Provozovatelé taxislužeb mohli žádat o kompenzační bonus za období od 22. října 2020 do 18. ledna 2021 s tím, že pokud šlo o osoby, které žádost dosud nepodaly nebo požádaly již dříve, ale žádost vzaly zpět, popřípadě dříve požádaly a řízení bylo pravomocně zastaveno, mají možnost podat novou žádost za příslušné dny bonusového období. K nově podané žádosti bylo také nutné připojit žádost o navrácení lhůty v předešlý stav.
Co se dozvíte v článku
Taxikáři po pomoci dlouho volali
Jak jsme psali, tak oproti jarní verzi je v současné době kompenzační bonus jen pro část podnikatelů. Na jaře stačilo, aby měl podnikatel kvůli opatřením či koronaviru nižší poptávku a nyní na bonus mají nárok jen ti, kterým vláda přímo zakázala či omezila činnost, a jejich dodavatelé. Jde o to, zda činnost byla zakázána či omezena přímo usnesením vlády nebo nepřímo třeba tím, že lidi prostě domu nikoho nezvou. Co mají říkat kadeřnice, kosmetičky, maséři, co nemají provozovnu? Co finanční poradci, pojišťováci, taxikáři atp. Je hodně odvětví, která omezila celá situace okolo korony, ale ne na všechny zákon myslí,
psala Kateřina ve facebookové skupině.
Podle Věry by byly jakékoliv kompenzace skvělé, protože teď nikoho nevozí a 80 % zákazníků bylo z hospod a hotelů. Odpovídá jí další taxikář, že má za den 20 zákazníků, kteří se vezou kousek. Aspoň těch dvacet, kdyby bylo. Tady ve Varech je to úplná bída,
podotýká Věra. Štefan se diví, proč by taxikáři měli dostat kompenzace, když je vídává jezdit. Ostatní je hájí s tím, že mají mnohem nižší tržby a tím pádem mají nárok na kompenzace stejně jako všichni ostatní. Lenka zde uvádí, že jednoho taxikáře účtuje a jeho měsíční výdělek je 2000 Kč (minus nafta). Takže neporovnávejte prosím Pražáky a taxikáře na Vysočině. Zavřené hospody, bary, diskotéky, ostatní lidi otáčí každou korunu, nesmí se shlukovat… Čili opravdu není koho vozit. Rozvážku jídel (jak nám bylo doporučeno) najít nelze, to si dělají vývařovny samy, aby pokryly práci pro své lidi,
popisuje.
Za výjimku byli vděční
Petr se na Twitteru ptal ministerstva zdravotnictví a také dalších vládních činitelů, kdy se dostane na taxikáře a jak je to s provozovnou: Je vozidlo taxislužby provozovna, nebo ne? Když se jedná o EET, tak taxík je provozovna. Když jde o kompenzaci, tak taxík není podle vás, pane Blatný, provozovna. Podle čeho se řídíte? Podle toho, jak se vám to na vládě zrovna hodí?
A právě pojem provozovna byl překážkou v kompenzačním bonusu, což se podařilo změnit na společném jednání. Toho se zúčastnila například Alena Schillerová, Karel Havlíček a zástupci Sdružení českých taxikářů, Boltu, Liftaga nebo Uberu.
Povedlo se nám prosadit pojem „provozovna služeb" a Havlíček jasně uznal, že vozidlo taxi je naší mobilní provozovnou služeb. MZ změní tím pádem stanovisko na provozovnu také a uzná ji. Tím se na nás vztahuje omezení provozoven a získáváme nárok na KB za celé období do 23. 1. 2021,
uvádělo ve facebookovém příspěvku Sdružení českých taxikářů. To původně plánovalo protest za schválení kompenzačního bonusu v Čestlicích. Akci však nerušili a využili ji jako důkaz společné organizace.
Po tomto oznámení se na profilu sdružení objevila spousta děkovných, vděčných i nedůvěřivých komentářů. Teď jde o to, jestli to, co tady píšete, je vůbec pravda, ale bylo by to fajn,
píše s úsměvem Josef. Klobouk dolů. Už jsem tomu nevěřil,“ přidává se Petr. „Obrovský potlesk a díky,
dodává David podobně jako Zdeněk za taxikáře z Chomutova: Děkujeme, že jste to vydrželi a dotáhli k zdárnému konci, ještě jednou díky.
