna v době narození potomka i z důvodu účasti u porodu také nabídkou finančních půjček na zařízení bytu či v tíživých životních situacích. Firma SAS zaujala otcovskou dovolenou, tedy placeným volnem v době narození potomka, a také připravovaným průzkumem individuálních potřeb zaměstnanců při tvorbě nových benefitů. Společnost Scio zase vedle poskytování časové flexibility také možností daňového či právního poradenství.

Dále čtěte: Mateřská v délce 20 týdnů. Ovšem s plným platem

75 % firem v České republice při oslovování rodičů v rámci interní komunikace vždy myslí i na otce. 20 % zaměstnavatelů má pak na interní komunikaci s otci dokonce přímo vypracované vnitřní organizační normy. Nejčastějším a také nejžádanějším benefitem, který v dnešní době firmy nabízejí svým zaměstnancům – otcům je časová flexibilita.

Zaměstnavatelé mohou otcům nabídnou tyto benefity

  1. Flexibilní pracovní doba – různý konec a začátek pracovní doby si mohou dovolit i zaměstnanci malých firem, nejde jen o výsadu nadnárodních gigantů. Vždy pochopitelně záleží na praccovní pozici a prostředí, ve kterém pracovní činnost probíhá. 
  2. Stlačené pracovní hodiny – zaměstnanci si odpracují celou týdenní pracovní dobu, ale v méně dnech. 
  3. Konto pracovní doby – zaměstnanci si řídí napracované hodiny za určené období, například měsíc. Je to ideální řešení pro pozice s kolísavou pracovní náplní. 
  4. Práce na částečný úvazek – délka stanovené pracovní doby je kratší než 40 hodin týdně.
  5. Sdílené pracovní pozice – jedná se o formu částečného úvazku, kdy se na jedné pozici střídají minimálně dva lidé. 
  6. Práce z domova – zaměstnanec vykonává své obvyklé pracovní úkoly mimo pracoviště zaměstnavatele. Umožňuje mu rozvrhnout si pracovní dobu podle svých aktuálních potřeb a možností a zaměstnavateli šetří náklady. Do podnikových směrnic se dají zavést pravidla pro možnost práce z domova za určitých nepředvídaných okolností. 
  7. Otcovská dovolená – běžně se jedná o 5 dnů placeného volna. Zatímco v západní Evropě jde o standard a povinnost, v Česku otcovská dovolená zákonem ustavena není.
  8. Rodičovská dovolená – otci je možné ji poskytnout už od narození dítěte.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).