Povinné ručení letos výrazně podraží. Nejvíce na to doplatí taxikáři, kteří stojí i za rostoucí nehodovostí a kteří mají vedeno ručení u levnějších pojišťoven. Velcí hráči v oblasti pojišťovnictví však mohou levné pojišťovny brzy následovat.
V půli března upozornil šéf České asociace pojišťoven Tomáš Síkora, že povinné ručení letos opět podraží. Pojišťovny přitom zdražovaly ceny už na začátku roku. Jak Síkora řekl v Otázkách Václava Moravce, současné ceny jsou výsledkem nezodpovědného konkurenčního boje. Ten ceny ponížil až o čtvrtinu.
Do zvýšených cen povinného ručení se navíc promítne i tzv. „hasičská daň“, která nařizuje pojišťovnám povinně odvádět část pojistného na financování hasičů a dalších záchranných složek. Novela zákona o pojišťovnictví už prošla přes poslaneckou sněmovnu. Oproti původním šesti procentům však budou pojišťovny odvádět pouze tři procenta z přijatého povinného ručení.
Taxikáři více bourají, zaplatí více na povinném ručení.
I to nadělá vrásky provozovatelům vozidel taxislužby. Za povinné ručení si tak v celkovém měřítku výrazně připlatí. Velký podíl na tom má i nehodovost taxikářů. Za první dva měsíce letošního roku vzrostl podle dopravní policie počet dopravních nehod při porovnání se stejným obdobím roku 2012 o bezmála tři procenta. Taxikáři, autoškoly a autopůjčovny se přitom na této nehodovosti podílejí velkou měrou.
Jak vyplývá z aktuálních údajů srovnávače Sfinance.cz, cena povinného ručení vzrostla od dubna 2013 u jedné z pojišťoven pro provozovatele autoškoly, taxislužby a půjčoven 20násobně více než pro běžného řidiče s vlastním autem. Zatímco ten zaplatí za Škodu Fabii bezmála tři tisíce korun, taxikáře vyjde na více než padesát šest tisíc korun.
V roce 2012 stálo povinné ručení běžného klienta v průměru přes dva a půl tisíce korun a taxikáře necelé čtyři a půl tisíce, letos se cena pro běžného řidiče příliš nezměnila, naopak u taxikáře poskočila na bezmála jedenáct tisíc korun,
říká Zdeněk Novák, produktový manažer Sfinance.cz.
Ten upozornil, že celkové plošné zdražení nelze očekávat, zvyšování se však týká nejvíce rizikových skupin klientů, s kterými mají pojišťovny špatné zkušenosti.