Skvělá práce!!! Já ve vás věřil a věřím a v neděli podpořím,
doplňuje Jakub. Podle Martina jde o skvělou práci, ale podotýká, že nemůže prokázat pokles o 80 %. Na tu mu hned Dáša odpovídá, že nic prokazovat nemusí.
Podívejte se na komentáře:
Někdo měl peníze hned, jiní čekali
S podáváním žádostí taxikáři vůbec neotáleli a žádali hned, jak to bylo možné. Například Petr podal žádost 19. ledna e-mailem a 28. ledna už měl peníze. Drahomírovi vše přišlo za dva dny a žádost podával do Brna. Podobně za dva dny měl peníze na účtu i Dalibor z Prahy 2. Mnozí však stále čekají a peníze ještě nemají. Těmto Sdružení českých taxikářů radí zkoušet volat na finanční úřad s tím, že negativní odpovědi jim mohou poslat do soukromé zprávy s kontaktem na referenta a oni mu zavolají. Například Jakub se dovolal na finanční úřad v Nymburce, kde se mu vysmáli s tím, že si má na kompenzační bonus počkat tak tři až čtyři měsíce, že jeho žádost odeslanou 21. ledna ještě nezačali řešit. Ostatními je však ujištěn, že na posouzení mají úřady 30 dní.
Petra podávala žádost přes datovou schránku 20. ledna a nic jí nepřišlo, nikdo z finančního úřadu nepsal, nevolal, že je nějaký problém. Tak snad toho mají jen hodně. Podáno mám, tak snad to pošlou a nevymluví se, že 2. 2. skončila lhůta,
doplňuje. Alena popisuje, že jí napsali, že jak je uvedeno v žádosti o kompenzační bonus, postupujeme dle zákona č.461/2020 Sb. Dodejte tržby za období od 1. 1. 2020 do 30. 9. 2020.
Tomáš jí hned odpovídá, že bonus má být bez dokládání příjmů, že tak to ministryně slibovala. Alena to takto úřednici vysvětlila, poslala jí také odkaz na Facebook Aleny Schillerové, kde to jasně říká. Potom mi poslala z FÚ tohle vyjádření. Buď jim MF nezadali tu metodiku, nebo si to dělají podle sebe. Ale když to jinde vyplácejí, tak to tady prostě ignorují. Možná dostane paní referentka větší prémie, když nic nevyplatí. Hnus fialovej,
popisuje.
Co bude dál?
Zdeňkovi se nelíbí, že dostane kompenzaci na jednatele, když mají xx vozidel ve firmě a jiná firma, co má jedno vozidlo, dostane stejné finanční vyrovnání. Ale nestěžuje si s tím, že musí být rádi a nemuseli dostat nic a tahle kompenzace aspoň pokryje část pojištění za vozidlo. A co se týče silniční daně, když napíšu, že se nejezdilo, tak se platit nebude, jak tu některý uvádí. Ať vám účetní napíše, nejezdil, platit nemusíte. Nejvíce mě drtí pojištění taxi a telefonní služby, které bohužel nejdou pozastavit nebo vypnout, když se jezdí na 20 %,
prozrazuje dále.
Podle Martina je bonus pěkný, ale zajímalo by ho, co bude dál. Kompenzační bonus mu ještě nepřišel, zaplatil 20 000 na sociálním a zdravotním, dále 500 za kartičku, 1800 za technickou a 4000 silničku. To, že můžou jezdit, nemění nic na tom, že se situace nijak nezměnila. Pochybuji o tom, že se otevře vše v blízké době. Nechce se mně na úřad práce po 30 letech podnikání, ale pokud bude vše zavřeno, tak se pracovat opravdu nedá, nechápu, proč jsme povolení… Nejsem papírnictví a nechápu srovnání. Třeba bych mohl v taxi prodávat tužky,
shrnuje. Lukáš mu odpovídá, že má být rád, že něco uvidí a že mohl vše vyjmenované zaplatit a obdržet 0 Kč a ne kompenzační bonus. Každý svého štěstí strůjcem, někdo se kousnul a neustále jezdí dispečink, k tomu Uber/Bolt nebo i obojí, někdo brečí a nadává, někdo si našel práci,
uzavírá.